Stora svampar (?) på min slöjstjärts huvud! [BILD FINNS]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KOTKA
    • October 2009
    • 13

    Stora svampar (?) på min slöjstjärts huvud! [BILD FINNS]

    Hej!

    Någon som vet hur denna svamp behandlas?
    Luskade tidigare ut några saker om slöjstjärtars sjukdomar, vilket är varför jag tror det är en svamp.
    Men helt säkert vet jag inte då jag har för lite erfarenhet.

    Det jag egentligen efterlyser är någon som kan svara på om min fisk går att rädda med så mycket bös på huvudet som han har, och isåfall hur jag ska gå tillväga (exakt).

    Bild:


    Jag flyttade utomlands för att plugga och mina föräldrar tog hand om akvariet; jag skulle aldrig låta "svampen" växa till sig så mycket.

    Som tur är har igen av de andra fiskarna smittats (vilket är konstigt med tanke på att svamp borde vara smittsamt).
    Senast redigerad av KOTKA; 06 January 2011, 12:13.
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    #2
    nu är jag dålig på slöj men kan det inte vara en tumörväxt?
    ser inte direkt ut som svamp, sen finns det väll någon variant av slöj med sån utväxt eller har jag fel?
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

    Kommentar

    • KOTKA
      • October 2009
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av Icecoffee
      nu är jag dålig på slöj men kan det inte vara en tumörväxt?
      ser inte direkt ut som svamp, sen finns det väll någon variant av slöj med sån utväxt eller har jag fel?
      Det var min första tanke, men vad ska jag göra då?
      Jag pluggar till läkare så jag HAR ju en skalpell...

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        bös på huvudet

        Jag hade slöjstjärtar i mitt tidigare liv och lärde mig då att det inte är så ovanligt med tumörsjukdomar hos koi och guldfiskar av olika slag. Så jag är benägen att hålla med föregående talare. som jag förstod det då så verkade de drabbade fiskarna inte lida så mycket av sina kronor. Det fanns till och med en typ som såldes i fackhandeln med olika typer av förändringar som en egen typ av slöjstjärt.

        Men det var för 40 år sedan så det kan vara annorlunda idag. Föreslår att du mailar någon på ett offentligt akvarium eller till Akvarielagret i Stockholm och fråga om du inte får svar här på forumet...
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        Arbetssätt...