Sjuk kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • littlefish
    • December 2009
    • 9

    Sjuk kampfisk

    Hej. Jag misstänker att min kampfisk Cornelius är sjuk. Han har blivit riktigt runt om magen, som en kula. Han ser nästan gravid ut. Har har fått som röda fläckar i fram där han vanligtvis är svart, jag vet inte om det bara är så att han ändrar färg eller om det kan vara sjukdomsrelaterat? han har också blivit ljusare under magen.
    Har även sett att det möjligen kan sticka upp några fjäll i fram där också.

    Har har bott i mitt 100l kar med andra fiskar. Det har gått jättebra, han har ätit och simmat omkring. Verkat pigg och glad. La märke till att han blivit runt för ett tag sen men tänkte att han bara ätit för mkt. Men nu tycker jag kulan är För stor för att vara tjockismage. Matar inte jättemycket men varierad kost. Dom får GVG-mix flingor, algtabletter, någon maltablett ibland och något slags räkfoder som dom får lite som godis. Ibland får dom också grönsaker som ärtor, zuccini, tomat. All mat äts upp när jag ger dom.

    Jag byter vatten en gång i veckan, ordentligt med växter och en temperatur på 25-26,5 grader. Vilket kanske är för kallt för honom?

    Har flyttat honom till ett litet varmare akvarium där han är själv förutom ett yngel som han har som kompis. Ingen av dom andra fiskarna är sjuka, ingen har dött eller verkar konstig.

    Är det någon som vet vad det kan vara? Googlade och läste om att dom kan få någon tumör? Ska jag medicinera eller bara låta honom vara i det lilla karet och se hur det utvecklar sig?

    Frågade på zoonen och någon sa att det kan vara bukvattensot! Vad tror ni, vad ska jag göra?
Arbetssätt...