Røde mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martal
    • May 2004
    • 618

    #16
    Hej:-)
    Ingen som vet att det finns levande mygglarver att köpa nov-mars i vanlig akvarieaffär.
    Stäng dock av filtret annars försvinner dom...:-)
    En del kan dock överleva i "skrymslen":-)
    MVH Marita
    Det här behöver du veta
    www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #17
      röda mygglarver är så kraftigt allergiframkallande att en del inte ens kan va i samma rum som ett akvarie där fiskarna fått röda mygglarver och de vill inte säga lite.
      sen kan även röda mygglarver va orsaken till att fiskar dör.
      röda mygglarver lever i mycket surt vatten och består av 90% vatten och är skadliga för fiskar som lever i basiskt vatten.
      efter vad jag läst kan även röda mygglarver orsaka bukvattensot.





      med tanke på att undersökningar har visat att 1/3 visar allergisymptom mot röda mygglarver så känns det dumt att börja använda det speciellt som det finns bra alternativ.

      Peterhaack, antingen har du haft mycke tur eller så tillhör du dom få som skulle kunna bada i röda mygglarver utan problem.
      en del är i praktiken immuna men långt ifrån alla är det och där ligger problemet.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #18
        Raven:

        Veldig dumt jeg ikke leste dette før... min samboer som ikke var hjemme da jeg ga fiskene mygglarvene, fortalte meg etterpå at han har fått flere allergiske plager siste dagene (han har diverse allergier fra tidligere). Jeg har også allergier, og har fått utbrudd av eksem + luftveisproblemer... Men trodde ikke det var i forbindelse med mygglarvene, da jeg bare har lest godord om disse. I ettermiddag så jeg at den ene tigerbarben hadde takket for seg - kan det være på grunn av larvene? Om ikke, så kan de andre ha plaget den mye, den var minst, og antakelig lavest på "rangstigen"...
        Jeg kikket på filteret i den største tanken og så at det lå endel larver der... bør jeg bytte hele filteret, eller går det bra om jeg bare renser det (vrir det i akvarievann)?
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • gladys
          • March 2005
          • 1962

          #19
          Jag vet inte om det är psykiskt, men det kliar som f*n på händerna efter att jag fodrat med röda mygglarver. (jag vet ju att dom kan vara allergiframkallande)
          Det ska mycket till innan jag rör vid dom!!!! *URK*


          Om inget annat så framkallar lukten kväljningar!!

          Det börjar ju att klia bara jag tänker på dom!
          Quidquid latine dictum sit, altum viditur

          Kommentar

          • Opus
            • January 2006
            • 1014

            #20
            Ursprungligen postat av desiredillusion
            Veldig dumt jeg ikke leste dette før... min samboer som ikke var hjemme da jeg ga fiskene mygglarvene, fortalte meg etterpå at han har fått flere allergiske plager siste dagene (han har diverse allergier fra tidligere). Jeg har også allergier, og har fått utbrudd av eksem + luftveisproblemer... Men trodde ikke det var i forbindelse med mygglarvene, da jeg bare har lest godord om disse. I ettermiddag så jeg at den ene tigerbarben hadde takket for seg - kan det være på grunn av larvene? Om ikke, så kan de andre ha plaget den mye, den var minst, og antakelig lavest på "rangstigen"...
            Jeg kikket på filteret i den største tanken og så at det lå endel larver der... bør jeg bytte hele filteret, eller går det bra om jeg bare renser det (vrir det i akvarievann)?
            Tror bare du behöver å rense filteret, selv om menesker kan bli allergiske blir ikke fiskene det men det er jo ikke så bra att matrester ligger i akvariet.
            Det finns alternativ till röde mygglarver, hvite for exempel. Så kan du spörre i din akvariebutikk om de har levende mygglarver som Martial tipset om.

            Selv har jeg köpt på mig ett helt lass med röde mygglarver (har 4 pakker igjen)), så jeg får vel vente en stund för jeg går over till noe annet, har tenkt å pröve hvite mygglarver, levende gresshopper og mark. Höres ikke det lekkert ut, så vet jeg ikke hva
            Vescere bracis meis!

            Kommentar

            • genius
              • March 2005
              • 44

              #21
              jag tog mina rödamygg... med en pincett och la ner djupfrysta bitar ner i akvariet. Jag har aldrig tagit i skiten med händerna.

              Kommentar

              • desiredillusion
                • February 2006
                • 512

                #22
                genius:

                Godt tips, men jeg må nok kutte dem ut. Akvariumene står i stuen, og samboeren min reagerte bare han kom inn i rommet noen timer (eller kanksje det var én time ellernoe...) etter fôringen.

                Jeg prøvde å gi dem hvite mygglarver også, for å se om det gikk bedre, men for det første var det bare én fisk som ville ha litt av det, og for det andre reagerte jeg på dem.... kanskje psykisk, det vet jeg ikke, men når fisken ikke ville ha, blir det jo litt dumt å mate med dem..
                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                Kommentar

                Arbetssätt...