Använda gamal inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laila87
    • May 2010
    • 43

    Använda gamal inredning?

    Vi ska starta om vårat akvarium då fiskarna dog av okänd anledning.. Jag har skrubbat karet med diskmedel och sköljt noga, inredningen har jag kokat och nya växter är inköpta från en odlare.. Så risken för gamla bakterier är väl väldigt liten?

    Men jag tänker på pumpen, jag har sköljt filtret noga, haft en droppe diskmedel i vattnet och sköljt jätte noga efteråt.. Men finns det risk att det sitter kvar något skit i filtret eller pumpen som kan göra de nya fiskarna sjuka? Ska man behandla vattnet med något som tar bort sjukdomar innan vi låter nya fiskar flytta in?

    Vill ju inte att fiskarna ska dö igen.. Vattnet har varit bra, så vi tror att det va något som vi fick från djuraffären då det hände någon månad efter att vi köpt en ny mal..
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Rengjorde du akvariet och filter med diskmedel innan fiskarna dog också?
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Laila87
      • May 2010
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av DAHLBERG
      Rengjorde du akvariet och filter med diskmedel innan fiskarna dog också?
      Inte filtret, men karet innan vi startade upp det.. Hade haft igång det bra länge innan dom började dö..

      Vad tänkte du på?

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Nja tycker bara det låter som du överstädar akvariet Hur som helst tror jag inte du behöver bränna ner huset och alla saker som varit nära akvariet. Gör en nystart bara, men tänk på att karet är just det - nystartat. Kör in med några fiskar + ev filterkladd, mata ytterst lite.... Det vanliga.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Laila87
          • May 2010
          • 43

          #5
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Nja tycker bara det låter som du överstädar akvariet Hur som helst tror jag inte du behöver bränna ner huset och alla saker som varit nära akvariet. Gör en nystart bara, men tänk på att karet är just det - nystartat. Kör in med några fiskar + ev filterkladd, mata ytterst lite.... Det vanliga.
          Haha! Ja men jag är så rädd att fiskarna ska dö av nått skit som sitter i karet, pumpen eller filtret..
          Men då har jag nog städat det tillräckligt.. Bara att fylla med grus, vatten, stenar, växter osv..

          Kommentar

          • Eddie.p
            • April 2007
            • 22

            #6
            Diskmedel är inte bra för fiskarna.

            Kommentar

            • J.Milton
              • January 2010
              • 674

              #7
              Skulle som sagt var alldrig ha i diskmedel i nått av mina kar , inte av någon anledning .
              Verkar ju dock inte som om detta är ditt problem.
              Håller nog med DAHLBERG , Se till att du verkligen sköljt bort diskmedlet från kar och filter och gör en vanlig omstart.
              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
              Blogg+Galleri

              Kommentar

              • Laila87
                • May 2010
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av J.Milton
                Skulle som sagt var alldrig ha i diskmedel i nått av mina kar , inte av någon anledning .
                Verkar ju dock inte som om detta är ditt problem.
                Håller nog med DAHLBERG , Se till att du verkligen sköljt bort diskmedlet från kar och filter och gör en vanlig omstart.
                Det va djuraffären som sa att man kan använda diskmedel och göra rent ordentligt innan man startar upp det igen, då diskmedel är bakteriedödande till viss del..
                Jag har sköljt det flera ggr efter.. Så jag är säker på att det inte finns några rester kvar..


                Men smittar sjukdomar via vatten eller kontakt med fiskar?

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Är säkert bakteriedödande, men också fisk dödande om man inte får bort allt =)
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...