Gibbis, växer "inget"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    Gibbis, växer "inget"

    hej vi har haft våra 2 st gibbiceps i snart ett år. De går i ett 720L kar tillsammans med praktbotior, sajicaciklider och 4 L-malar (1 LDA33 20cm+, 1 L027 15-20cm, 2 L204 ca 10cm styck). Nu till problemet våra gibbis har inte växt mer än kanske 3 centimeter på ett år. Vad kan det egentligen bero på? Känns snarare som att vi skulle ha matat för mycket än för lite.
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av woodo
    hej vi har haft våra 2 st gibbiceps i snart ett år. De går i ett 720L kar tillsammans med praktbotior, sajicaciklider och 4 L-malar (1 LDA33 20cm+, 1 L027 15-20cm, 2 L204 ca 10cm styck). Nu till problemet våra gibbis har inte växt mer än kanske 3 centimeter på ett år. Vad kan det egentligen bero på? Känns snarare som att vi skulle ha matat för mycket än för lite.
    Ser du att den äter ordentlgit? Bajsar den mycket (om du inte ser den äta, kanske du ser den bajsa )

    Vad ger du den för foder?

    Gibbisar brukar växa ganska bra!
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      Med tanke på de andra fiskar du har, speciellt praktbotierna och de andra malarna (där storleken på dem också spelar in) så verkar dina gibbi ha stor konkurans för foder.

      Visst ser du tex att gibbin tar en algtablett eller dylikt, säkert är det dock inte att den får käka den ifred, någon annan mal eller botia kommer och knuffar undan den och snor maten.

      Vad du ger för foder är intressant. Det är viktigt med varierande kost.

      Tinade och skalade ärtor är en storfavorit, zuccini, gurka, algtabletter, räkmix, flingfoder (grönt, alltså för växtätare) mm är exempel på vad de gillar.
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        Ps det gäller också att kanske mata mer än 1-2 gånger per dag, 720L är gott om utrymme för fiskarna att simma runt i och "förbränna" det "lilla" de får i sig per dag. Jag matade förr 1 gång om dagen i ordentlig dos, mina växte inte så bra då. Då jag senare istället matade 3 gånger per dag i mindre doser så blev det skillnad. Malarna fick ca 2-3cm tillväxt på 3-4månader.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • VioXiD
          • April 2007
          • 266

          #5
          Ursprungligen postat av Amaro
          Tinade och skalade ärtor är en storfavorit, zuccini, gurka, algtabletter, räkmix, flingfoder (grönt, alltså för växtätare) mm är exempel på vad de gillar.
          Tinade ärtor är det vanliga gröna? Och isf hur skalar man dom?
          På Findus bryr vi oss om god hälsa och bra mat. Därför kan du hos oss läsa om våra härliga produkter, se våra recept och inspiration till riktigt god mat.
          28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            hmm. skojar du med mig nu vioxid

            men iaf, här kommer den komplicerade konsten av att skala ärtor (ja, gröna ärtor)

            steg 1, på med skyddsglasögonen och skyddshandskar, sen tar du x-antal ärtor och släpper ner dem i ett glas med varmvatten.

            steg 2, ta upp dem då de är tinade och kläm bara av skalet.

            steg 3, kläm sönder ärtan så den inte flyter.

            steg 4, släng in det i det område av karet malarna/malen oftast befinner sig i.

            Andra tips. Ta en gurkskiva på ca 1cm i tjocklek och tryck baksidan av en liten tesked igenom gurkskivan (tryck igenom den längst ut på gurkan för att mittendelen av gurkan är godast för malarna)

            Zuccini funkar också utmärkt med ovanstående metod.

            Ps min L128, L200, L191, min panaque bruno och min gibbiceps ligger just nu och slåss om zuccinin they luve that stuff
            Senast redigerad av Amaro; 07 March 2008, 00:25.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            Arbetssätt...