Odla fisk som föda till större fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Odla fisk som föda till större fisk

    Hur många och av vilken sort ska man ha för att kunna använda dom som föda till två Ctenolucius hujeta (dvs så att man hinner få nya yngel och så att dom hinner växa upp innan dom blir föda)? Givetvis beror det på storleken på hujetorna men dom är ca 8 cm nu.

    Eller är det enklare/mer ekonomiskt att köpa nån färdig mat?
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    Min första tanke är "ska du ha fiskarna, fodret, i ditt kar tillsammans med de som ska äta eller separat?

    Platys, guppys, mollys, borde väl vara det enklaste fodret för dina fiskar. De förökar sig som kaniner och tåliga jävlar.
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • DjRoman
      • December 2007
      • 242

      #3
      Nej dom ska gå i ett eget kar. Misstänker att hujetorna har svårt att hålla sig så att foderfiskarna hinner växa till sig annars

      Hur många ska man ha då för att dom ska hinna yngla av sig?

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Okej, då är jag med, Då tror jag att ettt 54l passar utmärkt för "foderautomat"

        Jag skulle köpa 2 hanar och 4-6 honor, just för att få en bra start med yngel. Det tar en stund för ynglarna att växa men när de väl kommer upp i den storleken du vill mata de med, så har en till kull "kläckts"

        Men i början tror jag att du får köpa fisk och mata, eller räkmix?
        Om de blir jätte stora...funkar det inte med att mata m typ torskbitar? kanske tom räkor ?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Kör på guppys istället för mollys/playts. Då är chansen större att inte lika många yngel blir uppäten av föräldrarna. Om du inte har bråttom så kan du ju låta den första kullen yngel få växa upp, så att du har kanske 20 vuxenfiskar som ynglar av sig istället för 4-6. Ett förslag

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            annars kan du mata dom med rödamygglarver eller mysis.

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Ursprungligen postat av Christerhedberg
              Kör på guppys istället för mollys/playts. Då är chansen större att inte lika många yngel blir uppäten av föräldrarna. Om du inte har bråttom så kan du ju låta den första kullen yngel få växa upp, så att du har kanske 20 vuxenfiskar som ynglar av sig istället för 4-6. Ett förslag
              Precis. Och se till att behålla så många honyngel som möjligt. Fler honor = fler yngel. Till en början varjefall
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det kommer inte att räcka. Om du vill ha tillräcklig produktion för att mata gädd-tetrorna kan du testa att sätta upp ett par 400-liters kar och fylla dem med ett par hundra guppies som du sen matar hårt med proteinrikt foder så de producerar yngel i optimalt tempo - men enklare är nog att lära gäddorna att äta dött foder.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • DjRoman
                  • December 2007
                  • 242

                  #9
                  Jag var ner och köpte nån typ av frysta räkor (ett par mm stora, förpackade precis som frysta mygglarver som "chokladkakor") men dom verkar inte jätteintresserade. En smaskade i sig en räka men annars hände ingenting. Kan man göra något speciellt för att få dom intreserade?

                  Nu flyter det omkring lite räkhögar och så finns det lite på botten också.
                  Ska jag låta det vara kvar eller kommer det att smutsa ner vattnet? Allt som hamnar på botten verkar en mal gladeligen äta upp så det blir troligtvis inte kvar så länge, problemet är att allt inte sjunker ner (fast om gäddorna faktiskt åt så är det ju bara bra att maten flyter, dom verkar hålla sig nära ytan oftast).

                  Kommentar

                  • Krickan
                    • May 2008
                    • 72

                    #10
                    Håller med Azur. Det kommer behövas ett stort kar för att guppys osv ska kunna vara produktiva för mat till andra fiskar. De kommer klart föröka sig, men det tar tid...(vet av egen erfarenhet)

                    Kommentar

                    • suzanne.h
                      • March 2005
                      • 223

                      #11
                      Ta bort mat som inte blir uppätet.

                      Kommentar

                      • DjRoman
                        • December 2007
                        • 242

                        #12
                        Idag smaskade dom i sig dom frysta räkorna utan problem. Aptit är tydligen den bästa kryddan
                        Det var för övrigt gammarus-räkor jag hade köpt.

                        Kommentar

                        • DjRoman
                          • December 2007
                          • 242

                          #13
                          Hur ofta ska man mata gäddorna och hur mycket ska man ge av dom frysta räkorna?

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christerhedberg
                            Kör på guppys istället för mollys/playts. Då är chansen större att inte lika många yngel blir uppäten av föräldrarna. Om du inte har bråttom så kan du ju låta den första kullen yngel få växa upp, så att du har kanske 20 vuxenfiskar som ynglar av sig istället för 4-6. Ett förslag

                            Inte alla Mollys, plays äter upp sina yngel. Har besvis på det. Har ett 54l akvarium på jobbet där Platysarna aldrig rör sina yngel. De delar fint algtabletter med varandra. Men å andra sidan så kanske de skule ge sig på sina yngel om de inte fick mat.
                            Sen ska de självklart ha ett inrett akvarium m flytväxter och täta växter att gömma sig i, yngeln.
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Hur har du det med plats? Kan du starta upp ett stort kar och dimpa ner 30-50st fiskar som får yngla av sig och sedan bli mat?
                              Finns fördelar med att kunna ge frysfoder, räkmix till sina fiskar, De blir inte personliga, man slipper stressa de när man ska mata de till större fiskar
                              men är de kräsna och bara vill ha levande foder kanske man får göra plats föe en stor balja och sen dra igång en stor stoor odling som Azur föreslår.

                              Ang matning: jag vet inte hur ofta sådana fiskar ska ha mat. De kanske inte nöjer sig med varannan var tredje dag. Finns säkert ngn som vet bättre
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...