Velvet sjuka på dalmatinmolly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Velvet sjuka på dalmatinmolly

    Mappen för att beskriva sjukdomar är ifylld och står nedan för den som är intresserad.

    Märkte för ca 5 dagar sedan att en av mina dalmatin mollys började få lite guldaktiga fläckar på ansiktet. Vid närmare inspektion av andra fiskarna upptäcktes även att den andra dalmatin mollyn hade guldfläckar på kroppen, dock inget närmare ansiktet.

    Har endast haft akvarium i några månader och har därför köpt en del böcker, bl.a. en om sjukdomar. Genom den, och lite letande på nätet, har jag identifierat det som velvet (sammet) sjuka. Förutom att en av mollysarna står vid ytan lite mer än normalt har inget förändrats i någon av fiskarnas beteende. Aptiten är fortfarande omättlig och leklusten är konstant

    Har nu några frågor:
    1. Den ena mollyn hade en gul prick på sig när vi köpte den. Jag blev tveksam på detta men killen i djuraffären sa att det inte är något att oroa sig över. På senare tid har jag insett att dom är otroligt oseriösa i den butiken (har slöjstjärtar i små glasskålar, väldigt oförsiktiga med fiskarna samt allmänt otrevliga). Nu undrar jag om den gula pricken jag var misstänksam mot faktiskt var velvet eller inte. Länk till bild:


    2. Hur behandlas detta med tanke på att jag har yngelkassar?

    Tacksam för svar.



    1/ Hur stort är akvariet?

    vattenvolym med alla fiskar och prydnader ca 80L

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Fluval 3 Plus

    3/ När startade du akvariet?
    Startades av ursprungliga ägaren flera år sedan

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur -----

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    2 fjärilsciklider
    5 black molly
    4 red wagtail platy
    2 dalmatin molly
    10 koppartetror
    2 ancistrus
    2 siameser
    13 molly yngel
    25 platy yngel
    (alla yngel i kassar) Alla förutom ynglen fullvuxna

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    5 vattenpest
    5 hornsäv
    två andra plantor jag inte kan namnet på

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    ---

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    ---

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    ca 2ggr/vecka runt 10-15L p.g.a. ynglen

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    igår, ca 10L

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    1 sten för en vecka sedan. stenen sköljdes grundligt under rinnande vatten i ca 5 minuter.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    5 black molly
    4 red wagtail platy
    2 ancistrus
    2 dalmatin molly
    Dessa sattes in för 2-3 månader sedan i 3 omgångar med en veckas mellanrum mellan varje insättning.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    tetra pro veg. och colour till de stora fiskarna. Frysta röda mygglarver har ingått i kosten senaste veckan. Matas 1-2ggr/dag.

    maltabletter o div. grönsaker till ancistrus 2ggr/vecka

    skalad artemia till ynglen flera gånger dagligen

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Adderat frysta röda mygglarver senaste 2 veckorna. ca 3ggr/vecka

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Gul prick på dalmatin vid inköp, fiskbutiken garanterade att det inte var någon sjukdom. Symptom på andra dalmatinen upptäcktes för en vecka sedan, samtidigt som symptomen på den första utvecklades.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    En fjärilsciklid dog för 1,5 veckor sedan. Den var dock närmare 4 år gammal och visade inga märkbara yttre symptom. Den blev gradvis segare och tappade färg under flera veckors tid. En yttre undersökning gjordes utan att identifiera något abnormalt.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Ena dalmatin mollyn står ibland vid ytan och andas, började för någon vecka sedan. Annars god aptit och mycket lek.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Gula/rostfärgade fläckar på bägge dalmatin mollys. Sitter på kroppen på den ena, den andra har även lite på ansiktet. Dock ej den som står vid ytan.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    nej

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    ---

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja
Arbetssätt...