HJälp matning!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekman87
    • August 2013
    • 16

    HJälp matning!!

    Har nu startat upp ett akvarium som jag köpt av en bekant. 150 liters. Fick med en del fisk men köpte några nya, inser att det var oansvarigt då jag borde väntat minst 1 månad så akvariet kommer i balans igen. Nu till frågan:

    Har 4 st dvärgguramisar, en mal som jag tror heter pleco (brun med mörka öar på, påminner om en leopard), 3 praktbotia, 5 mollysar, 3 svärdbärare, ca 15 neontetror å sen ett antal guppysar, cirka 10.
    Praktbotiarna får sedan tidigare en liten ruta med frusen räkmix varannan dag, guramisarna får sitt guramifoder på burk (röda små prickar) varannan dag, sen får malen algpastill (någon grön rund sak var tredje dag 30 min efter släkning), + så får de flingfoder klockan åtta varje morgon.
    Allt detta på inrådan av hon i affären, men nu börjar jag bli orolig, fiskarna e feta och 3 st (ej uppräknade) har mått dåligt så jag fått avliva dem. En platy (var med ifrån början) simmade med fenorna ihopfällda, andades snabbt, avlivad, en silvermolly hane jätte svullen om buken (såg ut som en gravid hona) och fjällen stod ut, avlivad, + en svart molly som sett ut som den fått krokig rygg + simmade med fenorna ihopfällda, avlivad.
    Är nu rädd att jag plågat dessa stackars små fiskar pga min okunskap, + att de fått för mycket foder för ser ju att flera fiskar äter av varandras foder. Sen har jag en silvermolly nu som e alert, kan inte märka något fel på henne men hon har "tappat" färg där magen slutar, ser genomskinlig ut just där, är orolig för att denna också e sjuk.

    Snälla, kan ni alla hjälpa mig, vill att mina fiskar ska må bra, vill inte plåga dessa!!
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    #2
    HJälp matning!!

    Du matar relativt kraftigt i ett nyuppstartat kar, dels mår inte fiskarna bra av för mycket mat, 100 ggr mer fisk dör av övermatning än av svält..

    Byt vatten, massor av vatten. Nitrit kan vara ett faktum då det dör fisk. Fortsätt byta 50% om dagen i en vecka. Mata samtidigt minimalt, eller inte alls.

    Om du senare glömmer mata någon dag mår alla bara bättre 5:2 dieten är ju populär även bland människor

    Lycka till!

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Jo.. det där låter som övermatning. Du behöver inte ge dina fiskar alla de olika sorterna av mat. Som du själv upptäckt äter alla fiskar av all sorts mat. De har ju inte läst på burkarna vilken mat de ska äta..
      Ha flingfodret som basmat och allt det andra som lite extragodis ibland.
      Just nu är det bästa att låta bli att mata dom i några dagar. De är nu så välgödda att de galant skulle klara sig en hel vecka utan mat. Köp gärna ett nitrittest, helst ett dropptest, för att kolla nitriten i ditt kar. Och byt en del av vattnet. När fiskarna äter mycket så skiter de också mycket. Och de får ju simma i sin egen skit. Inte så nyttigt när det blir för mycket av den varan...
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av ekman87
        Har nu startat upp ett akvarium som jag köpt av en bekant. 150 liters. Fick med en del fisk men köpte några nya, inser att det var oansvarigt då jag borde väntat minst 1 månad så akvariet kommer i balans igen. Nu till frågan:

        Har 4 st dvärgguramisar, en mal som jag tror heter pleco (brun med mörka öar på, påminner om en leopard), 3 praktbotia, 5 mollysar, 3 svärdbärare, ca 15 neontetror å sen ett antal guppysar, cirka 10.
        Praktbotiarna får sedan tidigare en liten ruta med frusen räkmix varannan dag, guramisarna får sitt guramifoder på burk (röda små prickar) varannan dag, sen får malen algpastill (någon grön rund sak var tredje dag 30 min efter släkning), + så får de flingfoder klockan åtta varje morgon.
        Allt detta på inrådan av hon i affären, men nu börjar jag bli orolig, fiskarna e feta och 3 st (ej uppräknade) har mått dåligt så jag fått avliva dem. En platy (var med ifrån början) simmade med fenorna ihopfällda, andades snabbt, avlivad, en silvermolly hane jätte svullen om buken (såg ut som en gravid hona) och fjällen stod ut, avlivad, + en svart molly som sett ut som den fått krokig rygg + simmade med fenorna ihopfällda, avlivad.
        Är nu rädd att jag plågat dessa stackars små fiskar pga min okunskap, + att de fått för mycket foder för ser ju att flera fiskar äter av varandras foder. Sen har jag en silvermolly nu som e alert, kan inte märka något fel på henne men hon har "tappat" färg där magen slutar, ser genomskinlig ut just där, är orolig för att denna också e sjuk.

        Snälla, kan ni alla hjälpa mig, vill att mina fiskar ska må bra, vill inte plåga dessa!!
        Jag vill absolut inte ställa någon diagnos på dina fiskar MEN "krokig rygg" "svullen buk" och "utstående fjäll" gör att jag misstänker fisktuberkulos, och då bör du vara försiktig så att du inte själv blir smittad...

        Kommentar

        • ekman87
          • August 2013
          • 16

          #5
          Tack för alla svar! Ringde en affär som jag tror har mycket kunskap. Han var rätt så säker på att det var nitrit i akvariet. Han plockade ner ph, nitrittester och en flaska som motverkar nitriten, tror de e bakteriekultur. Sambon hämtar detta på hemvägen från jobbet. Vilken taskig nybörjar tabbe jag gjort!!
          En fråga till, ni som vet. Han tyckte också att jag gav dem för mycket olika foder. Han rekommenderade flingfoder och dessa gröna tabletter. Praktboitierna behöver inte räkmix utan älskar dessa gröna tabletter tydligen så räkmixen slutar jag med (en borta).
          Men han sa inte hur ofta jag skulle ge granulatfodret och dessa gröna tabletter.
          Tabletterna är ju till för de fyra som e på botten å har fyra dvärgguramis. Vad tror ni?
          Tack för all hjälp! Ni e toppen!!

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! det är inget fel med att ge räkmix men du kan ge det en gång i veckan istället. hur lång tid har akvariet varit igång? om du skulle testa nitrit och ph värdet skriv ut vilka värden då du får. obs! om det visar sig att du har nitrit i akvariet ge ingen mat till fiskarna utan byt 30% procent av akvarie vattnet och rengör inte filtret. och sen häll i bakteriekultur varje dag tills nitriten inte finns kvar använd gärna lite salt det hjälper fiskarna att ta upp syre lättare när det finns nitrit i vattnet. om ditt akvarium varit igång längre än en månad har du någg inte problem med nitrit istället med nitrat.

            Kommentar

            • ekman87
              • August 2013
              • 16

              #7
              Hej viktorbj!
              Ska kolla detta så fort gubben kommit hem om 60 min ca så skriver jag ut det. Har bara varit igång i 2 veckor så e nog nitrit.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Ursprungligen postat av ekman87
                Tack för alla svar! Ringde en affär som jag tror har mycket kunskap. Han var rätt så säker på att det var nitrit i akvariet. Han plockade ner ph, nitrittester och en flaska som motverkar nitriten, tror de e bakteriekultur. Sambon hämtar detta på hemvägen från jobbet. Vilken taskig nybörjar tabbe jag gjort!!
                En fråga till, ni som vet. Han tyckte också att jag gav dem för mycket olika foder. Han rekommenderade flingfoder och dessa gröna tabletter. Praktboitierna behöver inte räkmix utan älskar dessa gröna tabletter tydligen så räkmixen slutar jag med (en borta).
                Men han sa inte hur ofta jag skulle ge granulatfodret och dessa gröna tabletter.
                Tabletterna är ju till för de fyra som e på botten å har fyra dvärgguramis. Vad tror ni?
                Tack för all hjälp! Ni e toppen!!
                De flesta gör sina misstag i början. Tur då att detta forum finns där man kan få bra hjälp...

                Just nu ska du inte mata alls. När du sedan fått ner nitriten ska du mata väldigt sparsamt. Använd då ett basfoder, tex flingfodret, Och ge det andra som lite godis.
                Själv matar jag med en blandning av flingfoder och granulat. Man får nog komma underfund med själv vad som är den bästa kombinationen.
                Algtabletten kan du lägga ner ibland. Det är fortfarande så att dina fiskar inte läst på burken vem som ska ha den utan alla äter av allt. Att du skulle lägga ner algtabletten efter släckningen är för att nattaktiva malar ska äta då. Om de sen gör så är en annan sak.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • ekman87
                  • August 2013
                  • 16

                  #9
                  Hej igen!
                  Tack för alla bra svar, ska ta det lugnt med fodret ett par dagar, de kanske kan vänta tills på söndag, el e de för kort/lång tid?
                  Har också tagit prover nu, på nitrit har jag 0,025 cirkus (enligt manualen) så e bara förvirrad... PH var 8, kanske lite lite över, men
                  till 8 ska ju de också vara ok enligt manual. HJÄLP, va gör jag nu?
                  Kan det vara så att jag matat mina fiskar för mycket, därför några var dåliga? Har en flaska med bakteriekultur, ska jag ha i lite fast det inte var massa nitrit? Blev bara mer förvirrad av allt nu känner jag nu...

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #10
                    Ursprungligen postat av ekman87
                    Hej igen!
                    Tack för alla bra svar, ska ta det lugnt med fodret ett par dagar, de kanske kan vänta tills på söndag, el e de för kort/lång tid?
                    Har också tagit prover nu, på nitrit har jag 0,025 cirkus (enligt manualen) så e bara förvirrad... PH var 8, kanske lite lite över, men
                    till 8 ska ju de också vara ok enligt manual. HJÄLP, va gör jag nu?
                    Kan det vara så att jag matat mina fiskar för mycket, därför några var dåliga? Har en flaska med bakteriekultur, ska jag ha i lite fast det inte var massa nitrit? Blev bara mer förvirrad av allt nu känner jag nu...
                    Tror absolut att du övermatat dina fiskar men gör som ovanstående skrivit, låt bli att mata ett par dagar och byt vatten om du inte gjort det. Vad är det för nitrittest du köpt? Oavsett om du har nitrit eller inte så kan du tillsätta bakteriekylturen men gör detta efter vattenbytet.

                    Kommentar

                    • ekman87
                      • August 2013
                      • 16

                      #11
                      Okey, då byter jag 50% vatten och har i bakteriekultur. Både nitrittestet, ph testet å kulturen e från JBL, e de bra grejer? Enligt JBLs denitrol (kulturen) ska jag ha 5 ml till ett 150 l akvarium vid delvattenbyte, blir det bra tror ni?
                      Stackars fiskar, att jag inte läste på innan :S

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Du kan lugnt vänta till på söndag med att börja ge dina fiskar mat igen. Och ge då väldigt sparsamt med mat. de kommer att tigga givetvis. Fiskar ser alltid väldigt hungriga ut. Men ta det lugnt, de svälter inte ihjäl.

                        Jag förstår fullkomligt att det känns virrigt just nu. Strunta i ditt PH för tillfället. Börja inte mixtra med det. Men som sagt.. vad för test har du köpt? Det finns några olika varianter. Jag själv har Sera:s dropptester.
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Ursprungligen postat av ekman87
                          Okey, då byter jag 50% vatten och har i bakteriekultur. Både nitrittestet, ph testet å kulturen e från JBL, e de bra grejer? Enligt JBLs denitrol (kulturen) ska jag ha 5 ml till ett 150 l akvarium vid delvattenbyte, blir det bra tror ni?
                          Stackars fiskar, att jag inte läste på innan :S
                          JBL ska visst vara en av de bättre säger de här inne. Jag själv har ingen erfarenhet av den sorten.
                          Firrarna kommer att må jättebra när du fått ordning på det hela..
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • viktorbj
                            • April 2013
                            • 405

                            #14
                            när du inte hade nitrit i vattnet så vill jag även fråga: hur många gömställen finns det i ditt akvarium? om du kan vissa en bild skulle det bli mycket enklare. det händer även ibland att zoobutikerna saluför fiskar i mycket dålig kondition och dålig kvalite och att fiskarna bärde med sig smitta + att dom var stressade
                            Senast redigerad av viktorbj; 29 August 2013, 21:33.

                            Kommentar

                            • ekman87
                              • August 2013
                              • 16

                              #15
                              Har två stora växter som ynglen gömmer sig i, en "stor växt" till men inte så utbredd än, sen har jag en stock med kanske 3 olika hålrum i + en stengrotta, sen gömmer sig praktbotierna ofta bakom pumpen med det räknas nog inte som gömställe. Har flytväxter med. Vet inte hur jag ska få plats med fler? Allternativt att flytta ut stengrottan som e rätt stor å bygga två små kanske? :S Fick badomen när jag handlade fisken då de låg massa döda i ett annat akvarium, sa till personalen men de sa att de var under karantän, bara att de glömt att märka ut det. Såg ut som katastrof, sen vill man ju ändå gärna tro att det är ett schysst ställe när det var djuraffären jämte icamaxi i linköping vid ikano, djurkompaniet tror jag det heter Har haft i bakteriekultur nu, bytt hälften av vattnet å alla andra ser pigga ut än så länge tycker jag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...