Sjuk rödzebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H.G
    • April 2003
    • 183

    Sjuk rödzebra

    Hej, haft en tuggande rödzebra i 2.5 veckor nu och allt har gått bra fram tills igår. Jag upptäckte då att hon hade börjat att bli lite vit på fenorna, "hon har ju inte ätit på 2.5 veckor" tänkte jag och brydde mig inte om det ngt mer. Idag så hade hon vita fläckar på sig och hennes fenor var nästan helt borta. Inga andra fiskar har ngra vita pricvkar på sig. Jag har lyft ur henne ur karet nu och hon går nu i en hink med en luftpump i.

    Är det vitaprick eller är det att hon inte ätit på länge ? tacksam för svar
    -------------------------
    168 liters malawi
  • H.G
    • April 2003
    • 183

    #2
    Ingen som vet ?
    -------------------------
    168 liters malawi

    Kommentar

    • Mcoist
      • May 2003
      • 296

      #3

      Det kan vara vitaprick men kan likaväl vara nått annat men orsaken är jag nog ganska säker på.

      Om honor blir jagade mycket i sitt vanliga akvarie så tar det mycket energi och stressar fisken vilket i längden kan ge sjukdommar eller att fisken dör av utmattning efterssom den inte får ngon ny energi genom föda.

      köp prickmedel eller hör i din handel om det kan vara nått annat har för mig att dom olika medlen tar många olika sjukdomar parasiter och liknadne så hoppas jag den blir frisk.

      4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
      1st 540L som skall limmas och repareras.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Skulle tippa på fenröta med svam pangrepp. Vita svamp fläckar med vittrande fenor. Har det gått så långt att fenorna nästan är helt borta brukar det vara svårt att klara fisken.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • H.G
          • April 2003
          • 183

          #5
          Jahapp.. Nu har hon iallafall släppt ut ynglena... Får väl köpa en ny sen, men nu ska jag iväg å köpa saker mina nya
          -------------------------
          168 liters malawi

          Kommentar

          • H.G
            • April 2003
            • 183

            #6
            En fråga bara. hur skulle det kunna vara fenröta när hon har gått över 24 timmar ? bakteriel fenröta dödar en fisk på 24 timmar, och är omöjligt att få om man inte stoppat i ny fisk, vilket jag inte har. Svampangrepp är väl det som är troligast.
            -------------------------
            168 liters malawi

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ja då är det troligen inte fenröta. Vet inte om det du säger att det dödar på 24h stämmer.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              Arbetssätt...