Kläckning av artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    #16
    Hmm, jag vet inte exakt vad halten ligger på i min tank. Kör med Akvarielagrets havssalt/bikarbonat-blandning. 1dl/100L vatten blev jag rekommenderad. Fiskarna toktrivs i alla fall!
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #17
      Det blir väl bara 1 promille faktiskt av den doseringen.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Pegrasus
        • March 2007
        • 455

        #18
        Självklart, vad trött jag blir på mig själv! Tack för ditt tålamod.
        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #19
          Ursprungligen postat av erikthur
          Jag föreslår att du nästan gör tvärtom. Med större yta för de flytande artemiaäggen borde du få än bättre kläckning. Läste nyligen någonstans (killie-talk tror jag) att det finns vetenskapliga studier som visat att kläckningsfrekvensen ökar med ytan. Vilket makes sense faktiskt.
          Jag skall köpa en burk till och då kan jag jämföra metoderna. Tack för tipset!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Ursprungligen postat av drd
            Jag brukar då jag ska mata yngel med artemia kläcka dom i ett jättetråg från gummans jobb, sånt vitt köttråg modell bauta.
            Då har jag ca:70% av ytan med ägg och resten är mörklagt på sidorna och så på med en lampa efter ett dygn och jag har en dl färdigkläckt artemia att mata med.Begränsar av med en bit som är avskuren från ett annat tråg och tejpat på sidorna.
            Det vore intressant att få reda på mera om jättekläckning av artemia på det här sättet. Jag hoppas på mer detaljer.

            Hur stor vattenyta och vattendjup, vattenvolymtalar vi om?
            Hur mycket artemiaägg tillsätter du?
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            Arbetssätt...