Sötvattenartemia!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    Sötvattenartemia!

    Jag såg Kjells film från mässan (min sambo är goldmedlem) och blev intresserad när han visade att det finns sötvattenartemiaägg att köpa.

    Hmm tänkte jag såna vill jag ha. Sagt och gjort jag beställde och
    de kom hem idag, har nu lagt en dos i vanligt vatten så får vi se. Det ser inte ut som vanliga artemiaägg, de är nästan svarta och större, och ojämnare.

    Ska skriva sen när jag vet jur det blev. Mina Pärldanio- och guramiyngel blir kanske några av Svergies första sötvattenartemiauppfödda ?

    Zoopets strika annonsregler gör att jag inte lägger ut köpinformation innan jag får klartecken för Mr Fohrman.
    Senast redigerad av Pazappa; 19 July 2007, 13:31. Anledning: typo
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Åååh, det vill jag också ha.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Posta om hur det går (om det är bra kläckningsprocent, vad du gör av dem...).
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Pazappa
        Jag såg Kjells film från mässan (min sambo är goldmedlem) och blev intresserad när han visade att det finns sötvattenartemiaägg att köpa.

        Hmm tänkte jag såna vill jag ha. Sagt och gjort jag beställde och
        de kom hem idag, har nu lagt en dos i vanligt vatten så får vi se. Det ser inte ut som vanliga artemiaägg, de är nästan svarta och större, och ojämnare.

        Ska skriva sen när jag vet jur det blev. Mina Pärldanio- och guramiyngel blir kanske några av Svergies första sötvattenartemiauppfödda ?

        Zoopets strika annonsregler gör att jag inte lägger ut köpinformation innan jag får klartecken för Mr Fohrman.
        Berätta gärna om resultatet.
        Sedan vet jag inte vad du menar med strikta annonsregler - det är väl en rätt vanlig regel att man inte får annonsera sådant man vill sälja i forumet när det finns en annonsavdelning för det.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag har laddat ner filmen ifråga men har just nu litet svårt att hinna titta igenom alltet. Var i filmen ungefär finns detta?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Pazappa
            • May 2007
            • 330

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Berätta gärna om resultatet.
            Sedan vet jag inte vad du menar med strikta annonsregler - det är väl en rätt vanlig regel att man inte får annonsera sådant man vill sälja i forumet när det finns en annonsavdelning för det.
            Det var inget påhopp. Okej, jag menar forum i allmänhets strika annonsregler. Jag säljer inget själv här, men jag har sett att när andra postar en länk till sånt de vill sälja så skriver en annan forummedlem (inte du, Kjell) om hot om böter på 1000:-, vilket känns lite "Revenge of Ordningsmannen".

            Men som 14:e budet ger oss: Låtom oss hvara ontopic.

            Anywho... I rummet där de står är det lite kallt på natten för jag har balkongdörren öppen. Därför har de inte kläckts än, det har gått ett dygn. En enstaka simmare har jag sett.

            Återkommer med uppdateringar!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              @Pazappa: fast det är ju inte du som säljer.

              Jag försökte f.ö. kolla vilka sötvattens-anostraker som finns i Thailand, och det visade sig att det finns ett antal arter, tydligen framförallt Branchinella thailandensis och Streptocephalus sirindhornae: http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=14483951
              Det är rätt hyfsad chans du har bägge arterna.

              Det finns f.ö. vilda sötvattens-anostraker även i Sverige, framförallt i fjällen, men de är numer sällsynta pga att folk har dille på att släppa ut fisk i fisktomma sjöar.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Pazappa
                • May 2007
                • 330

                #8
                Anostraker, är det då de heter? Så det är inte egentligen artemia?
                Vilken av dem jag har vet jag inte, instruktionerna var inte så utförliga... freshwater artemia och fairy shrimp kallar söljaren dem.

                Ja jag såg i ett gammalt inlägg att det ska finnas i sverige också. Jag får väl släppa ut en odling i Albysjön

                Du som undrar var i filmen det är, det är strax efter genomgången av växtakvarie-vinnarna har jag för mig.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pazappa
                  Anostraker, är det då de heter? Så det är inte egentligen artemia?
                  Hela kräftdjursgruppen där bl.a. Artemia och Triops ingår kallas Anostraca. Just släktet Artemia förekommer inte i rent sötvatten, så det du har kommer att se ut som Artemia, men tillhöra nåt/några annat/andra släkte/släkten, gissningsvis Branchinecta och Streptocephalus (eftersom de förekommer tillsammans).

                  Ja jag såg i ett gammalt inlägg att det ska finnas i sverige också. Jag får väl släppa ut en odling i Albysjön
                  De kräver fiskfri miljö och de här arterna är ju dessutom tropiska, så det går nog inte att göra Albysjön till anostrak-odling...
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Är det så kallad fairy shrimp?
                    Såg nyss att de säljs på aquabid för 230 USD per 6 gram motsv 100 kläckningar.
                    Tämligen dyrt jmf artemian.
                    2-3 hundra ggr dyrare sisådär enligt min snabba överslagsberäkning.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Pazappa
                      • May 2007
                      • 330

                      #11
                      Ja det är "fairy shrimp". Men jag betalade $40 (med frakt) för vad han säger är 1 miljon ägg. Det ser ganska lite ut, men han försäkrar att jag kommer att förstå vad han menar när de är kläckte. Mest imponerad över 3 dagras frakt från Thailand.

                      Nu simmar anostrakerna/artemierna. De är mindre än vanlig artemia ser det ut som, men de simmar lika ryckigt, möjligen lite långsammare. Än så länge är det inte så stor andel kläckta, så det går lite långsammare än saltvattenartemia.

                      Vi matade dvärgguramiynglen med dessa idag, och de tyckte det var gott. En fördel är ju att de som inte äts upp kommer simma omkring i sötvattnet i flera dagar.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Samma mängd som ovan till en sjättedel av priset - dock fortfarande högt jmf artemian.
                        Hur får man artemian att leva längre - höj salthalten till 3 promille i yngelburken.
                        Annat uppenbart alternativ är att odla Moina.
                        Sila ifrån de små eller låt fullvuxna Moina föda i yngelburken.

                        (Jag hade hoppats på att det var moinaägg som kommit i ropet igen - vore bra som reservkälla i så fall)
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Tacksam - ytterligare rapporter om räkornas öde och levende...
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            (Jag hade hoppats på att det var moinaägg som kommit i ropet igen
                            Finns det folk som säljer Moina-ägg???

                            Det vore ju onekligen rätt trivsamt...
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Tyvärr har jag inte lyckas hitta några under de senaste åren.
                              De annonserades ut iaf på 1980-talet i tidskriften Akvariet.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...