oooh mitt vatten är

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    oooh mitt vatten är

    Idag är jag glad =) spenderade en massa pengar på tillbehör till akvariet, jag köpte tetra test NO2 och Ph test och så som jag har förstått på bruksanvninsnigen och i en bok jag lånade på biblioteket så är mitt vatten neutralt och bra för att starta igång med fiskar

    Mitt vatten värde Ph= 7.5 och NO2 är <0.3mg/l
    Vad säger ni som är experter?
    Är det bra värden
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    helt ok, men har du inte haft i några fiskar så är det meningslöst att mäta nitrit än utan det ska du kolla väldigt noga under första tiden med fiskar i karet istället.

    Kommentar

    • Carassius
      • January 2006
      • 81

      #3
      Visst. Jag vet inte hur skalan på NO2-testet ser ut men det ska helst vara 0 (noll), i synnerhet om du inte haft i nån fisk ännu. Men <0,3 mg/l är kanske det lägsta du kan se på skalan.

      Räkna med att värdena kan variera när du fått i fisken så håll lite koll och följ övriga anvisningar här på forumet om matning etc i ett nystartat akvarium så blir det nog bra. Lycka till!

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Nu har fiskarna "landat" i akvariet (black molly lyc vart det, 1 hane 2 honor)
        Jag mätte imorse NO2 igen för att se om något hade förändrats och det hade det, från <0.3mg/l till 0.3mg/l. Dvs från ljusgul färg till mörk gul (inte orange) När ska man börja oroa sig? Fiskarna får mat var 5.e dag. De är redan tjocka.


        Ursprungligen postat av Carassius
        Visst. Jag vet inte hur skalan på NO2-testet ser ut men det ska helst vara 0 (noll), i synnerhet om du inte haft i nån fisk ännu. Men <0,3 mg/l är kanske det lägsta du kan se på skalan.

        Räkna med att värdena kan variera när du fått i fisken så håll lite koll och följ övriga anvisningar här på forumet om matning etc i ett nystartat akvarium så blir det nog bra. Lycka till!
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Jag var nyfiken och ville stilla den

          Ursprungligen postat av Fuzzop
          helt ok, men har du inte haft i några fiskar så är det meningslöst att mäta nitrit än utan det ska du kolla väldigt noga under första tiden med fiskar i karet istället.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Fösen
            • January 2009
            • 383

            #6
            Alldeles utmärkt pH beror på fiskarter så det är bra till de flesta fiskarter. Malawi ska t.ex ha 8 i pH och Diskus ska helst ha 5 men det bästa är ändå neutralt 7-7.5.

            Kommentar

            • Fösen
              • January 2009
              • 383

              #7
              Du kan börja reagera när nitriten är på 0.5. Vadå mata fiskarna var 5:e dag????? Har du alger så förstår jag dig, om du inte har det så fattar jag ingenting. Som Kent i Nol brukar säga mata hyfsat mycket varje dag och byt vatten ofta, men ha en dag i veckan när du inte matar eller gör någonting med akvariumet bara låta det vara.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                totalt fel! vet inte vad jag tänkte på med "var 5.e dag" blandar ihop med min skäggis som får en syrsa var 5.e dag. Firrarna får på eftermiddagarna mat.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Nu finns det 3 blackmollys.

                  Jag vill ha när akvariet är stabilt och igång:
                  Stim med Tetror
                  Algätare
                  Black Mollys Lyc
                  1.3 gurami (dvärg)

                  Ursprungligen postat av Fösen
                  Alldeles utmärkt pH beror på fiskarter så det är bra till de flesta fiskarter. Malawi ska t.ex ha 8 i pH och Diskus ska helst ha 5 men det bästa är ändå neutralt 7-7.5.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Fösen
                    • January 2009
                    • 383

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Nu finns det 3 blackmollys.

                    Jag vill ha när akvariet är stabilt och igång:
                    Stim med Tetror
                    Algätare
                    Black Mollys Lyc
                    1.3 gurami (dvärg)
                    Då ska du helst ha neutralt. Om du vill få lek på algätare så ska du helst ha ph 6

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fösen
                      Du kan börja reagera när nitriten är på 0.5. Vadå mata fiskarna var 5:e dag????? Har du alger så förstår jag dig, om du inte har det så fattar jag ingenting. Som Kent i Nol brukar säga mata hyfsat mycket varje dag och byt vatten ofta, men ha en dag i veckan när du inte matar eller gör någonting med akvariumet bara låta det vara.
                      Du skall inte få mig att tro att Kent säger så när det gäller ett nystartat kar som endast varit igång någon vecka. Då har han fått en hjärnblödning. Försiktig matning de första tre veckorna, inga vattenbyte och bakteriekultur är de viktigaste ingridienserna i en lyckad start. Vid start brukar jag den första veckan mata var tredje dag.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Fösen
                        • January 2009
                        • 383

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Du skall inte få mig att tro att Kent säger så när det gäller ett nystartat kar som endast varit igång någon vecka. Då har han fått en hjärnblödning. Försiktig matning de första tre veckorna, inga vattenbyte och bakteriekultur är de viktigaste ingridienserna i en lyckad start. Vid start brukar jag den första veckan mata var tredje dag.

                        MVH Lasse
                        Jaja fel av mig den första veckan mata försiktigt lite varannan dag fel av mig förlåt.

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #13
                          Jag förstod nästan att han hade fel, tittade i forumet "Hur man startar ett akvarium" och där stod det så, var 3-4 dag
                          Imorse såg jag en liten black molly bebis! ska jag slänga ner några flingor??


                          Ursprungligen postat av Lasse
                          Du skall inte få mig att tro att Kent säger så när det gäller ett nystartat kar som endast varit igång någon vecka. Då har han fått en hjärnblödning. Försiktig matning de första tre veckorna, inga vattenbyte och bakteriekultur är de viktigaste ingridienserna i en lyckad start. Vid start brukar jag den första veckan mata var tredje dag.

                          MVH Lasse
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...