Vad gör jag för fel????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    #31
    Jag vet faktist inte hur länge de varit av.Men de hade tvätta filtrena och sen satt ut allt i bilen ännu medans det var vått (det var i smällkalla januari) så det var fortfarande fruset vatten i det när vi fick dem.Men de goda bakterierna kan ju kanske ha frusit bort då istället?!

    Vad är det bruna som kommer på växterna och hur får jag bort det?

    Kommentar

    • dreas
      • August 2005
      • 264

      #32
      Hur går det för dig?

      Jo, jag skulle vilja säga att de goda bakterierna var "long gone" om man säger så. Förmodligen är det så att du har fårr för höga nivåer av ammoniak/ammonium i ditt kar, därav kan anledningen vara att du inte sett något på ditt nitrit test. Har du fortsatt och mäta nitriten?

      Det bruna kan vara kiselalger som är relativt vanlig i ett nystartat akvarium. Det är inget du behöver göra något åt för dessa kommer försvinna av sig själ när akvariet har stabiliserats.

      Mata sparsamt, fortsätt mäta nitriten och byt vatten om det behövs. Försök att hålla nere nitritnivåerna på det gula annars kan det skada fiskarna på lång sikt.

      Kommentar

      • mick12
        • August 2011
        • 123

        #33
        Hejsan!

        Har just kommit hem från en resa men var bara borta en vecka och bytte vatten just före jag for och hade satt färdigt portioner ut år skötaren =)

        Jo det går väl sådär då.Jasså du tror att bakterierna inte finns där ännu.
        Men ska jag sätt i nitrivec då eller hur länge kan det ta innan det är i skick???

        Ja vissa växter är jättebruna och fula nu just men du tror att det går bort av sig själv eller? För det är ju nåt som är ovanpå bladen verkar bara komma på vissa växter (de mjukare i bladen).

        När ska jag våga skaffa mer fiskar??

        Vad det är bra med ett sånt här forum =)

        Kommentar

        • mick12
          • August 2011
          • 123

          #34
          Har försökt läsa på om kiselalger och det jag kommit fram till är att jag ska ge mera växtnäring.
          Har jag rätt?
          Sen ser det nog ut som om jag skulle kunna köra en nitrivec kur oxå.
          Har jag rätt?????

          Kommentar

          • mick12
            • August 2011
            • 123

            #35
            Kan kiselalger finnas i sanden oxå?
            För jag har börjat få mycket brunröd aktigt grejsimojs i sanden nu igen...har damsugit upp förr oxå 2 ggr och nu samlas det igen.

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #36
              Okej tog mej friheten att sätta i nitrivec efter vattenbyte.Men hur ofta och hur mycket sa jag dosera nu efteråt nån som vet??Jag började nu med (10ml på 25L) så det blev 100ml på 250 L.

              Kommentar

              Arbetssätt...