Flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan Lander
    • January 2021
    • 5

    Flingfoder

    Kan flingfoder bli för gammalt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ja, det finns en bäst före datum angivet på burken.
    Sedan finns det ju alltid saker som påverkar som om förpackningen har öppnats eller inte är öppen eller inte och hur det har förvarats (i en sluten förpackning i kyl eller frys så håller det längre, i en öppnad förpackning stående varmt (t.ex. på ljusrampen) så är hållbarheten betydligt kortare). Det är näringsvärdet som försämras.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Datumet på burken gäller ju bara oöppnad förpackning. Så fort du har öppnat burken så förvinner näringsämnen fort, precis som all mat, fast den torkade maten ruttnar ju inte. Mer än nån månad tror jag inte det håller sig näringsrikt. Köp alltid minsta burken och fler burkar istället och butikspackat gör man bäst i att hålla sig ifrån!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 134

        #4
        En månad, då får jag i så fall alltid slänga mina burkar . Verkar som fiskarna klarar sig ändå.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av snikke
          En månad, då får jag i så fall alltid slänga mina burkar . Verkar som fiskarna klarar sig ändå.
          Som åheim skriver så är det näringen (mest vitaminer) i fodret som försvinner, vilket inte innebär att fiskarna dör på direkten. Utan på samma sätt som hos människor så leder vitaminbrist i längden till bristsjukdomar som leder till ett kortare och sämre liv.
          Men som jag skrev ovan så kan du själv påverka hållbarheten - i en öppnad burk placerad varmt ovanpå ljusrampen så är många av vitaminerna puts väck på några timmar, medan en oöppnad burk placerad i en kyl/frys håller nästan hur länge som helst.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • lan
            • May 2019
            • 35

            #6
            Får man fråga var man hittar information om näringsförlust i flingfoder någonstans.Datum på burkarna finns men inget på nätet från tillverkarna om att näringen minskar med tiden i öppnade burkar.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av lan
              Får man fråga var man hittar information om näringsförlust i flingfoder någonstans.Datum på burkarna finns men inget på nätet från tillverkarna om att näringen minskar med tiden i öppnade burkar.
              Finns säkert få (om ens några) oberoende vetenskapliga undersökningar om just fiskmat - det finns väl knappt några ens om människomat även om det också på dessa står angivet en bäst före-datum..
              Däremot finns det säkert specifika undersökningar om olika vitaminers hållbarhet. Jag minns att när jag på 80-90 talet tog fram ett eget frysfoder som jag då sålde så letade jag reda på hur länge t.ex. C-vitamin höll sig i olika förpackningar och förvaringar. Så jag antar att dagens foderproducenter gör samma sak eftersom detta idag säkert är enklare att göra med den tekniska utveckling som har ägt rum.
              Sedan kan man säkert även i fiskmat förlänga hållbarheten hos fodret eftersom det ju finns sådana kemiska substanser som tillsätts i en fel människomat. Vi har säkert alla sett exempel på en muffins eller liknande som har legat i 10 år i öppnad förpackning och fortfarande ser fräsch ut. Däremot är de kemiska preparat som man då använder sannolikt inte så bra för vare sig människor eller djur.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Jag hade matat med det foder jag har oavsett datum. Kanske minskar mängden av någon vitamin men knappast märkbart för den gemene akvaristen.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av LoGeek
                  Jag hade matat med det foder jag har oavsett datum. Kanske minskar mängden av någon vitamin men knappast märkbart för den gemene akvaristen.
                  Det beror som sagt på hur mycket tid som gått efter att bäst före datumet har löpt ut, samt hur det har förvarats.
                  Dvs samma princip som den mat man själv äter - jag köper ibland mat till mig själv med "kort datum" eller datum som precis gått ut och lägger sedan in det i frysen och tar ut när man skall äta det.

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det beror som sagt på hur mycket tid som gått efter att bäst före datumet har löpt ut, samt hur det har förvarats.
                    Dvs samma princip som den mat man själv äter - jag köper ibland mat till mig själv med "kort datum" eller datum som precis gått ut och lägger sedan in det i frysen och tar ut när man skall äta det.
                    Helt sant Kjell. Men vill hävda att flingfoder är fiskarnas motsvarighet till knäckebröd.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...