Artemia fråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Queen_xiter
    • January 2007
    • 264

    Artemia fråga!

    Har börjat kläcka själv men jag har problem med att få äggen att sjunka i vattnet, dom är så små.. som mjöl nästan. Har rört försiktigt på ytan för att få ner dom men de är svårt.
    Sen undrar jag om det inte är bra att få med vattnet dom är i när man matar? Hur ska man annars göra? Har en spruta jag tar upp dom med men sliar jag i ett kaffefilter får jag inte ur dom igen för dom är så små..
    Kolla in min hemsida
    www.dammaquaristen.se
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Äggen flyter normal i den salthalt man har vid kläckning. Om du använder luft för att hålla vattnet i cirkulation så virvlar dom ned, men kläcker du med stillastående vatten är det alltså normalt att äggen ligger och flyter på ytan.

    Vattnet är ju salt så därför försöker man undvika att hälla ned det till fiskarna, kanske mest viktigt om man matar små yngel i en liten tank.

    Använder du vanliga papperskaffefilter eller sk evighetsfilter? Om du använder evighetsfilter, som ju egentligen är en fin sil, så borde det funka bra att skölja igenom försiktigt med lite kranvatten och sen lägga i filtret i akvariet och låta artemiorna sköljas ur filtret. Borde förresten kunna funka även med pappersfiltret men det har jag aldrig provat.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • jesper_b
      • June 2006
      • 1201

      #3
      jag måste rekomendera Artemia silen som man kan köpa i Zoo affärerna, Den funkar jätte bra och är inte alls dyr. Lätt att skölja artemian i.
      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
      Mina Malar:
      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

      Kommentar

      • Queen_xiter
        • January 2007
        • 264

        #4
        Är alla artemia lika stora när dom kläcks? Mina känns så små..
        Så de gör inget att dom flyter då?
        Ska prova med filter imorn när den nya laddningen är kläckt..
        Kolla in min hemsida
        www.dammaquaristen.se

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Bra ägg (eg cystor) flyter: Artemianauplierna lär försöka hänga under cystorna direkt efter kläckningarna. Så var mer bekymrad över de ägg som sjunker direkt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Själva artemian brukar simma mot ljus. Jag brukar lysa på ett ställe på flaskan och artemian simmar dit sen är det bara att suga ner dom i filtret.
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            Arbetssätt...