Hur får jag vit inredning bli vitt igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Liten67a
    • June 2020
    • 16

    Hur får jag vit inredning bli vitt igen

    Har massa vita saker akvariet som har blivit grönt. Hur gör jag dom vita igen?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Är det saker som går att ta ur akvariet så går det att få dom vita genom att lägga i klorinlösning, 50/50 vatten resp. klorin. Skölj av och lägg i rent vatten en stund, skölj igen. Har rengjort sten mm. på detta sätt.

    Kommentar

    • Liten67a
      • June 2020
      • 16

      #3
      Är tveksam till att använda klorin. Finns det inget annat,mer miljövänligt alternativ?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Klor dunstar, vet inte hur miljövänligt det är, men det påverkar inte fiskarna ifall man sköljer ordentligt efteråt. Klor finns ju fast i mindre mängder i dricksvattnet, i poolen osv. Gör alltid ren mina diffusorer för CO2 på detta sätt, blir som nya. Annars kan man ju pröva väteperoxid som ju också bleker, löser ju upp sig till vatten och syre när det kommer i kontakt med vatten, så där finns ingen miljöpåverkan vad jag kan se.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          För övrigt kan man neutralisera klor med just väteperoxid. Det första dunstar men det andra ännu fortare - plus att det oskadliggör kloret. Men klorin innehåller bara klor och det dunstar på typ ett dygn från en hink.

          Vill du vara säker kan du ju lägga allt i blöt över natten (behövs inte ens så länge men why not - är sakerna lite porösa garanterar det ju att allt hinner in i porerna) i vatten med vattenberedare och kan ju ta i lite extra av den varan eftersom det ändå inte skadar.

          Klorin i mindre mängder är inte miljöfarligt då det används i avsevärt mycket större mängder inom alla möjliga industrier och arbetsområden. Det dödar vattenliv och mikroorganismer om man häller ut det på olämpliga ställen men uthällt i avloppet tas det hand om i vattenreningsverket där allt renas och sedan ombehandlas, oavsett.

          Jag gillar inte kemikalier och använder dem inte om jag inte måste, men då är det snarare för att det är otrevliga substanser som är hälsovådliga och kan reagera på väldigt skadliga sätt med andra kemikalier som t.ex. ammoniak. Jag måste eventuellt sanera med det nu och jag vill egentligen inte men kanske blir tvungen. (Och då är anledningen att jag inte vill skada fiskar - men det är en helt annan sak med just rötterna jag vill rengöra då jag funderat på om de kan suga upp för mycket och sedan avsöndra det, men jag har bestämt mig för att köra på klorin om det blir sanering). Men om din inredning är t.ex. sten, plast och annat - ser jag inga problem med det förutom då om man tycker att det är obehagligt med kloret för egen del. Men handskar på och andas inte in det - så är det inte farligt.


          Är det bara ytbeläggningar får du bort det med skrubb men ofta har det ju missfärgat materialet och då kan du inte få bort det på annat sätt än med blekning - med klor eller väteperoxid.

          Kommentar

          Arbetssätt...