röda mygglarvs allergin! nu är karrokaja drabbad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #31
    Jag hör till den gruppen som inte räknar mig som allergiker, jag ahr också hållt på med fisk i många herrans år. JAg har dock använt röda mygg sparsamt med tanke de allergirisker som nämnts. Det har dock alltid funnits ett paket eller två då de är oemotståndliga för fisken. Så som trigger för matkinkande fiskar fungerar de utmärkt. Trots detta och oavsett märke har jag det sista året börjat reagera mot dem. Jag kan inte röra dem fingertopparna svullnar upp som ballonger och det spränger o kliar.
    Så här hemma används det inte mer.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #32
      Jag har inget emot att folk använder röda mygglarver men att det är en myt måste jag ju (tyvärr) säga nej till eftersom det lite då och då dyker upp trådar i ämnet.
      Min tråd var mest som en påminnelse för andra att det faktiskt är allergi framkallande.
      Och ja! jag vet att man ska lyssna på er äldre inbitna akvarister men ibland slinter örat och man skiter helt enkellt i vad folk säger åt en... my bad! ska lyssna mer i framtiden.
      Själv ska jag framföra detta till "mina" akvarieafärer. Dom vet säkert om det men man kan ju hoppas att dom tar sej en tänkare.

      Att hemoglobin är olika uppbyggt beroende på art är ganska självklart annars hade jag varit allergisk mot mej själv? eller om jag fick sår, kom åt någon annans blod (vilket man gör varje dag här på jobbet med alla klanarsel:P)
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Yoink
        • September 2009
        • 234

        #33
        Ursprungligen postat av karrokaja
        Att hemoglobin är olika uppbyggt beroende på art är ganska självklart annars hade jag varit allergisk mot mej själv? eller om jag fick sår, kom åt någon annans blod (vilket man gör varje dag här på jobbet med alla klanarsel:P)
        Nu var det ju så att det hade olika uppbyggnad, men att det skulle vara självklart kan jag inte hålla med om. Det finns otaliga ämnen som är ofarliga i små doser men blir farliga om man överdoserar.

        mvh Tim

        Kommentar

        • Saturnus80
          • October 2009
          • 943

          #34
          Ursprungligen postat av Yoink
          Är det en annan sorts hemoglobin i larverna än i röda blodkroppar? För om det bara beror på koncentrationen så måste den vara enormt hög med tanke på att gen gula tonen många nyfödda barn har beror just på höga halter hemoglobin.

          mvh Tim
          Nyfödda barn som har den gula nyansen, beror på antingen att levern inte har satt igång ännu eller att dom har bajsat i fostervattnet, det sistnämda är ju väldigt vanligt.

          Rent allmänt så är röda färgämnen väldigt allergena, så har man anlag för allergi så ska man ta det försiktigt.
          //Daniel

          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
          23l aqualandscape med dvärgkulor

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #35
            Jävla skit!! här sitter jag med en liter finfint specialeffekts blod som jag köpt för dyra pengar. Jag ska alltså inte ta i detta nu när jga funnit mej allergisk??

            Perkele!!!
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #36
              Det är inte samma hemoglobin. De som blir allergiska mot rödamygg blir inte allergiska mot sitt eget blod (vilket vore rätt jobbigt), men kan bli allergiska mot tropisk frukt, t.ex. banan och kiwi, och mot räkor.

              Teaterblod innehåller väl inte nåt hemoglobin?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #37
                Ursprungligen postat av karrokaja
                Jävla skit!! här sitter jag med en liter finfint specialeffekts blod som jag köpt för dyra pengar. Jag ska alltså inte ta i detta nu när jga funnit mej allergisk??

                Perkele!!!
                Du får prova. Jag tål lite tomat, men gör jag en sås med mycket tomat i får jag klåda i munnen, jag tål kräftor men inte skalet. Ta lite "blod" på handen, får du utslag så kan du inte använda det. Med allergi är det så att man får prova sig fram. Hoppas att du inte behöver slänga "blodet"
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #38
                  Man kan vara allergisk mot sig själv,ialf få en allergisk reaktion, det har med histamin i kroppen, kallas för dermografism aka skrivhud.

                  Det är förj*vligt! kommer man åt ngt vasst eller om man råkar ha ngt som kliar, t.ex. ull så är man där och kliar, då kliar det mer, blir som nässelutslag.

                  När jag fixar akvarierna måste jag efteråt torka mig på handduk och bara av att torka sig på en handduk utlöser detta, och så börjar jag klia. Som en härlig ond cirkel.

                  Jag är en av få där det inte finns några dämpningsmedel eller andra mediciner som fungerar på mig. Så det är ngt jag får leva med resten av mitt liv. Det jag har märkt är att ja blir 10 ggr bättre när det är varmt ute, så på sommaren försvinner det till en viss del.

                  Googla på skrivhud och se bilderna. Det är inte skönt och kan vara (på mig) upp till 30min.

                  Något så här ser det ut


                  extrema fall:
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #39
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Bara jag som ser en massa ord där?

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #40
                      mmm true true,
                      brorsan tycker det är skitkul att skriva och rita saker på mina armar när jag är på besök. Han börjar bli skicklig
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #41
                        jo men kan jag vara allergisk mot sitt eget blod?
                        För tydligen så är det alltså hemaglobin jag är känslig mot, hemaglobin finns i allt blod. men jag har inte märkt att jag får utslag när jag råkar göra illa mej (vilket som sagt händer minst en gång om dagen på jobbet) så varken i eller utanpå kroppen får jag reaktioner av mitt hemaglobin men jag får reaktioner på mygglarvernas hemaglobin.

                        Prövade att peta lite på mitt låssasblod och hitills har inget hänt.
                        Har haft på fingrar på armbåge på kinden och i knävecket men inget av dessa områden verkar reagera, vi får se hur det går när jag har det i munnen. bild på det??:P

                        Min kollega är allergisk mot sej själv, han får som blåsor i hela munnen vissa perioder. Och ibland är det så jobbigt att han inte ens kan jobba. Dessa blåsor gör tydligen fruktansvärt ont.

                        Skrivhuden var cool! Men såklart är det jobbigt att ha!
                        Är nickel allergiker så det där med kliande hud så fort man kommer åt något (mitt fall metall, i ditt fall din egen nagel) käner jag igen.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #42
                          Att vara allergisk mot sitt eget blod måste jag erkänna har jag aldrig hört talas om, för är man allergisk mot något så är det histaminen som kickar in, är en av kroppens många försvarmekanismer.

                          Om du hade varit allergisk mot ditt blod kanske du hade varit begravd under jorden för länge sen..?

                          säkert på att din arb.kollega inte har drabbats av herpes?? eller The Clap?


                          Haha mm skrivhud är coolt, men det kliar ngt fruktansvärt och det ger sig inte.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • karrokaja
                            • March 2006
                            • 5388

                            #43
                            Nej tänklte väl det. tur då! annars hade man ju som du sa varit nedgrävd för ett tag sen...

                            Nej, nej! han har varit hos sjukan och utrett detta med blåsorna i munnen ganska många gånger och det är något i hans kropp som reagerar på något annat i hans kropp. sad but true. han nån salva som han suger på när dessa blås-perioder kommer.
                            Hela munnen är svullen så man hör inte vad han säger knappt...

                            Han man sluppit kliandet så hade det varit riktigt coolt.

                            Nu ska jag smaka på mitt fejkblod och se om jag får nån reaktion på det. det är sirap i så det smakar nog gott ska ta en bild tror jag.
                            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #44
                              Vad är det för fejkblod!???
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                #45
                                "Hemoglobin" är inte ett ämne, det är en funktion. Det är namnet på alla de helt olika men rödfärgade ämnen som olika djurgrupper använder för att transportera syre. Hemoglobin hos insekter är ett fullständigt annorlunda ämne än det hemoglobin som finns i våra röda blodkroppar.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...