Malawi kliar sig och en har fått div utslag.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vedboden
    • February 2004
    • 31

    Malawi kliar sig och en har fått div utslag.

    Hejsan!

    Har ett nystartat akvarium som är ca 1 vecka gammalt nu, har köpt fiskar i 2 omgångar och igår märkte jag att några fiskar kliade sig på botten samt att en annan fisk som inte kliar sig på botten har fått lite utslag.
    Akvariet innehåller diverse malawi.

    Jag kör Fohrmans mall så får vi se om någon kan hjälpa mig.

    1/ Hur stort är akvariet?

    540 l

    2/ Vilken filtrering använder du?

    Har en stor Eheim ytter pump med div olika material i sen en vanlig filterpump som sitter inne i akvariet.

    3/ När startade du akvariet?

    Onsdag förra veckan dvs 9/2 -2011

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    Startade med lite ancistrus, 1 par nubila och 1 par saulosi, akvariet stog ca 1 dygn innan jag släppte i första fiskarna.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?

    Nubila, Saulosi, Ancistrus, caeruleus, röd zebra några olika aulonocara. totalt ca 20st i akvariet och mellan 5-15 cm

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?

    har 4-5 växter men har ingen aning om va dom heter tyvärr.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?

    VET EJ

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet

    Nitrat 25mg/l om min mätning gick rätt till.
    PH ca 7
    KH mätaren fattar jag ingenting av, har blandat å hållt på men blir inte klok på dom där testerna.

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?

    Har precis startat akvariet.

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?

    Har precis startat akvariet.

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?

    Har precis startat akvariet.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?

    Har fyllt på med fisk 2 ggr och starta det för 8 dagar sen och inget karantän.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?

    NEJ

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.

    Räkmix, malawi pellets

    15/ Har du nyligen bytt foder?

    Har precis startat akvariet.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?

    En fisk som jag la i akvariet i tisdags har fått lite konstiga märken redan efter 1 dag (BILD länkar finns längre ner.)
    Såg även för 2 dagar sen att fiskarna har börjat klia sig lite, det är flera olika som kliar sig och inte alla.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?

    Nej

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.

    Min golden hane beter sig lite underligt, ligger inne i hörnet bakom en stock å bara ligger där men blir ibland bortjagad av en annan fisk och då simmar han som han ska tills han nån minut senare hittar tillbaks till "sitt" ställe.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.

    Finns synliga skador/sjukdom på en av mina fiskar (bild länkar finns längre ner)
    Just den "sjuka" fisken vet jag inte va det är för sorts fisk, någon malawi iaf. Jag kan inte minnas att han hade nåt av dessa tecken i affären som jag var å köpte fisken i för 2 dagar sedan.






    Jag har för 2 dagar sen startat upp ytterligare 6 akvarium som jag tänkte börja använda men vill ej flytta fisk innan jag vet om dom är sjuka eller om va det är för fel.


    Jag är jättetacksam för hjälp för att lösa det eventuall problem
    Senast redigerad av vedboden; 17 February 2011, 19:03.
    2 akvarium 720l, 240l
Arbetssätt...