Söndags stek till fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #16
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Tänk om det dessutom är fyrögonfiskar det handlar om, de har ju stenkoll på allt över ytan!
    ja, men det är värre med slamkrypare. de kommer komma upp i sängen och bita av tårna för en

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #17
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Jag antar att det har en hel del och göra med smälttemperaturen för fettet hos varmblodiga djur, i temperaturen som är i fiskarna blir det ju stenhårt.
      Låter ju som en rimlig förklaring!

      Kommentar

      • SenorBastardo
        • November 2006
        • 121

        #18
        Det är nog inte tillrådigt att göra det till en vana att mata med kött från däggdjur, i vart fall inte om det är fett på det. Många (särskilt diskusfolket) matar med oxhjärta men det är mycket magert kött. Fettet från däggdjur kan inte fiskar tillgodogöra sig och kan orsaka problem. Men som sagt bara om det blir en vana.

        Själv lever jag som jag lär, äter i stort sett bara nykläckt artemia, grindal och bananflugor.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av SenorBastardo
          Det är nog inte tillrådigt att göra det till en vana att mata med kött från däggdjur, i vart fall inte om det är fett på det. Många (särskilt diskusfolket) matar med oxhjärta men det är mycket magert kött. Fettet från däggdjur kan inte fiskar tillgodogöra sig och kan orsaka problem. Men som sagt bara om det blir en vana.
          Jo men diskus hålls ju också i bra mycket varmare vatten (tom ofta varmare än i naturen) än andra fiskar och därför tål de oxhjärta bättre.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • SenorBastardo
            • November 2006
            • 121

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jo men diskus hålls ju också i bra mycket varmare vatten (tom ofta varmare än i naturen) än andra fiskar och därför tål de oxhjärta bättre.
            Som jag skrev är ju det ett mycket magert kött. Absolut spelar temperaturen in.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av SenorBastardo
              Som jag skrev är ju det ett mycket magert kött.
              Det gör inte så stor skillnad
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • SenorBastardo
                • November 2006
                • 121

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det gör inte så stor skillnad
                Det är klart att det är skillnad på ett magert kött och ett med mycket fett insprängt! Du får väl pröva och utvärdera skillnaden.

                I övrigt har jag aldrig riktigt förstått poängen att man som hobbyist matar med det. Men så håller jag inte på med felvänd plattfisk heller

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av SenorBastardo
                  Det är klart att det är skillnad på ett magert kött och ett med mycket fett insprängt! Du får väl pröva och utvärdera skillnaden.
                  Jag skrev inte att det inte fanns någon skillnad - uatn jag skrev att skillnaden inte var så stor'
                  Allt kött från varmblodiga djur har en högre smältpunkt än kött från kallblodiga djur - men säkert är det som du skriver ännu sämre att ge dom en massa fett
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24


                    Skulle aldrig falla mig in att servera söndagssteken till fiskarna, vad skulle jag äta då?

                    OT: Söndagssteken blev 1 1/2 kg lammlår som jag benade ur och späckade med katrinplommon, bands ihop och bryntes i stekpanna innan den ställdes på en bädd av morötter i lergrytan, hällde på en flaska carnegieporter och stängde locket innan den gick in i ugnen på 250° i 2 timmar, reducerade skyn och tillsatte 2 dl grädde som blev en mustig sås, serverades med presspotatis, honungsglacerade stekta morötter och inlagd färsk gurka innan den avnjöts av mig och lilla O ute i parken!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Estetfjortiz
                      • March 2009
                      • 365

                      #25
                      Ett sött litet lamm
                      HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...