Artemian vill inte kläckas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blokk
    • November 2007
    • 25

    Artemian vill inte kläckas

    Hallå,

    Har i 3 dagar försökt att kläcka artemian som jag köpte i den loka djuraffärn. Har följt guiden som fanns här på zoopet där man använde en tom glassburk.

    Men det vill inte funka, har gjort det enligt beskrivnngen exakt. 1 rågad matsked jod fritt salt i 1liter vatten. Sen en skuggad del av lådan och en upplyst.

    Varför vill det inte funka?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Är det bara tillräckligt varmt bör det funka om man hällt i för mycket artemiaägg vill säga.
    Oftast beror dåliga kläckningsresultat på dåliga ägg som lagrats på fel sätt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Du behöver inte skugga den ena delen förrän det är dags att ta upp artemian..
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nå_Nirvana_Nu
        • June 2007
        • 702

        #4
        på min förpackning står det att äggen är stötkänsliga och att de ska förvaras mörkt.
        Vet inte om vattnets temperatur har någon betydelse när du lägger i äggen men man ska nog inte ha iskallt eller för hett...utan mer ....lagom....


        Har haft min burk i snart två år och kläckte senast för två dagar sen....

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det viktigaste är att äggen aldrig får bli fuktiga. Kan de ta upp fuktighet ur luften dör de snabbt. Det är också bra om burken man förvarar dem i är lufttät.

          I övrigt spelar det inte så stor roll - artemiaägg är extremt tåliga mot värme och kyla, säkert också mot stötar, och om de lagras under bra förhållanden har de fortfarande hyfsad kläckprocent efter ett par år.

          Jag har mina artemiaägg i en plastpåse som ligger i en glasburk halvfylld med salt. Saltet torkar luften i burken. Kiselgel vore förmodligen ännu bättre.

          Som erikthur sa får man inte använda för mycket ägg när man kör med glassburksmetoden - det ger syrebrist och bakterieblomning som dödar artemian.
          Senast redigerad av Azur; 04 July 2008, 13:37.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Blokk
            • November 2007
            • 25

            #6
            Funkade inte denna gången heller. Och skall inte vara något fel på äggen då jag har 2 burkar varav 1 är nyköpt och en har stått försluten i ett skåp i några månader.

            Finns det nåt annat simpelt sätt att kläcka artemia på?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Vet du hur äggen lagrats innan du fick tag på dom?
              Och hur väl förslutna förpackningarna var?
              Mer om artemia:
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Blokk
                • November 2007
                • 25

                #8
                Allting skall va ok me äggen, är eldorado (vit plastburk me den danska flaggan på) och jag tycker den verkar helt lufttät.

                Bra länk men är tyvärr en sån person som inte förstår nånting förrän jag ser bilder, så om det fanns nån bra bildguide på artemiakläckning så vore det grajt.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Blokk
                  Allting skall va ok me äggen, är eldorado (vit plastburk me den danska flaggan på) och jag tycker den verkar helt lufttät.

                  Bra länk men är tyvärr en sån person som inte förstår nånting förrän jag ser bilder, så om det fanns nån bra bildguide på artemiakläckning så vore det grajt.
                  Var så god

                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Jag köpte på akvarielagret i Bromma. Den dl har legat i en plastpåse i över 2 år innan jag nu försökte kläcka med glasslådemodellen. Vanligt bordssalt med jod och jag får ca 99% kläckta. Jag tror att det hänger på kvalitén helt enkelt, det var ingen billig artemia jag köpte och det på en erkänt bra affär.

                    Kommentar

                    • Blokk
                      • November 2007
                      • 25

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Skall man skratta eller gråta?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av rsoderberg
                        Jag tror att det hänger på kvalitén helt enkelt
                        Det är precis vad det gör. Kör man enligt det protokollet och man inte håller en temperatur över 40 eller under 15, inte överdoserar ägg, och inte gör något riktigt dumt som att försöka kläcka i en kopparpanna eller besprutar med insektsmedel, då skall man ha en jäkla massa artemia - annars är äggen kass. Så enkelt är det.
                        Köp nya ägg från nån annan källa.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ursprungligen postat av Blokk
                          Skall man skratta eller gråta?
                          Med dina resultat föreslår jag det senare alternativet.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Blokk
                            Skall man skratta eller gråta?
                            Du ville ha en bra bildguide på artemiakläckning och bättre än den blir det väl inte
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Till Blokks försvar kan man väl säga att han redan i första inlägget sa att det var den sidan han hade som förebild.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...