Tips på foder sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metti45
    • November 2010
    • 14

    #31
    ojojojoj jag hällde lite av båda och nu ser jag en stor guppy yngel men hon är inte stor hon åt en av Vipagran och då såg jag hennes mun va öppen med en bit inne och sedan såg jag typ att den fasnade men hon åt upp den bita på den sedan in i magen alla är roliga dom

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #32
      Nasso: Jag har diverse olika fiskar (ciklider, malar, regnbågsfiskar, tetror, bl.a), och jag matar med fryst artemia från Akvarieteknik som basfoder, och alla verkar äta detta. Se´n slänger jag i Tropical algae wafers, och Tropical SuperTabin A eller B, för att de mer bottenlevande arterna ska vara säkra på att få tillräckligt. Detta funkar bra för mig Kan rekommendera dessa foder.

      Just ja, har ett kar med bl.a chokladgurami, Epiplatys, och Galaxydanio också, och dem ger jag fryst cyclops (också från Akvarieteknik), då de är små i munnarna.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • metti45
        • November 2010
        • 14

        #33
        Det tar mycket tid tills dom är klara asså varför spottar dom ut maten sedan äter dom upp den :O

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #34
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Nasso: Jag har diverse olika fiskar (ciklider, malar, regnbågsfiskar, tetror, bl.a), och jag matar med fryst artemia från Akvarieteknik som basfoder, och alla verkar äta detta. Se´n slänger jag i Tropical algae wafers, och Tropical SuperTabin A eller B, för att de mer bottenlevande arterna ska vara säkra på att få tillräckligt. Detta funkar bra för mig Kan rekommendera dessa foder.

          Just ja, har ett kar med bl.a chokladgurami, Epiplatys, och Galaxydanio också, och dem ger jag fryst cyclops (också från Akvarieteknik), då de är små i munnarna.
          Jag läste lite om tropical superTabin A:
          "complete adhesive tablets with content of natural immune stimulator BETA GLUCAN"
          Är det självhäftande? Kan man fästa dem på rutan? Låter ju lite kul

          Fryst cyclops ska jag fortsätta använda. Verkar funka kanonbra till yngel. Smått och bra.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #35
            Ursprungligen postat av Nasso
            Jag läste lite om tropical superTabin A:
            "complete adhesive tablets with content of natural immune stimulator BETA GLUCAN"
            Är det självhäftande? Kan man fästa dem på rutan? Låter ju lite kul

            Fryst cyclops ska jag fortsätta använda. Verkar funka kanonbra till yngel. Smått och bra.
            Tabletterna jag använder verkar inte utformade för att fastna på rutan (minns att jag hade så´na tabletter förr), de är mer rundade, och sjunker till botten, där de förmodligen gör mest nytta för malarna och dvärgbotiorna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #36
              Sera viformo kan man fästa på rutan om man vill...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #37
                Ursprungligen postat av metti45
                Det tar mycket tid tills dom är klara asså varför spottar dom ut maten sedan äter dom upp den :O
                Ofta är det så om maten är för stor för att sväljas direkt. Fiskar har generellt sätt svårare att tugga än vad vi har och spottar därför ut maten för att försöka få tag på de mindre smulorna som blir.

                Det kan också vara et tecken på att de mår dåligt om de ständigt gör det utan någon synlig anledning.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Nasso
                  • November 2010
                  • 719

                  #38
                  Det blev att jag beställde:
                  Tropical Tanganyika
                  Sera viformo
                  Sera vipan
                  Hikari Algae wafers

                  Tillsammans med räkmix, artemia och cyclops blir det 7 sorters foder. Det bör bli tillräckligt med variation iaf
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #39
                    Ursprungligen postat av Nasso
                    Det blev att jag beställde:
                    Tropical Tanganyika
                    Sera viformo
                    Sera vipan
                    Hikari Algae wafers

                    Tillsammans med räkmix, artemia och cyclops blir det 7 sorters foder. Det bör bli tillräckligt med variation iaf
                    Ojj oj nu kommer de bli riktiga gourmer
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #40
                      Japp Får bli att testa detta.

                      Nån gång i framtiden ska jag testa NLS (New Life Spectrum) också. Verkar vara lite annorlunda foder som ska passa till ALLA fiskar (carnivor och herbivor) och man ska ha bara det fodret, inte variera med andra sorter. (Lite tvärt om allt annat man lärt sig :P )
                      Läst gott om det och får bli att testa nån gång för tanganyika cikliderna.
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      Arbetssätt...