Äter ihjäl sej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wunder
    • September 2007
    • 315

    Äter ihjäl sej?

    Man har ju hört att fiskar tydligen inte besitter någon mättnadskänsla och därmed "äter tills de spricker" ifall mat finns i överflöd. Jag har senare läst att detta skall vara en myt och att fiskar inte äter så mycket att de tar skada av det.
    Hur ligger det till egentligen?
    Jag slängde ner resterna från en kokt kräfta i akvariet för att ge dem lite variation från flingfodret. Nu har flera av dem ätit så man tror de ska spricka, men ändå fortsätter de äta av kräftresterna som om de aldrig sett mat förr. Kommer de ta skada av detta eller kan resterna ligga kvar?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Att fiskar äter så de spricker är nog delvis en myt i alla fall.
    Min åsikt är att när man matar med flingor så äter somliga fiskar så mycket de kan (och andra inte ens en bit) och så sväller flingorna upp i buken och fisken kan ta skada av det om det är för mycket. Lyckligt nog finns inte flingorna i naturen... I alla fall mina fiskar kan lämna ett överflöd av räksmul eller fryst artemia när de blivit mätta utan ta stryk. Däremot kan vattnet ta stryk om maten får ligga kvar i flera dygn.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det kan inträffa att fisk äter ihjäl sig. Jag har sett det en gång under mina 30 år som akvarist, en guppy-hona som bokstavligen åt så hon sprack.

      Normalt sett blir dock fisk mätta. Nån gång om sen ger jag t.ex. mina fiskar en "proteinbomb" i form av en fiskfoderomelett, och då får de äta tills de slutar äta. Det brukar ta en timme eller två.

      Det stora problemet med att låta skalen ligga kvar är nog att det surnar och förstör vattnet. Jag skulle inte låta det ligga mer än nån timme.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag vill inte rekommendera det men jag har hittat ett överflöd av fryst artemia vid vattenbyten flera dagar efter matningen utan synbarligen effekt på fisklivet i burken.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Vic
          • November 2006
          • 1533

          #5
          Jag märker att när jag handmatar mina L. multifasciatus så är alla på i början, men efter en stund lugnar dom ner sig och är inte intresserade. Det borde ju bero på att dom känner mättnadskänsla.
          Mvh Viktor


          Apistogramma för hela slanten!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Vic
            Jag märker att när jag handmatar mina L. multifasciatus så är alla på i början, men efter en stund lugnar dom ner sig och är inte intresserade. Det borde ju bero på att dom känner mättnadskänsla.
            Nja det är nog inte "mättnadskänsla" utan istället mer som så att det helt enkelt inte finns plats för mer - matar man 1 timme senare så äter de igen.

            Matar man med pellets som sväller i vatten (vilket många gör) så kan fiskar spricka - detta har jag sett några gånger.

            Den särklassigt vanligaste dösfallsorsaken under övermating är dock indirekt - dvs vattnet blir dåligt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Loelle
              • July 2007
              • 623

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Matar man med pellets som sväller i vatten (vilket många gör) så kan fiskar spricka - detta har jag sett några gånger.
              Oj, nu blev jag lite orolig. Jag matar mina Kampfiskar med Betta-pellets. Jag har endast haft kampisarna i ett par dagar och har då matat så mkt dom ville ha 2ggr om dagen. Kan man blötlägga dom i ett glas en stund före matning för att undvika att det sväller i magen?
              Lelle
              "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

              Kommentar

              • Zirconia
                • May 2007
                • 701

                #8
                Kanske denna fråga passar här..

                Jag har en Pakistanbotia som är rätt stor, ca 8cm iaf, och ibland så har han satt i sig stooora snäckor (som man ser har försvunnit i karet) och då ligger han oftast på sidan och flämtar, man tror att han ska dö eller nåt, och så stiger han upp och bökar runt, ligger lite på mage en stund och faller sen på sidan igen.

                Kanske det är normalt? Fast han ser verkligen inte ut att må bra..

                Sen dog nyligen en av mina andra Pakistaner jag köpte.. Vet inte av vad..

                Den andra stora var inte särskilt glad över dom nya jag köpte.. (Se denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthre...85#post1021585)
                Han jagade dom mycket, men värdena i vattnet och allt är bra, har varit bra i flera flera månader.. så det är inte det..
                Men jag vet inte om den andra mindre Pakistanen också kan ha ätit nån snäcka och kvävts eller nåt, jag vet inte om dom kan det..

                Men är det möjligt att dessa snäckätare kan äta ihjäl sig på snäckor osv också?

                Men jag har inte så mycket snäckor, men det är ju några då och då..
                / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                Kommentar

                • Wunder
                  • September 2007
                  • 315

                  #9
                  Hmm, det verkar ju som att de inte äter ihjäl sej då?
                  Kräftresterna är ju inget som sväller i magen på dem så de lär ju inte spricka därför.
                  Får se om de fortfarande är vid liv imorrn.

                  Kommentar

                  • fifi
                    • August 2006
                    • 695

                    #10
                    Om botiorna så vilar de ofta liggandes på sidan så det är ingen fara alls. Flämtandet beror nog mer på nitrit/syrebrist än att de överätit skulle jag tro.


                    Och .. tja, jag själv äter ju tills det inte finns någon mer plats i magen överhuvudtaget och då kallar jag mig mätt! Så en magfull fisk borde ju vara mätt med - att det inte får plats mer är ju en bra anledning att sluta äta ^^
                    mvh
                    Fifi

                    I'm so cute, I poop rainbows.

                    Kommentar

                    • Zirconia
                      • May 2007
                      • 701

                      #11
                      Ursprungligen postat av fifi
                      Om botiorna så vilar de ofta liggandes på sidan så det är ingen fara alls. Flämtandet beror nog mer på nitrit/syrebrist än att de överätit skulle jag tro.


                      Och .. tja, jag själv äter ju tills det inte finns någon mer plats i magen överhuvudtaget och då kallar jag mig mätt! Så en magfull fisk borde ju vara mätt med - att det inte får plats mer är ju en bra anledning att sluta äta ^^
                      Värdena är bra och har varit det flera flera månader, och det är nog inte syrefattigt, vi har bra ytrörelser osv..

                      Men ja, jag vet inte, den där ena lilla Botian vi hade var ju så liten, och den dog rätt kort efter att vi fått hem den, så den kan ju varit känslig eller nåt.. sånt händer ju också.

                      Men dom andra är friska iaf..

                      Jo, han borde ju sluta äta om han är mätt, men han verkar inte förstå det, han kan proppa i sig hur mycket som helst..
                      Men okej, då vet jag att dom kan vila liggandes på sidan osv..
                      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                      Kommentar

                      • Wunder
                        • September 2007
                        • 315

                        #12
                        Idag var allt ätbart borta från kräftresterna och fiskarna hade även fått tillbaka en mer normal kroppsform. Tydligen äter de inte så de spricker!

                        Kräftrester var en populär föda, de försökte fortfarande nafsa loss bitar. Sparar nog övriga rester för framtida utfodring.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...