Det finns ingenting som säger att aluminium skulle läcka ut i vattnet bara för att man använder aluminiumsilikat som bottensubstrat. Jag vet inte hur pass starkt bundet aluminiumet är till silikaten men som tidigare antytts så verkar ju föreningen vara relativt stabil.
En annan sak som också kommenterats är att aluminium oxiderar snabbt. Det stämmer bra för ren aluminium, men hur är det för aluminiumsilikat? Man kan inte likställa användandet av aluminiumsilikat med att lägga ner en aluminiumplåt i akvariet. Dessutom är aluminiumoxid en mycket stabil förening. Tack vare att aluminium oxiderar så snabbt, och att oxiden är mycket stabil, så är aluminiumplåt ett mycket hållbart material för takbeläggning på byggnader.
Jag ville bara ploblematisera frågan lite eftersom jag känner att det är många farhågor och spekulationer i omlopp.
Biltema aluminiumsilikat, blästersand
Kollaps
X
-
Oj nej, nu missförstod du mig. Det är polystyren som är plast....frigolit. Men jag vill ju hellre höra ordet plast/frigolit om jag ska ha det till ett akvarium eller kanske tugga i mig lite.
Skulle aluminiumsilikat heta blästersand skulle ingen reagera som sagt. Hoppas du fattar vad jag menar nu.Lämna en kommentar:
-
Varkar så märkigt bara att det skulle vara gjort av plast bara?Lämna en kommentar:
-
Det är frigolit, tror det är namnet som skrämmer människor. Skulle det bara heta blästersand så skulle ingen bry sig. I mat heter det E559 om jag inte minns fel.Lämna en kommentar:
-
Det är väl nån slags plast har jag för mig vad har det med Silikatet att göraLämna en kommentar:
-
Aluminium skulle jag heller inte vilja hälla i mitt kar då det blir korrision(oxiderar) precis som på metall (rost) vilket gör att det blandas i vattnet. Däremot om man nu vill ha skrot i karet som aluminium så kan man eloxera det. Då får man en yta som står emot fukt. Skulle dock inte ha detta heller i mitt akvarium. Däremot så icke vattenlöslig lera borde dom ju inte ta skada av om dom nu inte skär sig.
Så, gammal blästersand/glas från mitt jobb med järn, aluminium, mässing, rostfritt och en jävla massa damm skulle jag verkligen inte slänga i. Lite skillnad kanske.Lämna en kommentar:
-
Aluminium skulle jag heller inte vilja hälla i mitt kar då det blir korrision(oxiderar) precis som på metall (rost) vilket gör att det blandas i vattnet. Däremot om man nu vill ha skrot i karet som aluminium så kan man eloxera det. Då får man en yta som står emot fukt. Skulle dock inte ha detta heller i mitt akvarium. Däremot så icke vattenlöslig lera borde dom ju inte ta skada av om dom nu inte skär sig.
Så, gammal blästersand/glas från mitt jobb med järn, aluminium, mässing, rostfritt och en jävla massa damm skulle jag verkligen inte slänga i. Lite skillnad kanske.Lämna en kommentar:
-
Har hört att man ska aldrig köpa Alminiumsilikat till sina kar då det är direkt farligt att hälla i Alminium som har rakbladsvassa kanter som används till att blästra svets saker med.Inte att ha i vatten som verkar rätt så logiskt faktiskt om man tänker efter då kan man ha rostfritt i karen också,och vad händer med det efter ett tag kan det vara farligt för fisken??då borde det nästan vara billigare att köpa det hos en svets firma i stället spillet tänker jag på då om man nu vill lägga ner skrot i sina akvarium och verkligen återspegla den inhemska naturen som fisken lever i verkligheten för att det nu är lite billigare än RIKTIG sten fri i från metaller.Lämna en kommentar:
-
Vart hittar man råda återförsäljare i göteborg? Får väl kika på priserna innan man åker till biltema antar jag.Lämna en kommentar:
-
Köpte precis en säck med råda blästersilikat från en akvarieaffär, gav 200:- för 30kg dyrt eller inte så ser den mkt snygg ut iallafall, svart och glimrar lite fint.Lämna en kommentar:
-
Och Biltemas aluminiumsilikat kostar 129kr för 25kg
För Rådasand ger man ca 50-60kr/25kg i bygghandeln.
Rådasands blästersilikat har jag inte riktigt koll på men lär väl vara motsvarande skillnad som för Biltemas varianter, dvs 130-150kr någonstans för 25kg.Lämna en kommentar:
-
biltemas blästersand kostar 49:- för 25 kg om inte jag har helt fel?
ville jag med ha men suck lååångt till biltema så det blev rådasand från valbo djurmagazin
130? tror jag för 25 kg(har kvitto nånstans)
Lämna en kommentar:
-
-
Lämna en kommentar: