Mygglarver. Röda, vita, svarta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsyster
    • January 2010
    • 55

    Mygglarver. Röda, vita, svarta?

    Jag har lite basickoll på vad skillnaden är mellan de olika larverna. Nu är jag intresserad av att veta mer om fördelar och nackdelar de olika larverna emellan. Vad har man t.ex för vinning av att mata med vita mygglarver? Vad är de omättade fettsyrorna bra för?

    /V
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Bra fråga. Röda innehåller minimalt med näring och kan ge allergiska reaktioner hos människor.

    I övrigt har jag trott att vita svarta innehåller ungefär samma näringämnen?!
    Checking out...

    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #3
      bra fråga, inte den blekaste aning men nyfiken på vad dom kunniga vet om saken
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • Nadine
        • August 2010
        • 98

        #4
        Röda kan ge förstoppning om man matar med dem för ofta.. men vet att många är försiktiga med rödamygg pga det jag skrev och även det dre skrev. Men det är kul att ge ibland för det uppskattas verkligen! Och bra om det är någon fisk med dålig aptit.
        Vita mygg skräpar ner, svarta är bättre isf Testa dig fram

        Kommentar

        • SuperAquaMan
          • August 2009
          • 245

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          Bra fråga. Röda innehåller minimalt med näring och kan ge allergiska reaktioner hos människor.

          I övrigt har jag trott att vita svarta innehåller ungefär samma näringämnen?!
          Röda mygglarver (dom är inte myggor utan en sorts fluga) innehåller 55% råprotein, inte precis minimalt med näring?

          Däremot innehåller dom hemaglobin vilket gör att ungefär 20% av befolkningen är allergiska mot dom som påpekats innan. Ha handskar på dig om du matar med det.

          Röda mygg anses lite som godis för fiskar och dom blir lätt bortskämda om dom får det för ofta och brukar vara bäst för fiskar som matvägrar.

          Vita mygglarver har bra näringsinnehåll och gör inte fiskarna lika bortskämda.

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Det finns ingen anledning att fortsätta på den mytbildning som florerar här på Zoopet angående röda mygglarver. Tyvärr tycks den härstamma från Kjell som brukar hävda det låga näringsinnehållet. En titt på innehållsförteckningen visar att röda, svarta och vita mygg har ungefär samma näringsinnehåll, något bättre för svarta och något sämre för vita. Näringsinnehållet är dock bättre än för artemia, cyklops eller bosmider. Det "råkar" överensstämma ganska exakt med näringsinnehållet i levande insektslarver vilket är stapelfödan för väldigt många fiskarter. Att födan innehåller mest vatten är självklart, så är det i naturen också.
            Att de röda är allergiframkallande är något helt annat, av den anledningen bör man avstå eller i vart fall vara försiktig.
            För min egen del matar jag med röda ibland, inte frysta men levande som dyker upp i vattentunnan periodvis.
            Om det är bättre att utfodra med högkoncentrerat torrfoder till en organism som är utvecklad för att äta insektslarver överlåter jag till någon annan att försöka motivera.
            Tobbe

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av SuperAquaMan
              Röda mygglarver (dom är inte myggor utan en sorts fluga) innehåller 55% råprotein, inte precis minimalt med näring?

              Däremot innehåller dom hemaglobin vilket gör att ungefär 20% av befolkningen är allergiska mot dom som påpekats innan. Ha handskar på dig om du matar med det.

              Röda mygg anses lite som godis för fiskar och dom blir lätt bortskämda om dom får det för ofta och brukar vara bäst för fiskar som matvägrar.

              Vita mygglarver har bra näringsinnehåll och gör inte fiskarna lika bortskämda.
              Nej, det är ingen fluga, röda mygg heter just så för att de är från en myggart som heter fjädermygga. Tack vare sitt höga innehåll av hemoglobin kan de överleva i övergödda syrefattiga vatten, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att de innehåller gift för fiskar.
              Tobbe

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Det finns ingen anledning att fortsätta på den mytbildning som florerar här på Zoopet angående röda mygglarver. Tyvärr tycks den härstamma från Kjell som brukar hävda det låga näringsinnehållet. En titt på innehållsförteckningen visar att röda, svarta och vita mygg har ungefär samma näringsinnehåll, något bättre för svarta och något sämre för vita. Näringsinnehållet är dock bättre än för artemia, cyklops eller bosmider. Det "råkar" överensstämma ganska exakt med näringsinnehållet i levande insektslarver vilket är stapelfödan för väldigt många fiskarter. Att födan innehåller mest vatten är självklart, så är det i naturen också.
                Att de röda är allergiframkallande är något helt annat, av den anledningen bör man avstå eller i vart fall vara försiktig.
                För min egen del matar jag med röda ibland, inte frysta men levande som dyker upp i vattentunnan periodvis.
                Om det är bättre att utfodra med högkoncentrerat torrfoder till en organism som är utvecklad för att äta insektslarver överlåter jag till någon annan att försöka motivera.
                Tobbe
                Jamen hallå där jag har inte hävdat att specifikt röda mygglarver skulle ha ett lågt näringsinnehåll. Alla mygglarver innehåller mest vatten och överhuvudtaget så har fryst foder ett lågt näringsinnehåll jämfört med torrfoder.

                Du har dock helt rätt i att om man jämför med de fiskar som i naturen äter t.ex. insektslarver så påminner t.ex. de olika frysta mygglarverna mer om detta, men då bör man också nämna att i naturen äter fiskarna kontinuerligt vilket liksom inte fungerar i ett akvarium. Därfär är det mer praktiskt att i akvarium mata med torrfoder som det räcker att ge dem 1 gång per dag.
                Men visst om man kan mata fiskarna 10 gånger om dan med ett bra "insektsfoder" så skulle säkert det funka också, men då bör det ju inte vara fryst eftersom allt frysfoder tappar i näringsvärde när det fryses in. Dock så finns det faktiskt vitaminsubstrat i handeln som funkar som så - att man tar ut frysfodret ur frysen låter det tina lite lätt och sedan sprutar man lite vitaminsubstrat över fodret. Då suger det åt sig och kvaliten på frysfodret blir betydligt bättre.

                Jag själv använder nästan enbart torrfoder, men kompletterar ibland med lite fryst cyclops - men då inte för att just cyclopsen skulle ha ett högre näringsvärde än t.ex. mygglarverna utan för att det ger fiskarna en bra färg (förstärker rött).

                Vad gäller mygg så är jag som du rätt skeptisk emot främst för att de triggar igång allergier hos människor, men även för att de normalt lever i mycket skitigt vatten.
                Allergiproblemet beror på hemoglobinet och det finns i alla röda mygg - såväl levande, frysta och frystorkade, men ställer till mest problem när det är frystorkat och minst när det är levande.
                Det skitiga vattnet (ofta också extremt surt) gör att det ställer till med problem för en del fiskar.

                Fördelen med just röda mygg är att det luktar gott (åtminstone tycker fiskarna det) så det kan vara ett bra foder för att trigga igång en del matvägrande fiskar att äta.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Men visst om man kan mata fiskarna 10 gånger om dan med ett bra "insektsfoder" så skulle säkert det funka också, men då bör det ju inte vara fryst eftersom allt frysfoder tappar i näringsvärde när det fryses in.
                  Håller jag inte alls med om, frysning är en utmärkt metod att bevara näringsämnen. Möjligen om du menar att det tar en viss tid från fångst till infrysning och djuren därför tappat en del av tarminnehåll o liknande. Vad gäller vitaminer har det av naturliga skäl främst forskats om vitaminer för människa men även där är frysning en utmärkt konserveringsmetod. En öppnad burk torrfoder som utsätts för luftens syre är inte bra för vitaminhalten.
                  Vitaminbehov för fiskar är inte heller ett särskilt väl utforskat område. Många djur, och antagligen en del fiskar, kan bygga vitaminer själv i kroppen, framförallt c-vitamin. Ditt förslag om fågelvitaminer för räkmix är ju en tillsats som inte alls är självklar. Att fåglar och fiskar skulle ha samma vitaminbehov är inte sannolikt, fåglar som lever på fettrika fröer och/eller frukt och grönsaker har andra behov än en fisk som lever på mask.
                  Allmänt är det så att djur som är mycket smala i födovalet ofta kan syntetisera vitaminer själv men allätare, som hundar och människor, behöver vitaminer utifrån. Samma förhållande borde gälla fisk, ensidig kost i naturen borde innebära att dessa fiskar kan klara sig utan.
                  F.ö har jag tagit resonemanget, iofs ur minnet, från ett föredrag av Sverre Sjölander som borde veta vad han talar om.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tobbe R
                    Håller jag inte alls med om, frysning är en utmärkt metod att bevara näringsämnen. Möjligen om du menar att det tar en viss tid från fångst till infrysning och djuren därför tappat en del av tarminnehåll o liknande. Vad gäller vitaminer har det av naturliga skäl främst forskats om vitaminer för människa men även där är frysning en utmärkt konserveringsmetod. En öppnad burk torrfoder som utsätts för luftens syre är inte bra för vitaminhalten.
                    Vitaminbehov för fiskar är inte heller ett särskilt väl utforskat område. Många djur, och antagligen en del fiskar, kan bygga vitaminer själv i kroppen, framförallt c-vitamin. Ditt förslag om fågelvitaminer för räkmix är ju en tillsats som inte alls är självklar. Att fåglar och fiskar skulle ha samma vitaminbehov är inte sannolikt, fåglar som lever på fettrika fröer och/eller frukt och grönsaker har andra behov än en fisk som lever på mask.
                    Allmänt är det så att djur som är mycket smala i födovalet ofta kan syntetisera vitaminer själv men allätare, som hundar och människor, behöver vitaminer utifrån. Samma förhållande borde gälla fisk, ensidig kost i naturen borde innebära att dessa fiskar kan klara sig utan.
                    F.ö har jag tagit resonemanget, iofs ur minnet, från ett föredrag av Sverre Sjölander som borde veta vad han talar om.

                    Tobbe
                    T.ex. C-vitaminer har en hållbarhet på bara några få veckor i fryst tillstånd. Det finns faktiskt en del forskning på fiskarnas behov - dock rätt lite på akvariefiskars utan istället på fiskar i aqua kulturen.

                    Jag håller med dig om att torrfoder som står i öppna burkar försämras snabbt och blixtsnabbt om man dessutom ställer burken på rampen. Tycker därför också att det är lite fel som en del gör som köper storpack av torrfoder som räcker "hur länge som helst". OM man nu gör så - ställ fodret mörkt och svalt i en försluten förpackning och det som man använder har man i en liten foderburk.

                    Håller helt med om smådjurs/fågelvitaminerna som jag en gång i tiden blandade i räkmixen knappast är optimalt. Detta recept sattes dock på pränt i Ciklidboken början av 90-talet och då fanns det inget annat tillgängligt. Senare under 90-talet så jag gick själv över till att använda stabiliserad C-vitamin som håller sig fryst rätt länge (minns inte var jag köpte det - det var från något specialföretag). Slutade dock själv att blanda ihop räkmix (för jobbigt och jag drog ner på antalet akvarier) utan gör istället i huvudsak över till torrfoder kompletterat med lite fryst. Skulle jag göra räkmix idag så skulle jag använda de vitamintillskott som iadg finns för frysfoder (och som jag nämner ovan).

                    Dock så är vi nu rätt långt ifrån ursprungsfrågan i tråden.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Intressant med näringsinnehållet, dethar varit ett övertygande skrivande tidigare om att röda mygg i princip saknar näringsvärde. Jag uppskattar denna info och plötsligt blir röda mygg intressant.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Vargsyster
                        • January 2010
                        • 55

                        #12
                        Den här tråden blev väldigt intressant. Jag har läst in mig en hel del på näringslära för hund och katt i och med mitt jobb, men detta är en ny gren för mig

                        Det jag dock fortfarande söker svar på är vad för typ av fisk som passar bäst till de olika typerna av mygglarver. Vilka fiskar mår bäst av röda, vita, svarta osv och vad är de främsta fördelarna och nackdelarna emellan dem?

                        Jag vet så mycket att de röda kan framkalla allergiska reaktioner om man är oförsiktig.

                        Kommentar

                        • Fridas
                          • September 2007
                          • 629

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vad gäller mygg så är jag som du rätt skeptisk emot främst för att de triggar igång allergier hos människor, men även för att de normalt lever i mycket skitigt vatten. Allergiproblemet beror på hemoglobinet och det finns i alla röda mygg - såväl levande, frysta och frystorkade, men ställer till mest problem när det är frystorkat och minst när det är levande.
                          Det skitiga vattnet (ofta också extremt surt) gör att det ställer till med problem för en del fiskar.
                          Just detta ställer jag mig lite skeptisk till. Har dock hört det sägas från många håll. Visst är det sant att de kan fortplanta sig i smutsigt och surt vatten men behöver det betyda att de alltid odlas så eller kommer från sådana förhållanden? De flesta arterna i familjen fjädermyggor kan reproducera sig i surt och smutsigt vatten och tom i havsvatten, men det betyder ju inte att de måste ha odlats så eller kommit från sådana förhållanden. Att de kan det är dock väsentligt för deras överlevnad på många platser i naturen där bättre villkor för fortplantning inte finns. De mygglarver som främst lever i dybotten, i surt, smutsigt och grunt vatten saknar dock det hemoglobin som tillåter de andra att uppta syre även på djupt vatten, och ger dem dess röda färg, och de myggorna utan hemoglobin har istället mer utvecklade andrör för syresättningen.

                          Om någon har bevisande material, text eller bild som stödjer påståenden om smutsiga förhållande vid odling får väldigt gärna bidra med det, men hittills har jag bara hört påståenden om detta och inte fått några bevis för att det faktiskt är så. Forskning som tyder på eller visar att det gör fiskarna sjuka vore också intressant att läsa eftersom jag själv aldrig upplevt att fiskarna uppvisat annat än glädje, sundhet och ökad färgprakt vid utfodring med röda mygg.

                          Och på tal om allergi: ett enkelt sätt att undvika allergiska reaktioner är att helt enkelt inte komma i direktkontakt med fodret. De blisterförpackningar som finns är utmärka och man kan då enkelt trycka ut en fodertablett direkt ner i ett litet kärl och sedan blötlägga den i lite vatten en stund före matningen så att det tinar. Sedan hälla ner det i karet vid matningen och skölja ur kärlet under varmvattenkranen innan man diskar det ordentligt. Jag har aldrig fått någon reaktion av röda mygg trots att jag tagit i dem med händerna, men har ändå valt att ta det säkra före det osäkra och matar därför på detta sätt istället.

                          Det jag tycker är en klar fördel med de röda myggen före de vita och svarta är att de (i alla fall de märken jag provat) är mer intakta i konsistensen, större och betydligt mer uppskattade av fiskarna. De svarta mygglarverna är ofta hälften så stora, blir mosiga i konsistensen och blir mer som ett fodermoln i vattnet än en grupp flytande svarta mygglarver. Vilka mygg som passar vilka kan inte jag svara på, det enda jag vet är att vissa importörer av de röda larverna valt att skriva på förpackningen att de ej skall ges till Malawiciklider och Tanganyikaciklider.
                          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fridas
                            Just detta ställer jag mig lite skeptisk till. Har dock hört det sägas från många håll. Visst är det sant att de kan fortplanta sig i smutsigt och surt vatten men behöver det betyda att de alltid odlas så eller kommer från sådana förhållanden?
                            Nej, men nästan alla röda mygg som säljs kommer från sådant vatten. Har väl inte jätteerfarenhet av detta men jag har själv på den tiden jag var grossist i alla fall importerat några containrar med röda mygg från Asien (köpte dem från ett ställe som även levererade till andra större grossister i Sverige) och de kom definitivt från ett ställe med surt och smutsigt vatten.
                            Dock som du säger så finns det även röda mygg som inte kommer från smutsiga vatten och jag försökte även sälja sådana utan någon större framgång.

                            Sedan är det viktigt att komma ihåg att oavsett var de kommer ifrån så innehåller de hemoglobin vilket är det som är allergiframkallande på människor.

                            Forskning som tyder på eller visar att det gör fiskarna sjuka vore också intressant att läsa eftersom jag själv aldrig upplevt att fiskarna uppvisat annat än glädje, sundhet och ökad färgprakt vid utfodring med röda mygg.
                            Oberoende forskningsresultat från försök med akvariefiskfoder är lika vanligt som snö i Sahara. Däremot finns det rätt mycket forksning om allergi i samband med röda mygg.

                            Ola Svensson skrev en gång på Zoopet
                            En snabb sökning på Chironomidae och Allergy i en medicinsk databas ger över 70 träffar! Typiska titlar på artiklar "Chironomid potent allergens causing respiratory allergy in children", "Angioedema due to chironoida larvae used as fish food", "Hypersensitivity to chironomid larvae", "Studies of bronchial asthma induced by chironomid midges (Diptera) around a hypereutrophic lake in Japan", "Red mosquito larvae triggered IGE-mediated allergy in aquarium owners" osv. osv. Det är HEMOGLOBINET som folk är allergiska mot så hur skitigt vattnet är spelar ingen roll. Det argumentet hör till diskussionen om hur bra fiskmat det egentligen är.
                            Tycker du låter som en reklamannons när du skriver
                            jag själv aldrig upplevt att fiskarna uppvisat annat än glädje, sundhet och ökad färgprakt vid utfodring med röda mygg
                            Röda mygg innehåller t.ex. inget ämne som stärker färgerna - vilket t.ex. cyclops gör.

                            Däremot kan jag hålla med om att det helt klart är att föredra röda mygg som kommer från rent vatten, även om det nu inte minskar allergirisken så är det med all säkerhet mindre dåligt som fiskfoder. Jag vet att alla slags röda mygg ger problem (även de som kommer från rent vatten) för herbivora arter som kommer från alkaliskt vatten - men i övrigt har jag ingen synpunkt på röda mygg. Det finns de som i forumet har sagt att de även fått problem om man matat survattensarter med röda mygg - de problemen TROR jag kan härledas från röda mygg av dålig kvalitet.

                            Och på tal om allergi: ett enkelt sätt att undvika allergiska reaktioner är att helt enkelt inte komma i direktkontakt med fodret. De blisterförpackningar som finns är utmärka och man kan då enkelt trycka ut en fodertablett direkt ner i ett litet kärl och sedan blötlägga den i lite vatten en stund före matningen så att det tinar. Sedan hälla ner det i karet vid matningen och skölja ur kärlet under varmvattenkranen innan man diskar det ordentligt. Jag har aldrig fått någon reaktion av röda mygg trots att jag tagit i dem med händerna, men har ändå valt att ta det säkra före det osäkra och matar därför på detta sätt istället.
                            Undvika är väl fel ord - men att det klart minskar risken för allergier om man gör som du säger är helt klart. Jag var den förste i Sverige (på 90-talets första hälft) som introducerade röda mygg i blisterförpackning. Tyvärr rönte det den gången ingen succé - men det vore ju bra om det nu kunde få fäste på marknaden. Fast det klart - så tycker jag nog att det vore ännu bättre om de helt försvann från marknaden
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fridas

                              Och på tal om allergi: ett enkelt sätt att undvika allergiska reaktioner är att helt enkelt inte komma i direktkontakt med fodret. De blisterförpackningar som finns är utmärka och man kan då enkelt trycka ut en fodertablett direkt ner i ett litet kärl och sedan blötlägga den i lite vatten en stund före matningen så att det tinar. Sedan hälla ner det i karet vid matningen och skölja ur kärlet under varmvattenkranen innan man diskar det ordentligt. Jag har aldrig fått någon reaktion av röda mygg trots att jag tagit i dem med händerna, men har ändå valt att ta det säkra före det osäkra och matar därför på detta sätt istället.
                              erhhmm...

                              Ska bara understryka att mygglarverna och den (vidriga) "buljongen" dom ligger i inte vips försvinner bara för att det hamnar i akvariet.
                              Jag var slarvig och tog i det med fingrarna vid matning. har matat periodvis med röda mygg i flera år, nu är jag allergisk.
                              Så jag stoppade såklart detta och gick över till annat frysfoder, samt började göra eget.
                              Men jag fick fortfarande utslag när jag rotade runt i karet.
                              klippte växter osv Och detta flera veckor efter att jag märkte av den första reaktionen.
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...