Varför fryst foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #16
    Ursprungligen postat av Zanders
    på tal om detta.

    Om man har ett kar på ca 50 liter och matar med fryst mat, då är ju kuberna ganska stora. ska man verkligen släppa ner en hel kub? vart tillsagd det på affärn där jag köpte det. det blir ju en h-vetes massa larver.
    jag har typ 8 firrar.
    finns det nån risk att överblivna larver på botten ploppar upp och börjar flyga iväg ? vill ju inte ha massa flugor hemma
    /A
    Jag har delat på dem med en vass kniv men man får vara försiktig Jag gillar cyklops bäst för det sjunker inte bara till botten utan flytar omkring i karet så fiskarna hinner käka upp det mesta... men det är ju ganska småttigt så det fungerar ju inte om man har stora firrar... fungerar jättebra till endlers och deras yngel..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #17
      Själv kör jag på flera olika sorters fryst. Fast favoriten är artemia. Jag blandar lite av varje och låter det tina. På så vis har jag bättre kontroll över hur mycket jag släpper ner. Ibland kompleterar jag med torrfoder. Men 80% av gångerna får mina fiskar fryst eller levande.
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Den biotopen skulle jag vilja se skalarer i som tex de röda mygglarverna och tubifex kommer från.
        ?? Röda mygglarver (Chironomider) förekommer i så gott som alla sötvatten runt om i världen och är ett av de viktigaste födodjuren för de flesta carnivora små sötvattensfiskar, utan tvekan även för skalarer.

        Kommentar

        • Shagrat
          • September 2004
          • 335

          #19
          Med tanke på hur allergiframkallande röda mygglarver är så är det ett foder som jag sedan länge slutat att använda. Är inte så bra foder att det är värt det.
          Ja, jag vet att jag inte kan stava....
          Min zoon

          Kommentar

          • nelly.trott
            • December 2007
            • 355

            #20
            Ursprungligen postat av matlo
            Dessutom! pellets är det Allt i vad en fisk behöver.
            hihihi inte för att vara sån men vetenskapligt bevisat så e det så att pellets innehåller typ OBS ! bland annat " paprika och massa annat " kolla riktigt vad som egentligen finns i hihihihih

            How to feed your tropical fish naturally
            Download... (2.17 MB)

            http://www.sera.de/index.php?id=701&...ttp%3A%2F%2F63.

            Dock är jag mer för fryst / levande foder än flingor .... en mer sk stimulering av matsedel ...


            Vi kan inte glömma att Odlade fish är lite mer vana vid pellets /flingor osv.... än vad våra vänner VF ..

            Kramiz
            Senast redigerad av nelly.trott; 23 December 2007, 00:50.
            När du vill att något skall försvinna,
            kan du låta svavelsyra över detta rinna.

            Kommentar

            Arbetssätt...