inte lätt att håva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    inte lätt att håva

    Idag var jag o min man o håvade efter daphnier. fick upp musse pigg = cyklops något annat litet som jag tror är daphnier. Förutom det kom det konstiga kryp smala maskar, tjocka maskar plus några andra konstigheter. Finns andra trådar jag vet som har bilder på krypen. jag har lokaliserat vissa men det är jättesvårt. Någon på zoopet som är jätteduktig på det här och kan göra en tråd på det som är ätligt o som man ska akta sig för i våra sjöar(ätligt för fiskar.). Skulle jag bli jätteglad för det är mycket konstigt kryp som simmar omkring.

    mvh Cecilia
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Hej, här är några riktigt bra länkar som jag hittat här på Zoopet bla:



    Djurportalen har en del bra artiklar om just levandefoder, och dessutom ett par om vilka risker för sjukdomar man tar med att använda dessa:


    Denna artikel på Zoonen, http://www.zoonen.se/artikel.asp?oid=6281, ger en bra överblick och är nog just det svar du söker.

    Om man bortser från risken att dra in parasiter eller hydror etc med fodret så är det nog i princip så att allt som man fångar och som håller mindre storlek gillas av fiskarna. Trollsländelarver och stora dykarbaggar kan dock vara glupska och äta upp fiskyngel eller mindre fiskar. Iglar och en del maskar vill man helst undvika också. Ett sätt är att använda en grovmaskig håv för att sålla bort allt som är större än mygglarver etc.

    Men det finns nog flera här som kan detta bättre och som har fler tips!
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      visst är det mycket kryp som finns i våra vatten och det är kul att fler öppnar ögonen för denna roliga undervattensvärld vi har i svenska sjöar...

      som olivin säger, trollsländelarver, iglar och dykarbaggar och dess larver är ingen hit att få in i karet. karplöss kan finnas och det är inteheller nåt på pluslistan... annars är det mesta nog ganska ätbart. är du osäker så släng upp en bild så kan vi nog klura ut vad det är..
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • miluhe
        • June 2006
        • 2090

        #4
        Tack så mycket har koll på daphnier o cyklops. Ska läsa på om resten.Det är riktigt kul faktiskt.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av miluhe
          Tack så mycket har koll på daphnier o cyklops. Ska läsa på om resten.Det är riktigt kul faktiskt.
          Jag TROR att de flesta av "maskarna" du nämnde är oskadliga, men vet inte.....jag fångar själv mycket levandefoder, men har bara EN gång fått in karplus, men det var bara en enda individ, så det löste sig, UNDVIK att fånga i dammar som innehåller fisk, då finns det mindre skadliga organismer som ger sig på dina akvariefiskar....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...