Bästa sättet att avliva...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larsa
    • January 2003
    • 4

    Bästa sättet att avliva...

    Hej!
    Jag har en Svart Fantomtetra som inte verkar må så bra... den försöker simma omkring, men har uppnebarliga problem med balans och så. Simmar upp och ner, i spiraler, flyter omkring osv...

    Så jag antar att det bästa jag kan göra är att avliva den, men vad är bästa sättet att göra det på??

    Eftersom jag är nybörjare på det här med akvarium skulle jag gärna vilja ha lite tips och råd!!

    / L
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Klipp huvudet av honom med en sax eller kniv,.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Detta ämnet har diskuterats flitigt tidigare i forumet och det finns åtskilliga hundra inlägg i ämnet. Här är en sådan tråd http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5348&ARCHIVE=&whichpage=1 Läs speciellt Ola Svenssons inlägg.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Klipp huvudet av honom med en sax eller kniv,.
        Bra tips. En annan möjlighet är att lägga den i en plastpåse och krossa den med en gummiklubba el. dyl.

        Frys _inte_ fisken, använd _inte_ kolsyrat vatten, och använder du hett vatten, se till att volymen är stor och att vattnet kokar _innan_ du släpper i fisken!
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • casper
          • March 2002
          • 211

          #5
          hundratusentals fiskar varje år,några av akvaristerna borde finnas med i den statistiken,hur gör ni då? alltså när ni metat upp aborren?
          tycker det skulle va lättare att ha ihjäl en fantomtetra än en aborre,eller? Menar att det gruvas över utländska småfiskar,men när det gäller inhemska fiskar så....eller? ofta om man ska ta livet av akvariefisk så handlar det om sjukdom,så ta ert ansvar o fixa till det,det är ofta inte frågan om nöjes dödande som när ni är ute o fiskar.Ska man hålla husdjur så får man också ta nackdelarna,annars,avstå.en liten fantom tetra krossar man väl på en mikro sekund,eller? om du oras för att den ska plågas,så inbillar iallefall jag mig att den har plågats i onödan,med väntan på att du skrev o väntar på svar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            "om du oras för att den ska plågas,så inbillar iallefall jag mig att den har plågats i onödan,med väntan på att du skrev o väntar på svar."
            Första svaret kom efter 4 minuter så väntan blev väl inte alltför länge. Tycker det är bra att man bryr sig om nur man på skonsammast möjliga sätt skall kunna avliva en fisk.
            Akvaristika hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • gosatta
              • December 2002
              • 2669

              #7
              "hur gör ni då? alltså när ni metat upp aborren?"

              skulle inte tro att vi som även fiskar postar dessa inlägg efter som vi antagerligen redan har en ganska lång historia av att avliva fiskar. Skulle tro att dessa frågot kommer från dom som itne har dom erfarenheterna. Tror ju tyvärr ens inte att alla i detta land har möjligheten att få fiska vanlig fisk.
              /Mats Åhrman
              http://www.gosatta.org
              http://www.stockholmsciklidklubb.com
              http://www.ciklid.se

              Kommentar

              • Koma
                • May 2003
                • 189

                #8
                Hur tänker ni egentligen? Klart att om man _vill_ göra sig besväret att avliva den med sax eller kniv kan man ju göra det, men det är garanterat mer för er egen skull än för fiskens.

                Hur gör man tillexempel när man trålar vitfisk? Man låter fisken dö av syrebrist. Om ni nu känner att er humanism gör saken bättre för just er fisk kan ni tänka på det.

                Det enklaste sättet att bli av med en fisk är att spola ner den, att nacka den är det näst enklaste.
                ¡Hasta la victoria siempre!

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Vad menar du. Är det fel av oss att låta fisken dö utan att lida?
                  Vi kan väl inte hjälpa att de låter fiskarna dö av syrebrist.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • swetrot
                    • April 2003
                    • 966

                    #10
                    Koma: Visst har du rätt i det du säger om industrifiske, men att för den skull låta akvariefiskar lida en långsam död i avloppssystemet är inte förenligt med svensk lag, eller med något som helst humanistiskt tänkande.

                    Det finns en skillnad, i att den fisk som vi tar upp från haven i industriellt syfte är meningen att föda oss och få oss att överleva, medans vi har akvariefisk enkom för vårt höga nöjes skull. Utifrån det påstående kan man sedan diskutera veganism, behovet att äta just den maten och en massa annat, men det är inte detta forum rätt plats för.

                    Swetrot

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Håller helt med mrsonk och swetrot.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • casper
                        • March 2002
                        • 211

                        #12
                        ursäkta,men sannolikheten är väldigt stor att del av dom som blandar sig i debatten om "hur avliva en akvariefisk" som ofta är liten,att dom någon gång vart o fiskat aborre/mört o inte brytt sig ett dyft om "hur ska jag avliva den?" vanligaste alternativen att göra det när man fiskar1.lägga på land/isen o låta fisken "självdö" för att göra nått annat är äckligt/alt.bryr sig inte 2.slå ihjäl med påk/pinne 3.bryta nacken.

                        Kommentar

                        • Oscar Cederqvist
                          • November 2002
                          • 6546

                          #13
                          Håller med dig Casper. Visst har man metat någon gång när man var liten men nu skulle jag aldrig få för mig att dra upp en fisk med en krok för nöjes skull.
                          Oscar Cederqvist

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Bra mrsonk, varför ska fiskar lida för vårt nöje.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Danny_C
                              • November 2002
                              • 787

                              #15
                              slå en spik genom huvudet, eller skär av huvudet snabbt med en vass-vass kniv!
                              -------------------------

                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=61579&gid=69798

                              Kommentar

                              Arbetssätt...