Levande föda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrick
    • December 2007
    • 6

    Levande föda

    Hej där och ett allmänt tack till alla på detta forum. Har tjuvläst ett tag och nu blivit medlem. Har tusen och åter tusen frågor men jag börjar med en:

    Jämte mitt hus finns en damm, i dammen finns räkliknande små varelser. Lättfångade är de och med god aptit slukar mina fiskar dem, de få jag hittills vågat prova. Frågan är, är detta bra, vettigt, farligt/ofarligt etc.

    Sökte men hittade ingen tråd.
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Tror inte det ska vara någon fara, men om det finns fisk i dammen så bör du sluta eftersom det finns risk att dina fiskar får karplöss.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Även om det finns fisk i dammen så kan man använda levandefodret, men då brukar jag frysa in det först. Och iallafall skölja det varesig jag fryser det eller inte.
      Har du sett några karplöss av det du fått upp?
      Det du fångar är troligen Dafnier. Sluta inte ge dom detta, bättre foder finns knappt ur perspektiv, naturlig föda.

      Kommentar

      • henrick
        • December 2007
        • 6

        #4
        Tack för svaren!

        När jag tänker efter så är det snarare en liten bäck än en damm och någon fisk har jag svårt att tro att det finns där, med tanke på att det är väldigt grunt. Ganska dyigt och smutsigt är det dessutom och jag sköljer de små liven noga innan jag stoppar dem i karet. Sökte efter daphnier och cyclops på nätet men hittade inga bra bilder. Hursomhelst så litar jag på er och utökar mitt matande med det egenfångade. Finns det någon tumregel hur ofta man bör ge?

        Gott Nytt År!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Är de lite rödaktiga och simmar fritt i karet när du släpper i dem och ser ut så här: http://www.quark.hvidovre.dk/img/dafnier.jpg ?
          Att mata med levande foder är riktigt bra, fisken får motion samtidigt som de blir mätta och på sommaren brukar jag fånga så ofta jag kan.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Finns det något att fånga nu? mygglarver finns inget av än eller?
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • henrick
              • December 2007
              • 6

              #7
              Det där är väl dafnier? De jag fångat är mer gulbruna än röda och de påminner om små räkor. De simmar som räkor i karet också, på sidan/baklänges vill jag minnas (de lever inte så länge)

              Fångade några häromdagen trots det kyliga vädret. Idag är det rentav minusgrader men jag är lite sugen på en tur till bäcken i alla fall...

              Kommentar

              • berraåsnobben
                • December 2007
                • 113

                #8
                Ta ett foto på några och lägg upp, kan det vara cyklops tro?
                Camping

                Kommentar

                • henrick
                  • December 2007
                  • 6

                  #9
                  Bra idé med foto, tyvärr är jag kanske Sveriges mest datorokunnige människa. Skall verkligen försöka reda ut detta, men räkna med att det tar tid. Nyårslöfte att a) fånga b) fota och c) få in bilden här.

                  Oavsett vad det är, om vi utgår från att det är ofarligt/ok/bra/himmelskt för fiskarna, hur ofta är det rimligt att ge detta?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Om de inte dog, så kunde fiskarna få simma i det. Om du varvar detta foder varannan dag med det ordinarie fodret så är det säkert inget problem. Men det skulle vara väldigt kul att veta vad det är för något, kanske det är en sötvattensmärla som det finns bilder på i denna länk: http://zoopet.com/forum/showthread.p...vattensm%E4rla
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Hittar man bra fångtställen så kan man ta upp dessa kräftdjur året runt så länge det är isfritt. Och fiskarna säger: -Mumma!!
                      Ja varannan dag låter bra att ge dom det!
                      Nackdelen med kräftdjur är att de är svåra att bevara i kylskåp, vilket mygglarven inte är. Så det blir till att håva ofta.
                      Gott nytt år du med!

                      Kommentar

                      • henrick
                        • December 2007
                        • 6

                        #12
                        Vilket engagemang! Tror vi är lösningen på spåren, påminner starkt om sötvattensmärlan även om den tecknade bilden i länken inte gör krypet full rättvisa: http://www.vattenriket.kristianstad....kryp/marla.htm

                        I den länkade tråden hade någon råkat fått in en märla i akvariet men ville sedan att den skulle leva....fy bubblan vad hemsk jag känner mig som tänker precis tvärtom.

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          • October 2007
                          • 193

                          #13
                          Vilken bra tråd! Dock så blir det lite för många länkar att följa och svårt att på något sätt rangordna bättre och sämre val. Jag undrar vad för sorts renhållningsdjur som även kan fungera som föda som skulle kunna leva i bottensanden/gruset? Och finns detta att köpa i djuraffären? För egen del så vill jag gärna mata med levande djur/insekter, men vid frysning/kokning så antar jag att det inte längre är levande men ett utmärkt foder.
                          Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...