näbbgädd foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moren
    • April 2008
    • 7

    näbbgädd foder

    näbbgädor äter ju bara levade foder men jag har hört att man kan få dem att äta räkor? skulle vara mycket bätre ifall men skulle kunna få dem attt äta räkor och levande foder. de blir så dyrt och jobbigt å springa till djurafären varje vecka efter som mina andra fiskar som både äter vanligt foder gillar att äta upp mina näbbgäddors niontetror och andra små fiskar. någon som har tips på att få den äta dött foder?
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Det är väl bara att testa...?

    Skär upp en fryst räka i mindre bitar och se om näbbgäddan äter av det.

    Men har du verkligen en näbbgädda i ditt akvarium? Vi pratar alltså om en saltvattenlevande fisk med latinska namnet Belone Belone, som har grönt skelett.

    Kommentar

    • moren
      • April 2008
      • 7

      #3
      jag har två st sötvaten näbbgäddor, kallas även silvernålsfisk, vetenskapligtnamn är Xenentodon cancila. men problemet är att de oftast är uppe vid vatenytan och lurar och räkorna sunker och mina andra glupska fiskar är snappt på de andra räkorna och äter upp dem. jag har hört att folk har fått näbbgäddorna att ta räkor men jag undrar hur de har fått dom till de efter som dom inte tar mat från botten.

      Kommentar

      • MalMannen
        • March 2008
        • 255

        #4
        håll räkan vid vattenytan då?

        vet inget om näbbgäddor men om det behövs och du är rädd om fingrarna så använd en pincet elr nån grilltång och håll i räkan i?

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          #5
          Har du testat fryst mat som flyter så länge den inte tinat? Frysta röda mygglarver har jag matat tex fjärilsfiskar med och de är ju extremt ytfixerade. De tar mygglarverna så länge de inte hunnit tina och därmed sjunka.

          Röda mygglarver är inte ett foder jag rekommenderar i vanliga fall men till trögmatade fiskar kan det göra underverk.
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Jag matar alla mina rovfiskar med en pincett. Vissa tog lite tid att lära och andra gick det på första försöket med. Du tar bara en bit räka och greppar med pincett (större modell) och håller räkbiten framför mun på dem, ibland behöver man röra på den lite så det ser levande ut, tillslut så hugger dem iaf.

            Med denna metod är jag säker på att alla fiskar får i sig tillräckligt med mat. Kan dock i början vara väldigt tidskrävande.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • moren
              • April 2008
              • 7

              #7
              tck för tipsen det är ju värt att tästa, men näbbgäddor är extremt skygga och rädda dom kommer nog inte våga komma fram när ja står vid akvariet de ser en direkt och simar i väg. mygglarver är nog försmå dom i djurafären hadde provat men de ville inte äta up dem tror de inte är intresant eftersom de är så små. men tack för alla svaren skulle vilja höra hur de som har näbbgäddor fått sina att ta död mat. de kaske simmar ner till botten jag vet inte efter som mina andra fiskar är väldigt glupska.

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                Jag matar alla mina rovfiskar med en pincett. Vissa tog lite tid att lära och andra gick det på första försöket med. Du tar bara en bit räka och greppar med pincett (större modell) och håller räkbiten framför mun på dem, ibland behöver man röra på den lite så det ser levande ut, tillslut så hugger dem iaf.

                Med denna metod är jag säker på att alla fiskar får i sig tillräckligt med mat. Kan dock i början vara väldigt tidskrävande.
                Denna metod e lite roligare dessutom
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • moren
                  • April 2008
                  • 7

                  #9
                  yess fått ena näbbgäddan att ta små bitar av räka, ja skärde ner den så de vart små bitar som ja slänger i så dom sakta åker ner motboten. men den andra e för rädd för att våga ta den för att den ser mej. försöker smyga mej på akvariet från sidan men dom värkar ha väldigt bra syn. svara göna med mer tips. M.V.H Mats

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av moren
                    mygglarver är nog försmå dom i djurafären hadde provat men de ville inte äta up dem tror de inte är intresant eftersom de är så små.
                    Jo men poängen är att lägga mygglarverna i akvarievattnet fryst, dvs i lagom stora bitar som du bryter av från kakan med frysta mygglarver. Du kan själv välja storlek på biten. Så fort de tinar och larverna börjar dela på sig sjunker det.

                    Kan kanske vara värt ett försök ändå?
                    Malmö Akvarieförening
                    no hope, no harm, just another false alarm

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #11
                      Ursprungligen postat av moren
                      yess fått ena näbbgäddan att ta små bitar av räka, ja skärde ner den så de vart små bitar som ja slänger i så dom sakta åker ner motboten. men den andra e för rädd för att våga ta den för att den ser mej. försöker smyga mej på akvariet från sidan men dom värkar ha väldigt bra syn. svara göna med mer tips. M.V.H Mats
                      Bra att du fått igång den ena i alla fall! Då finns det hopp för den andra med! Lycka till!
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • moren
                        • April 2008
                        • 7

                        #12
                        aa det är riktigt kul att de börjar lära sig. ja tackar för alla tips! jag skulle vilja köpa två st till och om de inte lär sig äta dött så blir de jävligt dyrt att köpa levande foder. men snart är det jus sommar och man kaske kan få tag på små yngel ute i sjön då om man har tur.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av moren
                          aa det är riktigt kul att de börjar lära sig. ja tackar för alla tips! jag skulle vilja köpa två st till och om de inte lär sig äta dött så blir de jävligt dyrt att köpa levande foder. men snart är det jus sommar och man kaske kan få tag på små yngel ute i sjön då om man har tur.

                          Här ska du få ett par tips till;

                          Mata med så mycket hel fisk som möjligt, mina Xenentodon cancila tynade sakta bort när jag matade mycket med räkbitar, jag kan inte säga säkert att det var det som var orsaken, men "näringsbrist" är en trolig orsak, en del räkbitar borde du kunna ge utan problem

                          Det är troligt att till exempel hel krill är bättre mat än räkbitar, tills de kan ta hela "salladsräkor".

                          Om du har tillgång till ett vattendrag med fisk i så sätt en fälla för småfisk, kolla att du inte ser några tecken på sjukdom/parasiter på småfisken så brukar det gå bra, det behöver inte vara sommar för att få fisk i fälla, även om det underlättar om det är isfritt.

                          Och så sista tipset för den här gången, Använd bara vetenskapligt namn, som du märker skapar dåliga populärnamn en massa onödiga missförstånd.

                          Kommentar

                          • moren
                            • April 2008
                            • 7

                            #14
                            tackar för tipsen! okej så de får inte tillräkligt med näring av räkor. jag funerar på om man kan köpa levande foder engång i vekan räcker de? hur ofta matade du dina fiskar med räkor när de tynabort?

                            okej aa ja har funderat på att fånga små fiskar, har du något bra tips på fällor?

                            jag beromursäkt för att ja skrev näbgädda men tycker de är de heftigaste och lättaste namnet att kommaihåg :P men ska inte skriva de í rubriken igen! tack för alla tips M.V.H Mats

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Jag minns inte riktigt hur länge/mycket räkbitar de fick innan de dog, men jag skulle i möjligaste mån undvika det.

                              Bästa fällan är nog kräftmjärdar med riktigt finmaskigt nät, om det inte finns kräftor i det vatten man fiskar i, eftersom man kan bli misstänkt för tjuvfiske vilket kan sluta rätt illa... En PET-flaska som man kapar den trattliknande delen av och vänder inåt, samt gör hål i sidan på kan funka. Bägge fällorna kan betas med pellets.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...