fjärilsciklid mat??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Palettciklid_grabben
    • January 2007
    • 72

    fjärilsciklid mat??

    Vad ska jag mata mina fjärilar med om jag vill att de ska leka??vad tycker de om?? Tack på förhand!!
    M.V.H Jocke
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av Palettciklid_grabben
    Vad ska jag mata mina fjärilar med om jag vill att de ska leka??vad tycker de om?? Tack på förhand!!
    Halloj!
    (jävlar, nu kommer jag att få halva Zoopet på mig...) ...Röda Mygglarver har alltid funkat för min del Annars frusen artemia, svarta och vita mygglarver, Dafnier, lite färsk räkrom, Torskrom (köper du på burk i livsmedelsaffären, skivar upp och lägger i fryspåsar - varar i evighet), kanske kan du fånga lite vattenloppor i någon kärn eller damm i närheten?
    Leker de inte på denna meny är det nog något annat som fattas dem!

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Jag ger mina (dock den bolivianska sorten, men dom lær ha samma foderkrav) flingfoder, røda mygglarver, mysis och frysna artemia. Och snart ska jag också hitta nått vattenhål och fånga Dafnier.
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        Heh.. mina fjärilar har lekt 2 ggr på de 3 veckor jag haft dem (varannan vecka) med bara vanligt flingfoder och algtabletter(det korpas friskt från malarnas..) att äta. Överpilska månne?

        Tyvärr är de inte så bra föräldrar så äggen brukar vara uppätna inom 72 timmar ;/.... Nåja, de lär väl sig med tiden...
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Ursprungligen postat av ize
          Heh.. mina fjärilar har lekt 2 ggr på de 3 veckor jag haft dem (varannan vecka) med bara vanligt flingfoder och algtabletter(det korpas friskt från malarnas..) att äta. Överpilska månne?

          Tyvärr är de inte så bra föräldrar så äggen brukar vara uppätna inom 72 timmar ;/.... Nåja, de lär väl sig med tiden...
          Jasså, dina stjæler också maltabletter
          Hær ær ett roligt (fast vældig mørk) bild http://www.akvariesiden.dk/galleri_n....php?pid=23909
          Senast redigerad av JEK; 12 June 2007, 09:34. Anledning: stavfel...
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            *skrattar* "Hohihohiho... kolla vad jag har hittat! MIN!"

            Jodå, fjärilarna snor åt sig och försvarar de största bitarna mot alla (varenda fisk är som galna i dem) utom partnern. Den enda som struntar fullkomligt i dem är ancistrusarna som bufflar igenom allt försvar och lämnar dem med ett "men men .. den var ju min! "-uttryck i hela kroppen

            För att minimera slagsmålen så har jag börjat bryta upp tabletterna i småbitar och sprider bitarna i ett begränsat område, ungefär en fjärdedel av akvariet. Det tycks funka väl hittills
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Ursprungligen postat av ize
              *skrattar* "Hohihohiho... kolla vad jag har hittat! MIN!"

              Jodå, fjärilarna snor åt sig och försvarar de största bitarna mot alla (varenda fisk är som galna i dem) utom partnern. Den enda som struntar fullkomligt i dem är ancistrusarna som bufflar igenom allt försvar och lämnar dem med ett "men men .. den var ju min! "-uttryck i hela kroppen

              För att minimera slagsmålen så har jag börjat bryta upp tabletterna i småbitar och sprider bitarna i ett begränsat område, ungefär en fjärdedel av akvariet. Det tycks funka väl hittills
              Smart... Jag kanske skulle testa det jag med..
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • J Stefan J
                • July 2006
                • 74

                #8
                Det svåra är inte att få dem att lägga som det svåra är att få dem att kläckas. Jag lyckades men i min enfald så trodde jag att jag kunde mata dem med strösocker vilket gjorde att alla fiskars gälar blev obrukbara. Mitt i natten vaknade jag av att desperata fiskar försökte hoppa ur akvariet för att få syre. Ett uppvaknande som jag aldrig glömmer. Trots mina försök att rädda alla genom panikartade vattenbyten så dog hälften av dem tack vare min enfald.

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  med strösocker?! Hur kom du på den idén?

                  Hmmm....Det var nog ett annorlunda erkännande i kategoring "kreativ fiskmatning" Fyfan att behöva inse ett sådant misstag *rysa*
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • Qubik
                    • May 2007
                    • 39

                    #10
                    Om man fångar vattenloppor? Skall man göra något med dem innan man stoppar ner dem i akvariet?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...