Betes fisk i sjöar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • n4red
    • June 2008
    • 35

    Betes fisk i sjöar?

    Tja , tänkte höra om någon har någon anning om vart man kan hitta små fiskar ca 5-10cm och om ni har någon bra metod hur man ska fånga dom! hellst i göteborgs området. de ska bli mat till min röda ormhuvuds fisk och my shovel nose mal! båda är ca 20 cm .

    Senast redigerad av n4red; 11 August 2008, 13:29.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Köp ett gäng guppys och ett litet akvarium vetja...
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • n4red
      • June 2008
      • 35

      #3
      Dom är nog lite för små =/.

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Du får väl sätta dig och meta med en liten krok och deg nånstans.

        Kommentar

        • MeKaL
          • August 2008
          • 128

          #5
          blanda havregryn, mjöl, och en massa annat gojs, söta saker brukar funka typ socker, vaniljsocker osv.. Blöt de och blanda ihop de till en mäsk och mäska in firrarna ;D sen äre bara mask å metspö som gäller. (efter minst några timmar då)
          Frågar man inget, får man ingenting veta.

          Kommentar

          • n4red
            • June 2008
            • 35

            #6
            hmm mjo e väl värt ett försök ! men sist jag meta mört fick jag lite för stora för att de skulle bli mat utav dom e väl ganska svårt att meta upp sånna mini fiskar?

            Kommentar

            • tompa_2006
              • July 2006
              • 98

              #7
              Ärling finns i dom flesta bäckar. Lätt att göra en fälla av en 2 liters coca-cola flaska. Mäska med havregryn.
              Mvh
              -----------------------------------

              Kommentar

              • n4red
                • June 2008
                • 35

                #8
                kan du beskriva hur man gör en?

                Kommentar

                • tompa_2006
                  • July 2006
                  • 98

                  #9
                  Kan försöka

                  Kapa en 2 liters flaska ca 10 cm ifrån toppen. Vänd den översta delen neråt i underdelen av flaskan. Gör små hål runt om dom anliggande kanterna med en nål som du värmt upp med tändare tex. "sy" fast övre delen i den undre med fisketråd eller nåt liknande. Lägg i havre och fäst ett snöre runt någonstans i flaskan så du kan dra upp den sen.

                  Lägg i på kvällen (gärna under vägbroar för där brukar ärlingen söka skydd på nätterna) och töm fällan nästa morgon.

                  http://tinypic.com/view.php?pic=21ch65j&s=4 <- enkel bild säger mer än ord

                  Har själv fångat ärling och haft i ett akvarium som betesfisk för gäddmetet på somrarna. :=)
                  Senast redigerad av tompa_2006; 11 August 2008, 16:01.
                  Mvh
                  -----------------------------------

                  Kommentar

                  • Daniel Blom
                    • June 2003
                    • 1670

                    #10
                    För alla som inte bor på Sveriges framsida kan meddelas att äling (ärling) = elritsa.
                    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                    och framgången är given.
                    Samuel Clemens
                    Mina bilder

                    Kommentar

                    • mcben
                      • March 2008
                      • 57

                      #11
                      Tar du 2 flaskor så kan du skära av botten på en av dom i stället, sen sätter du fast den avkapade toppen som tompa_2006 visade. På det viset kan du bara öppna korken, hälla ut fisken och sen slänga tillbaka den igen. Kör med det när jag ska ha betesfisk till abborrmete. Kör alltid med ljust korvbröd. Funkar kanon till både mört och elrista.

                      Kommentar

                      • Simonols
                        • July 2008
                        • 108

                        #12
                        Hur stora fiskar har ni lyckats fånga med dessa fällor ? Jag la ut 2 st inatt men fick endast 2 yngel i 2 fällor på ca 2 cm.

                        mcben kan du göra nån ritning på en sån ? Fattar inte hur du menar riktigt.

                        Mvh Simon

                        Kommentar

                        • mcben
                          • March 2008
                          • 57

                          #13
                          Här är en gammal bild som jag visade några fiskekompisar på nätet för ett tag sedan.



                          Skickar med hela länken i fall du har några mer frågor om det.

                          Kommentar

                          • MeKaL
                            • August 2008
                            • 128

                            #14
                            precis så fast kapa vid korken istället inte längst bak :o så kan man ju göra de av en och samma flaska. Jag brukar lägga lite gryn i den och lite utanför så hittar dom in.
                            Frågar man inget, får man ingenting veta.

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              fast det finns ju en klar poäng med att ha kork i änden, då måste maninte mecka loss hela framsidan för att tömma den ju, förutsatt att fiskarna är små nog.
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...