Insug och utblås - bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Insug och utblås - bakgrund?

    Håller på att montera en Aquaterra Malawi Rock och funderar på hur jag skall ordna med insug och utblås. Kjell Fohrman har i tidigare tråd föreslagit filtermattebit i stället för raster och då inställer sig frågan - hur stora hål gör man (om man vill ha två). Ett raster är kanske 5 cm i diameter. Är det bättre att såga ut en bit filtermatta på t.ex. 10x5 och sätta den direkt i bakgrunden?

    Sen vad gäller utblås vill man ju ha bra cirkulation för sina Malawi och jag kommer att ha ett ytterfilter (Eheim) och dessutom har jag tänkt mig ett powerhead med el-rör och filtermatta. Insugen bör väl vara på vardera kortsida - och likaså utblåsen.

    Men nu är det ju så att mitt Eheim ytterfilter kommer med strilrör och jag har funderat på om man skall skippa det helt och hållet - eller dra slangen igenom bakgrunden och fästa strilröret på högt på kortsidan så att returvattnet åker i längsled snett upp mot vattenytan.

    Utblåset från powerheaden vet jag inte hur jag skall lösa - men enklast är väl en slang igenom bakgrunden högt upp och rikta den mot vattenytan?

    Tacksam för alla råd.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Arbetssätt...