Misslyckad Artemia kläckning (för mycket luft?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    #16
    Hej!
    Köpte jodfritt salt från zoobutik. 0% kläckning idag och vi är uppe i 48 timmar. Jag rev skiten och satte igång en ny laddning med nya ägg som ska vara bra. Köpte vanligt jodfritt salt från Coop också så jag provar med nytt salt också =)
    Hoppas nu på lite bättre resultat.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Det är nästan aldrig fel på saltet, joderat bordssalt funkar perfekt, det är alltid kassa ägg. Enda gången jag sett någon misslyckas pga saltet var när de använde Seltin, det funkade inte.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #18
        Ursprungligen postat av Azur
        Det är nästan aldrig fel på saltet, joderat bordssalt funkar perfekt, det är alltid kassa ägg. Enda gången jag sett någon misslyckas pga saltet var när de använde Seltin, det funkade inte.
        Skriv inte att det funkar perfekt , för det gör det inte. Salt levande organismer . Precis som du inte ska använda det i ett saltvattens akvarie så använder man inte det i en odling.


        Sent from my iPhone using Tapatalk

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #19
          Det kläcker alldeles utmärkt med vanligt joderat bordssalt.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #20
            Haha


            Sent from my iPhone using Tapatalk

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ofta kan det vara att skalen blir lite hårda på vissa och framförallt gamla ägg. Då kan man skala eller mjuka upp skalen med väteperoxid. Sådant man skapar blondiner med! Det var länge sedan jag provade men om någon är intresserad kan jag kanske leta fram receptet. Man kan också använda andra blekningsmedel såsom klor men det blir kanske lite mer komplicerat.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Ursprungligen postat av Majki01
                Skriv inte att det funkar perfekt , för det gör det inte.
                Jo, det gör det. Jodiden har ingen påverkan på artemians kläckning eller överlevnad alls. Att jodiden i bordssalt är farlig är dessutom en gammal akvariemyt som bara vägrar dö.

                Att man inte använder bordssalt till havsdjur har ingenting med jodiden att göra, utan beror på att havsdjur till skillnad mot artemia inte är anpassade till varierande salthalter och saltsammansättningar.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #23
                  Man kan lugnt lita på att när Azur säger att det funkar, så funkar det!!
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #24
                    Jag har kläckt artemia dagligen i mer än 5 år. Jag använder jodsalt och rysk artemia för närvarande. Den kläcker på mindre än 24 timmar vid 22-23 grader C. Artemian från Salt Lake som jag provat tog mer än 24 timmar att kläcka. Jag har även använt havssalt och märker ingen skillnad (jag har hört att artemian klarar sig längre i sötvatten om den är kläckt i havssalt, men har inte märkt nån skillnad, men den brukar ändå ätas upp så snabbt, så det spelar ingen roll för mig). Om "äggen" (kan Azur förklara varför det egentligen inte är ägg?) utsätts för luft och speciellt hög luftfuktighet (som t ex i ett akvarierum) så minskar kläckningsgraden redan efter några veckor. Gammal artemia som inte legat lufttätt och helst även kallt brukar vara död.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #25
                      En tung akvarist till!!
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        (kan Azur förklara varför det egentligen inte är ägg?)
                        Nej, det är ganska oklart. Det är väl antagligen för att skilja de tjockskaliga vilostadieäggen som produceras när vattnet håller på att torka ut (den typ vi köper) från den tunnskaliga typ av ägg Artemia producerar i normala fall, men det kan också vara för att de viloäggen utvecklas till blastulastadiet innan utvecklingen avstannar och de går in i vilofas.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Bass
                          • October 2010
                          • 379

                          #27
                          Snabb fråga!
                          jag har kläckt massor med artemia nu. När jagvplockat ur en massa, sköljt de i silen och doppat silen i akvariumet. Kan man slå på pumpen till petflaskan igen eller hur ska man göra för att de ska överleva till en till matning

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #28
                            De brukar inte leva mer än ca ett dygn i bubbelflaskan (eller vilken metod för kläckning man nu använder). Näringsvärdet sjunker dessutom snabbt efter kläckningen. Det brukar inte vara lönt att återanvända saltvattnet. (det brukar dessutom leda till att silen kloggar igen) Efter matning börjar jag direkt från början igen med nytt salt, vatten och ägg. Jag använder 5 teskedar salt till ca en liter i en gammal 1,5 liters petflaska + 2-2½ ml ägg, vilket täcker mitt behov av artemia för en dag (just nu drygt 10 mindre akvarier med nanoarter). Kraftig genomluftning med syresten. Flaskan nära taket där det är varmast (jag har egentligen lite för kallt i rummet). Jag vet att alla använder olika metoder för att kläcka artemia, så man får experimentera sig fram till en metod som passar bäst för just mig och mina behov. Behöver man tätare matning har man en flaska som är klar på morgonen och en på kvällen.
                            Senast redigerad av Erik Åhlander; 14 January 2012, 21:14.

                            Kommentar

                            • Bass
                              • October 2010
                              • 379

                              #29
                              Gött tack!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...