Artemia ägg som ej kläcks?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    Artemia ägg som ej kläcks?

    Är det fel på äggen om artemian inte har kläckt efter 40 timmar?
    Burken är av märket artemia-salina eldorado.
    Jag kör glasskartongsprincipen enligt länken på zpet.



    Vad kan vara fel?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    för kallt `?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Lucas_no1

      #3
      Jag tror inte det.
      burken har stått uppe på mitt juwel akvarium som det är 29 grader i och den har inte stått på ljusrampen så det kan inte ha blivit för varmet heller.

      Sen har en lampa lyst mot burken på ca 20 cm avstånd.

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #4
        för mycket för lite salt... Dåliga ägg... som raven sejer.. för kallt el kanske tom. för varmt..
        Tjopp...

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          29 grader kanske är för varmt? Jag har mina i rumstemperatur (ca 20-21 grader) och det fungerar bra. Har ungefär 1 msk salt till 1 liter vatten.
          /Mattias

          Kommentar

          • sacha
            • May 2005
            • 1016

            #6
            20-21 är ju dock alldeles för kallt.. 25-28grader.. Optimalt..
            Tjopp...

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #7
              Ja, jag vet att det är för kallt och det helst ska vara några grader varmare. Men jag tycker det är svårt att hitta varma ställen att ställa burken på, och det fungerar faktiskt bra tycker jag.
              Men det jag menade är att jag inte tror Lucas har för kallt, men ev. för varmt. Men det troligaste är väl att äggen är dåliga, åtminstone några borde ha kläckts annars tycker jag...
              /Mattias

              Kommentar

              • Lucas_no1

                #8
                Det måste vara äggen för jag stardade två burkar på två olika ställen en på golvet vid en golvlampa 23 grader.
                Den andra uppe på akvariumet där det max kan bli 28-29 grader ingen av burkarna har kläckts.
                Jag har haft halva glassförbackningen fyld med vatten och en matsked grovsalt.

                Kommentar

                • apisto_vf
                  • August 2004
                  • 140

                  #9
                  Har du rätt salthalt? Jag tar ca 2,75 teskedar till 0.5 liter vatten.

                  1 tesked är 5 ml. En matsked är 15 ml. dvs jag använder knappt en matsked.

                  Jag har vanligt hushållssalt med jod.

                  Vet personligen att man kan få mycket dåliga resultat om man inte mäter ordentligt.

                  Annars det kanske är dåliga ägg. För det brukar kläckas helt ok i rumstemperatur, även om det då tar lite längre tid, men knappast 40 timmar.

                  Kommentar

                  • mff
                    • January 2006
                    • 91

                    #10
                    Okläckta ägg bör väl förvaras i kyl. Kanske har de t ex i affären, råkat stå framme i rumstemp. o de vill jag minnas e negativt för äggen.

                    Kommentar

                    • sacha
                      • May 2005
                      • 1016

                      #11
                      Ursprungligen postat av mmm
                      Ja, jag vet att det är för kallt och det helst ska vara några grader varmare. Men jag tycker det är svårt att hitta varma ställen att ställa burken på, och det fungerar faktiskt bra tycker jag.
                      Men det jag menade är att jag inte tror Lucas har för kallt, men ev. för varmt. Men det troligaste är väl att äggen är dåliga, åtminstone några borde ha kläckts annars tycker jag...
                      Jag har mina flaska ovanför badrumslampan.. Håller exakt 28.2grader nice =)
                      Tjopp...

                      Kommentar

                      • Lucas_no1

                        #12
                        Ska äggen vara i kylen??

                        Det har dom inte i affären och inte har jag haft det heller... *funderar*

                        Kommentar

                        • neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

                          #13
                          jag kläcker mina i rumstemperatur, och kör på glass-metoden !!
                          då tar jag 1 liter vatten och en decilliter salt, vet att det kanske är för mycket men det kläcker mycket bra för mig
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            Deklart man tycker att de kläcker bra för att man inget annat testat... Testa med flaska å luft å värme å lyse.. Så skaru få se på skillnad.. Sen tycker jag att det är som ärtsoppa, blir inte så bra ifall man gör lite... Men de kanske bara är en fix ide..
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • Skiren
                              • December 2005
                              • 749

                              #15
                              kan man göra så att de ägg som inte kläcks kan ligga kvar till nästa omgång och då kanske kläckas. eller ruttnar de och bör plockas bort?

                              Hur är den ultimata arthemia kläckningen ni som vet?
                              http://skiren.blogspot.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...