Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Bakgrund - plansch eller måla?

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Bakgrund - plansch eller måla?

Hej, någon som testat att limma plansch på baksidan av akvariet? Har sett att tex Juwel har en mini liten tub för detta. Ska ha heltäckande svart bakgrund och smidigare med plansch än att måla men såklart katastrof om man står med ett färdigt kar och det blir luftbubblor mellan plansch och glas. Om måla, vad använder man då för färg?

Jag har målat baksidan på mitt 570L med svart akrylfärg. Fick stryka på färg tre gånger (och låta det torka emellan) för att det inte skulle lysa igenom något. Är jättenöjd med resultatet!

Kommentera

Jag har satt på svart plansch från Juwel med deras lim. Man får använda mycket lim för att det inte ska bli bubblor och en tub/flaska räcker till ett 100 L akvarium. Jag använde ett verktyg för att driva ut bubblor (se bild). Det blev ändå en del små bubblor men jag ser dem inte när det har kommit vatten i akvariet.

Kommentera

Jag har genom åren gjort på litet olika sätt.
        Har haft olika mer eller mindre dekorativa planscher med motiv, bäst har dom varit med stenmotiv, klippstrand eller flodbank.
        Dessa har jag satt fast med dubbelhäftande tape.

Målat har jag gjort också, blått eller svart, ja då på rutans utsida, för att vara övertydlig.
        Lösningsmedelsbaserad lackfärg har jag använt, fäster inte bättre än att man, när man tröttnat, kan skrapa bort den med hjälp av varmluftspistol och rakbladsskrapa.

De senaste åren har jag Juwels bakgrunder som sitter på rutans insida.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jooonas Visa inlägg
          Hej, någon som testat att limma plansch på baksidan av akvariet? Har sett att tex Juwel har en mini liten tub för detta. Ska ha heltäckande svart bakgrund och smidigare med plansch än att måla men såklart katastrof om man står med ett färdigt kar och det blir luftbubblor mellan plansch och glas. Om måla, vad använder man då för färg?
          planschlimmet provade jag en gång och aldrig mer... kladdigt som tusan och lämnade ett dåligt resultat och var en mardröm att få bort kladdet när plaschen skulle väck!
          akrylfärg och måla blir kanon! går att dra bort som typ en plastfilm om man vill ta bort av någon anledning. jag kör mars black akrylfärg från clas o.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentera

Ursprungligen postat av åheim Visa inlägg
            planschlimmet provade jag en gång och aldrig mer... kladdigt som tusan och lämnade ett dåligt resultat och var en mardröm att få bort kladdet när plaschen skulle väck!
            akrylfärg och måla blir kanon! går att dra bort som typ en plastfilm om man vill ta bort av någon anledning. jag kör mars black akrylfärg från clas o.
            Tack för svar det var de jag gissade. Svart acryli från Claes Olsson är inhandlat

Kommentera

Sparar...
            X