Tål alla dessa arter salt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Tål alla dessa arter salt?

    Hej

    Min Synodontis eupterus har fått rejäla bitsår på huvudet då den av misstag vinglade ner rakt ner i gropen där jaguarcikliderna har sina nykläckta små yngel.
    Jag har hört att man kan tillsätta salt i vattnet för att påskynda läkeprocessen men jag är osäker på om alla mina fiskar tål salt.
    Här är fiskarna som jag inte har så bra koll på, vet någon av er om någon av dessa arter är känsliga mot salt?

    långsträckt pansarmal
    kuhliiål
    chokladmal
    fengädda (p. senegalus)
    tigerrandig skovelnosmal (P. fasciatum)
    ancistrus
    gibbiceps
    synodontis eupterus

    Tacksam för snabbt svar.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Nej, förmodligen inte pansarmalen.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • FI
      • January 2002
      • 1153

      #3
      Det låter som att du är lite osäker, det vetenskapliga namnet kanske kan underlätta lite, om inte jag är helt ute och cyklar så är det vetenskapliga namnet Megalechis thoracatum.
      En bild...
      http://hem.bredband.net/freisa/Projekt/bilder/pansarmal01.jpg

      Förändrar detta något?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Pansarmalar brukar inte tåla salt. Om just den arten du har tål salt är jag inte 100% säker på, men det är inte troligt.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • gosatta
          • December 2002
          • 2669

          #5
          jag trodde bara det var corydorosorna som inte tålde salt inte alla pansarmalar. MEN det är bara jag som tror.
          /Mats Åhrman
          http://www.gosatta.org
          http://www.stockholmsciklidklubb.com
          http://www.ciklid.se

          Kommentar

          • Dagan
            • November 2002
            • 411

            #6
            man borde ju kunna fånga upp den skadade fisken å doppa den i ett eparat kar eller hink? Kan du inte skaffa någon balja eller nått? kan ju inte kosta så mycket å så använder du den vid framtida behov på det sättet så kan du ju försäkra dig om det, dessutom så kan de nykcläkta ynglen vara lite känsliga mot salt. Alla arterna förutom synodontisen kommer väl från surare vatten så va försiktig eller tillsätt en mycket liten mängd hälften av det sm föreslås
            Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

            Kommentar

            • FI
              • January 2002
              • 1153

              #7
              Dagan: Jo att håva upp den kanske vore det vettigaste. Jag har ett annat kar med en liten jaguarciklid samt 2st ancistrus, det kanske är bättre att flytta synodontisen dit och salta i det karet istället. Tål ancistrusar salt?

              Vilken mängd salt ska jag använda i så fall? ...såret är inte helt öppet men ungefär halva huvudet är vitt och alldeles repigt.

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #8
                jag trodde bara det var corydorosorna som inte tålde salt inte alla pansarmalar. MEN det är bara jag som tror.
                Jag är också osäker, därför skrev jag som jag gjorde. Har samma tankebanor som dig.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • Dagan
                  • November 2002
                  • 411

                  #9
                  en tesked per 50 liter står det på mitt ektozon paket. Ancistrusar ska vara tåliga och jaguaren med så däri så är det nog inga problem.. Dessutom så tror jag nog att du kan hålla bättre koll på fisken i ett mindre kar samt så slipper han "the Biggies" ett tag.
                  Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Dagan
                    en tesked per 50 liter står det på mitt ektozon paket. Ancistrusar ska vara tåliga och jaguaren med så däri så är det nog inga problem.. Dessutom så tror jag nog att du kan hålla bättre koll på fisken i ett mindre kar samt så slipper han "the Biggies" ett tag.
                    Jo jag gör nog så, synodontisen har haft det rätt tufft på sista tiden, jaguarerna blir rätt aggressiva då de leker och då synodontisen är den största fisken i karet förutom dem själva så är det synodontisen som de hoppar på först...

                    Nåja, då återstår det bara att försöka håva upp honom... vi får väl se hur lätt det blir. :P

                    Tack för hjälpen allihopa.

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Dagan
                      • November 2002
                      • 411

                      #11
                      Jojo... hahaha det är konstigt med jaguarer de som vi har i affären hemma måste vara de fegaste fiskar som finns men de har nån slags dold fascism mot andra fiskar. Det går en pleco i samma akvarie och jag vet inte om det beror på akvariet men det är en av de fiskar som har varit störst men sett minst ut. Konstigt men det är bra, hoppas att det går bra med din mycket fina synodontis...
                      Goodspeed fella!
                      Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

                      Kommentar

                      • FI
                        • January 2002
                        • 1153

                        #12
                        Jo jaguarer kan vara lite oförutsägbara, jag har haft enorma problem med mina jaguarer i samband med leken, de lyckades t.o.m totalt dominera ut en 20cm stor citrinellumciklid som i vanliga fall var typ dubbelt så aggressiv som jaguarerna... men vid leken så är det som att jaguarerna får horn i pannan eller nåt... :P

                        Appropå det där med fegheten så verkar jaguarciklider vara väldigt försiktiga av sig som små, speciellt om de känner sig underlägsna eller om det inte finns några andra orädda fiskar i karet. Den lilla jaguaren jag har i det andra karet är extremt nervös av sig... det har blivit bättre och bättre men i början så tordes den knappt komma upp till ytan för att äta... :P
                        Detta försvinner som tur var då de blir större och mitt stora lekpar är inte rädd för någonting längre, inte för mig, inte för slamsugen, inte för håven, inte för algskrapan...
                        Detta är däremot inte enbart positivt... Tänk er att ni ska göra någonting i karet och att ni sedan har två 25 centimetersfiskar med huggtänder flåsandes i närheten... fiskar som ni dessutom helt omöjligt kan skrämma bort...
                        Det är en kamp varje gång.

                        Nåja, nu ska vi inte göra detta till en jaguartråd...


                        Det blev i alla fall fiasko med håvningen av synodontisen, hela historien går att läsa i jaguarciklids-tråden på ciklid.se...
                        Kortfattat så kan jag säga att synodontisen fortfarande är i det stora karet, chokladmalen har magen full av yngel och att det stora karet nu har 3/4 dl salt i vattnet...

                        Jag har inte sett att de långsträckta pansarmalarna har tagit skada av saltet än så länge men jag vet å andra sidan inte hur snabbt man kan se detta och vad som i så fall händer...
                        De lever i alla fall.
                        När jag nu ändå hade rivit inredningen i samband med håvningen så passade jag på att bygga om lite så att synodontisen skulle få sig ett bättre tillhåll, förhoppningsvis så repar han sig snabbare pga detta samt den ökade salthalten.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...