Död Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Död Platy

    För en vecka sen födde min Platy en ny kull yngel. Sen dess har den varit hängig och gömt sig bland växterna mestadeles av tiden. Den kom dock alltid fram när jag matade. Idag hittade min bror den död bland buskarna.
    Jag har haft jätte mycket läxor och prov de här senaste veckorna så jag har inte riktigt kunnat vara så uppmärksam över akvariet.
    Jag vet inte exakt hur länge Platyn har varit död, men jag minns att den levde igår när jag matade. Den kan ha dött under natten.

    Hursomhelst, det verkar inte som om de andra fiskarna mår något dåligt, kan det vara så att Platyn bara blev utmattad av sin senaste kull eller att den blev gammal ? Hur länge måste en död fisk ligga i vattnet för att vattenkvalitet ska försämras ?
    Platyn var inte uppsvullen eller något när jag håvade upp den, men den luktade pyton och magen var lite svart inuti.
    Jag har inget som jag kan mäta vattnet med, men jag har ett par dvärgguramis, och ifall vattenkvalitet vore dålig borde det väl märkas på dem ?
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    #2
    Levandefödarhonor kan bli lite väl jagade om de har för många strandraggare efter sig hela tiden. Och visst är flera upprepade förlossningar påfrestande. Fler honor och färre hanar kanske?

    Kommentar

    • Super_Star_Angel
      • February 2007
      • 51

      #3
      Vet inte ifall mitt svar hjälper men mina platys brukar också dö när de har fått yngel. Fast hos mig dör hannarna, inte honorna. Har aldrig märkt att de luktar äckligt dock. Kan mycket väl vara att just den fisken som dog hos dig var sjuk. Håll ett vakande öga på de andra fiskarna, ta en noggrann titt på varenda fisk en gång varje dag så märker du snabbt ifall det är något fel på dem. Annars var det nog inget farligt.
      Le babi, bedou
      Juwel Rekord 110 liter.

      Kommentar

      Arbetssätt...