Långtidsfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Långtidsfoder?

    Vad har ni för erfarenhet av långtidsfoder? Vilket är det bästa?

    Skall snart åka utomlands i 5 veckor och vill underlätta livet för min väninna som skall passa katterna men som kan noll om fiskar samtidigt som jag vill att fiskarna fortfarnde är vid liv när jag kommer tillbaka.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Ursprungligen postat av TinaM
    Vad har ni för erfarenhet av långtidsfoder? Vilket är det bästa?

    Skall snart åka utomlands i 5 veckor och vill underlätta livet för min väninna som skall passa katterna men som kan noll om fiskar samtidigt som jag vill att fiskarna fortfarnde är vid liv när jag kommer tillbaka.
    Köp en foderautomat och fyll den med granulat och be din väninna att bara byta vatten några ggr!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Don Kiwin
      • April 2007
      • 114

      #3
      Dosera i en ""isbitsform".

      En dag i varje fack.

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Köp en foderautomat och fyll den med granulat och be din väninna att bara byta vatten några ggr!
        Jo, jag har köpt en foderautomat till mitt 720 som skall fyllas med granulat.
        Men sedan har jag ytterligare 6 kar med betydligt mindre belastning eller annorlunda belastning.

        Hur gör jag t.ex med en 32 liters med enbart körsbärsräkor eller en 54 liters med endast 3 st borelli och räkor? En foderautomat i dessa kar kan nog mer stjälpa än hjälpa.

        Hur gör jag med 112 där jag har microfiskar? Det är inte mycket i matväg fiskarna i detta karet äter. Väldigt lätt av överdosera med en automat tror jag.

        Hur göra med en 70 liters med 40 talet ancistrusar i olika åldrar och rejält flås på pumparna? Granulat?
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Jag hade foderautomat i mitt 484, sen frågade ja min kusin om hon kunde passa mitt 45l o de gick bra. Har du inte nån som kan ta dom mindre karen?

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av Don Kiwin
            Dosera i en ""isbitsform".

            En dag i varje fack.
            Hur menar du? Menar du att jag skall frysa in färdiga portioner för varje kar i ett frysfack?

            7 kar, borta i 5 veckor = 35 dagar * 7= 245 isbitar?
            En standard iskubsbehållare har 21 st fack. Jag behöver då ca 12 iskubsbehållare om jag räknat rätt.

            Hur gör jag i såfall med infrysningen när det gäller algtabletter, granulat mm. Eller menar du att det är enbart djupfryst jag skall mata med?

            Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang - utveckla gärna.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Ursprungligen postat av Narii
              Jag hade foderautomat i mitt 484, sen frågade ja min kusin om hon kunde passa mitt 45l o de gick bra. Har du inte nån som kan ta dom mindre karen?
              Tjejen som passar katterna är här varje dag när jag är borta och hon är kanon med katterna, men hon kan noll om fiskar och vill inte befatta sig med dem av rädsla att göra något fel.

              Det är därför jag tänkt på att långtidsfoder kunde vara huvudlösningen + att hon bara en gång i veckan kan lägga i lite algtabletter enligt schema i diverse kar. Att hon skulle byta vatten i karen under tiden är bara att glömma.

              Om någon i Uppsalatrakten vill ställa upp och räcka en hjälpande hand får ni gärna skicka mig ett PM.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                #8
                Som det ser ut så kommer jag att dela upp min semester till 1,5 v i Sverige och endast 3,5 veckor i Finland.

                Jag tror att karen med måttlig matning kommer att klara av 3,5 veckor utan vattenbyte.
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Dosera portioner av fiskmaten till de olika karen, så får hon ge dem mat en eller två gånger i veckan.
                  Veckofoder gör mer onytta då fiskar klarar sig bra utan käk i några dagar. Då är det värre att ha en nitritbomb i karet. Även vattenbytena kan du strunta i på de 3,5 veckorna med den matningen som du själv skrev.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Vandal
                    • January 2006
                    • 1655

                    #10
                    jag skaffade en burk fodertabletter, sen skrev på karen hur många varje kar skulle ha vid matning... funkade klockrent och folk som inte gillar att mata med flingor har mindre problem med tabletter...
                    over and out /Petter
                    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...