Grynig räkmix...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c-stina
    • January 2007
    • 45

    Grynig räkmix...

    Hallå!
    Skall göra mitt livs första räkmix och läser receptet noga. Där står att man inte kan mixa räkmassan för länge och att "inga bitar av räkskal skall synas i den" när den är klar! Kör min stackars matberedare så att den snart tar eld, men nog syns det små små bitar av räkskal... och ärtskal också för den delen. Är det någon som är lite mer van vid detta som kan tala om för mig hur viktigt detta är. Hur fin massa brukar ni få om ni gör räkmix. Hur kommer mina fiskar att må om den råkar bli för grov?
    MVH Christina
  • Mikael_S
    • June 2006
    • 48

    #2
    Det beror på storleken på fiskarna, stora fiskar på 25+ tar nog ingen fara, men för mindre yngel på 1-2-3 cm kan det kanske orsaka problem med att äta och en del av maten blir helt enkelt liggandes.
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • c-stina
      • January 2007
      • 45

      #3
      Tack,
      fick min mix så finmixad till slut att jag vågade prova att bjuda på den. Succe! Var rädd att det kunde vara farligt med för stora skalbitar i, men så låter det inte på dig. Tror säkert att alla mina fiskar klarar av att få i sig av denna smet.
      MVH Christina

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        När jag gör min räkmix så kör jag först vardera ingridiens var för sig i matberedaren och därefter passerar jag allt genom en köttkvarn av gammalt hederligt mått. Den blir då inte överarbetad men blir då jättefint passerad/mald så att även yngel kan äta upp allt.

        Kanske ett hett tips?

        MVH

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        Arbetssätt...