en svår fråga för er kanske

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Slöjstjärtarna behöver inte kallare än dom andra för att må bra.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • johannesnk
      • January 2006
      • 182

      #17
      Ursprungligen postat av eriahl
      Slöjstjärtarna behöver inte kallare än dom andra för att må bra.
      får gå på samma linje

      Kommentar

      • lee24
        • April 2007
        • 19

        #18
        johannesnk eriahl:: så ni menar att slöjisarna kan ha 26 grader!!!??? dom e pigg o glad o leker för fullt!! även dom andra!!
        LEE

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Dem klarar 25 och 26 grader,sen att blanda Skalarer och elefantnos med Guldfisk och Silverhajar är mer en inte så genomtänk ide enligt mig,tempen är det som bekymrar mig minst .
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Blandningen är det jag tänker mest på oxå.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #21
              Ursprungligen postat av tummen
              Röda myglarver är ett ypperligt foder (MEN allergiframkallande p.g.a. det räda färgämnet de innehåller), men man skall inte mata enbart med det....skulle du vilja/må bra av att äta ENBART köttbullar t.ex.??? Nej, tänkte väl det, mata med lite av varje, man som någon annan sade; inte mer än att de äter upp det på några minuter.
              Halloj,

              Varit borta hela helgen och har inte kunnat svara.
              Håller inte dig om att röda mygglarver på något sätt skulle vara ett ypperligt foder. Tror att om du söker på +mata +röda +mygglarver här på zoopet så får du fram många som är av samma åsikter: Att röda mygglarver inte är bra som foder, inte kass heller, men inte bra. Det tillsammans med att 1/3 av befolkningen är allergiska mot dem, gör att de inte borde säljas i affär. Det finns många olika frysfoder som är bra mycket bättre ur näringssynvinkel, och som inte ger några allergiska reaktioner.
              Att "mata med lite av varje" är en teknik som fungerar för vissa fiskarter, men inte andra. Somliga fiskar vill ha en ensidig kost, medans andra vill ha en varierad. Vissa fiskar klarar av röda mygglarver bra, medans andra för bukvattensot. (Som du har sagt i andra trådar, att mata med med röda mygga VARJE dag är inte bra. Att göra det då och då fungerar. Håller med om det)
              Jag vill inte att detta ska bli en tråd till som handlar om röda mygglarver. Så min slutplädering är:
              Varför mata med röda mygg som har lågt näringsvärde och kan vara farligt för dig och dina anhöriga när det finns andra foder som är mer näringsriktiga och totalt harmlösa?
              Håller med dig i allt du skriver i övrigt. Men känenr att du gav röda mygglarver lite väl god publicetet

              Simma lungt.

              /Stefan
              Senast redigerad av Stew; 08 April 2007, 23:18.
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • A.P
                • April 2006
                • 48

                #22
                Av mygglarverna, villken/ villka allergireaktioner kan de få?
                / Agnes

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #23
                  Ursprungligen postat av A.P
                  Av mygglarverna, villken/ villka allergireaktioner kan de få?
                  Kan få diverse allergiska reaktioner. Såsom utslag och andnöd.

                  Läs mer om röda mygg här:
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av lee24
                    johannesnk eriahl:: så ni menar att slöjisarna kan ha 26 grader!!!??? dom e pigg o glad o leker för fullt!! även dom andra!!
                    Slöjstjärtar är ursprungligen guldfiskar som, till skillnad från dina andra fiskar, kommer från tempererade områden. Det innebär att de klarar 25 - 26 grader och tom mer under perioder. De kan vara pigga och glada, men om de ständigt får leva vid så höga temperaturer går deras ämnesomsättning på högvarv vilket förkortar deras liv.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #25
                      Ursprungligen postat av A.P
                      Av mygglarverna, villken/ villka allergireaktioner kan de få?
                      Det är alltså inte fiskarna utan vi människor som kan reagera starkt på röda mygglarver. De innehåller ett mycket allergiframkallande ämne som inte bara kan ge allergi mot röda mygglarver utan också trigga allergier mot andra ämnen. Jag matar själv inte längre med röda mygglarver, det finns så många andra frysta foder som är minst lika bra men inte alls lika allergiframkallande. Se Kjell Fohrmans inlägg i tråden det länkades till ovan för mer info.

                      Anser för övrigt även jag att fiskblandningen är långt från optimal, framför allt för elefantnosfiskarna. Affärer som säljer elefantnosfiskar till intet ont anande okunniga akvarister borde bojkottas.

                      Men, om nu fiskblandningen fungerat i flera års tid så kanske det bästa är att låta den vara precis som den är... Men jag hade ändå plockat bort åtmistone slöjstjärtarna.
                      Senast redigerad av daniel_i_malmö; 10 April 2007, 11:46.
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Det är alltså inte fiskarna utan vi människor som kan reagera starkt på röda mygglarver.
                        Men även fiskar kan få bukvattensot av röda mygglarver väl?

                        Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                        Anser för övrigt även jag att fiskblandningen är långt från optimal, framför allt för elefantnosfiskarna. Affärer som säljer elefantnosfiskar till intet ont anande okunniga akvarister borde bojkottas.
                        WORD! Det finns vissa arter som bara borde få köpas på beställning så att de som beställer vet vad det handlar om. Som det är nu frestas många att ta hem en snygg/cool fisk som de inte har en aning om är så svår/aggressiv/blir så stor, osv.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Stew
                          • July 2004
                          • 1736

                          #27
                          Ursprungligen postat av batski
                          Men även fiskar kan få bukvattensot av röda mygglarver väl?
                          yes. Det är inte alls ovanligt...
                          Människor får allergier och fiskar får bukvattensot. Verkar vara lika bra som radon i huset ungefär. Alla blir lidande.
                          540l Malawi
                          180l Växt / sällskapskar
                          90l odlingskar
                          50l odlingskar / karantänskar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...