Akutfråga: PH-drop och fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Violator
    • January 2009
    • 65

    Akutfråga: PH-drop och fiskdöd

    Jag har ett 200L Malawiakvarium som är igång sedan några veckor. Jag har haft god kontinuerlig koll på nitritvärden och PH-värden och tycker att de har varit stabila under denna korta tid - inga mätbara nitritvärden och ett PH runt 8-8,5.

    Karet är rättså överbefolkat (alla firrarna följde med vid köp) och jag har två innerpumpar som på samma sätt suttit i karet under de 3 år föregående ägare haft det i drift med samma uppsättning fiskar.

    Jag har låtit Eheim-pumpen skjuta i lite luft i karet, vilket gjort att det väsnats en del om det. När jag läst att detta egentligen inte gör någon nytta, så strypte jag lufttillförseln igår. N

    När jag idag vaknar så verkar firrarna slöare än vanligt, stod mest nere på botten och hängde - panik! Jag hittade en död näbbciklid och tog direkt Nitrittest som visade "noll". När jag sedan tar PH-test, så har detta droppat till runt 7 (det var OK senast i förrgår).

    Amatör som jag är så börjar jag ändå spekulera i vad problemet är - det jag själv har gjort är att strypa lufttillförseln till innerpumpen, med resultatet att jag får ett tystare kar, men jag ser också att vattenytan blir mindre turbulent och kanske blir syresättningen inte tillräckligt i mitt fiskrika kar? Kan detta i kombination leda till förhöjd koldioxidhalt i akvariet vilket genererar PH-droppet på så kort tid???

    Jag har nu sett till att få bra ytrörelse på vattnet, men vad mer kan jag göra? Ska jag akutåtgärda PH-värdet på något sätt, eller kommer detta att ordna sig när syresättningen blir bättre?

    Hjälp mig snälla, är lite småstressad!
    Senast redigerad av Violator; 01 March 2009, 09:47.
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    #2
    Kan tyvärr ingenting om det men jag hoppas du hittar felet och att allt blir bra

    Kommentar

    • Violator
      • January 2009
      • 65

      #3
      Tack Fösen!

      Jag plockade ur ena pumpen och rengjorde den så att den flåsar på lite bättre, flyttade upp båda pumparna så nu är det med mina mått rättså bra drag i ytvattnet, pytsade i 6-7 tsk bikarbonat under någon timmes tid. PH:t ligger nu på över åtta - fiskarna är fortfarande lite småslöa, men de står inte och trycker i något hörn. De har dock inte samma sanslösa aptit som de brukar när jag serverade lite mat t ex.

      Hmm, hoppas jag redit ut stormen, men frågan kvarstår vad nattens händelser kan ha berott på?
      Senast redigerad av Violator; 01 March 2009, 11:32.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Vad har du för kh värde? Jag är ingen expert, men om jag förstår det riktigt gör ett lågt värde, lägre än 3 eller så att risken för sjunkade ph ökar markant. I min akvarier har jag minst 3, aldrig råkat ut för några problem.

        Kommentar

        • Violator
          • January 2009
          • 65

          #5
          Ursprungligen postat av Nilsrolf
          Vad har du för kh värde? Jag är ingen expert, men om jag förstår det riktigt gör ett lågt värde, lägre än 3 eller så att risken för sjunkade ph ökar markant. I min akvarier har jag minst 3, aldrig råkat ut för några problem.

          Testade precis detta och har KH 9,5

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Känns som om vi skulle behöva Lasse Forsberg här just nu..

            Anledningen till ditt sjunkande pH värde känns som en indikator jag inte riktigt kan sätta fingret på, det har alltså sjunkit kraftigt med 1-1,5 steg på mindre än ett dygn och skulle vattnet ha ackumulerat stora mängder ammonium och du med preparat eller kraftigt delvattenbyte beroende på ditt kranvatten höjer ditt pH tillbaks till 8-8,5 så riskerar du om alkaniteten är för låg att slå ut hela din fiskbesättning, ditt kH värde visar att så inte är fallet.

            Du skriver att den enda förändring som gjorts är att du slagit ifrån venturi-diffusorn, det enda som jag vet sker då är att urluftningen av koldioxid minskar.

            Hur är ditt akvarium uppbyggt, har du en massa rötter eller har du lagt i stora stenar, har du limmat en bakgrund eller vad använder du för bottensubstrat.

            Akvariet är alltså relativt nystartat så jag försöker förstå vilka rutiner du har med matning.

            Buffrar du med bikarbonat efter dina delvattenbyten och hur ofta och hur mycket vatten byter du?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Kom på att ibland kan en bild säga mer än 1 000 ord så lägg gärna ut en bild på ditt akvarium och ställ utblåsen 2-3cm under vattenytan så att ytcirkulationen är optimal.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                1) pH är inte problemet. Du är fortfarande inom det intervall som är acceptabelt för all fisk.

                2) Har du väldigt mycket fisk i karet? Om döden har nåt alls att göra med pumpen & pH't skulle det kunna vara så att du har CO2 överskott/syrebrist. Vattenbyte och förbättrad cirkulation hjälper.

                3) Troligast är att dödsfallen beror på de gamla vanliga faktorerna: skitigt vatten eller sjukdom.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Violator
                  • January 2009
                  • 65

                  #9
                  Ska försöka svara på era frågor, här följer en bild på akvariet (Eheim pumpen ger ingen luft just vid fototillfället för jag råkade stänga luftflödet just då.

                  200L Malawiproblemkar >>

                  Karet är 100x40x50, på botten har jag Jula:s blästersand och jag har blandat i lite Faxegrus också. Jag har inga rötter, och har f ö en del kalksten blandat med lavasten. Bakgrunden i karet är ett BTN slimline som jag inte har limmat, det hålls på plats ändå.

                  Delvattenbyten gör jag med ca 25%/veckan, håller en temperatur på ca 27 grader. Jag har ca 25 fiskar i karet varav; en eldstjärt modell större, två albino ancistrus och resten Malawi ciklider av olika arter och storlekar, skulle tippa på en snittstorlek på 8-10 cm på dessa. Jag har inte labbat med bikarbonat tidigare, PH-värdet ligger på ca 8 från kranen här. Vattenberedningsmedel hade jag i från början, men har inte tillsatt vid delvattenbyten.

                  Sjukdom kan jag inte utesluta, det lär jag väl bli varse efterhand i så fall. Kan dock säga att alla fiskar, inklusive den som gått hädan, var hur hungriga, pigga och aktiva som helst igår vid sista utfodringen.

                  Jag har vidare inte sett några yttre tecken på sjukdom hos fiskarna i form av fläckar eller prickar, svullna bukar, avvikande beteende eller annat.

                  Akvariet är igång sedan 3-4 veckor om jag räknar på det. Fiskarna var relativt avmagrade när jag fick dem och jag höll dem ändå på halster någon vecka innan jag drog igång matningen. Matar dem 2 gånger per dag nu och då med Hikari Cichlid Staples (mini pellets), samt lite Tetra Pro flingfoder för att minstingarna skall få något i sig. Har tänkt att börja göra egen räkmix, men har inte kommit mig för det ännu.

                  Det jag funderar på är om filtrering och cirkulation är tillräcklig. Det är en gammal Eheim trotjänare som verkar ge bra flöde med två st "filtercylindrar", samt en pump med relativt liten filtermassa av "noname" modell som står specad till 1000L/timme, men det kan jag säga att den inte levererar. Jag har inte råd att satsa på något bra ytterfilter just nu, men kanske att man skulle ersätta den enklare pumpen med ex en Fluval 4+? Jag tycker nämligen att det ganska snabbt blir synlig avföring på botten (det syns naturligtvis mer på sand i o f s) och jag försöker slamsuga upp den så gott det går emellan vattenbytena. Grundproblemet är väl dock för stort fiskbestånd OCH begränsad filtrering...
                  Senast redigerad av Violator; 01 March 2009, 15:23.

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Håller med Azur att det nog inte är pH droppet i sig som dödat din näbbciklid (misstänker det är en Labeotropheus trewavasae eller Labeotropheus fuelleborni). Även om just den förstnämnda brukar kallas Malawisjöns levande pH- och nitritmätare. Just dessa arter är olämpliga i just uppstartsfasen där man kan ha lite svängande nitritvärden. Vad har hänt - varför droppar pH (om du nu mätt rätt och exempelvis inte bytt pH test mellan gångerna ) På det du skriver så kan det röra sig om en kombination. Du kan ha haft ett för lågt KH i starten och när du dog bort genomluftningen (diffusorn) så får du inte samma koldioxidavgång och den av fiskar och bakterier bildade koldioxiden kommer då att sänka pH. Detta kan ske om du har för lågt KH (KH under 2 i ett vattenprov taget från ett vatten som åtminstone varit i akvariet 24 timmar). Gaffel var också inne på denna förklaring.

                    Du skriver att du matatar bra men just nu har 0 i nitrit. Detta kan innebära att din nitrifikation sparkat igång och den är i sig pH sänkande. Vad har du tagit nitriten med - dropp eller sticka? - jag misstänker trots allt nitriten eftersom det är en näbbciklid som kilat vidare. Det innebär att jag just nu inte tror att det är just nitrifikationen som sparkat igång som orsakat pH droppen. även om det kan ha bidragit.

                    Det här med buffringsförmåga är svårt och det är inte alls säkert att ditt kranvatten med pH 8 har alkalinitet av "rätt" sort, dvs baserad på karbonatbuffringssystemet så ditt kranvattens pH kan sjunka snabbt när det kommer i akvariet och blir biologiskt belastat. Det är bra att du använder bikarbonat även om du inte behöver KH 9 precis. Ett KH runt 5-7 brukar vara perfekt för Malawi. Tillsätt en eller två matskedar bikarbonat vid varje vattenbyte så kommer du att få ett stabilt vatten. KH är viktigare att mäta än pH! Använd dessutom dropptest. Placera din vattenutsrömning som flera har sagt så nära ytan som möjligt för maximal syregivning i ytskiktet. Det stämmer att de flesta diffusorer inte aktivt bidrar till syresättningen - jag vet dock ett undantag (som jag själv har mätt upp) och det är EHEIM:s kraftpaket 1200 liter - den diffusorn ger så små bubblor och så hög uppehållstid att den aktivt bidrar till syresättningen. Du har inte skrivit beteckningen på ditt Eheimfilter men är det ett 1200 liters kraftpaket så räcker det till. Cirkulation - mycket cirkulation är bra för dessa fiskar.

                    MVH Lasse

                    PS - såg nu att det liknade ett kraftpaket - är det 1200 modellen så fungerar faktiskt diffusorn som både koldioxid"avluftare" och syresättare. Då kan det ha varit syrebrist - om du inte vill använda difussorn igen så rikta utloppet mot ytan. Diffusorn på det vänstra filtret kan du dock spola ner någon stans

                    Ser också att det verkar vara Labeotropheus trewavasae Sätter en slant på nitrit.

                    Är det nitrit eller om du misstänker det så lägg i en till två matskedar bordsalt per 100 liter i karet så tar du bort mycket av nitritens giftverkan.
                    Senast redigerad av Lasse; 04 March 2009, 13:31.
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Ett gott skratt förlänger livet..

                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Diffusorn på det vänstra filtret kan du dock spola ner någon stans
                      Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0227.JPG
Visningar: 1
Storlek: 163,6 KB
ID: 2105602
                      Mmm, ljuv musik i mina öron, jag tippar på att åheim missade den delen..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Violator
                        • January 2009
                        • 65

                        #12
                        Många tack för dina tankar och synpunkter Lasse, jag ska ta med mig dessa!

                        Nu har det gått några dagar sedan döden var på besök i karet. Efter det att jag sparkade igång diffusorn och tillsatte några teskedar bikarbonat, så återhämtade sig fiskarna inom mindre än ett dygn och de har varit riktigt allerta sedan dess.

                        Jag har inte gjort några andra "kemiska" åtgärder i form av Nitrivec, tillsatt salt eller annat än sålänge. Däremot åkte inte bara diffusorn på den vänstra pumpen, utan defacto hela den vänstra pumpen ur karet då den presterar väldigt dåligt och slaggar igen på några dagar. Jag har istället placerat en Fluval 4+ i dess ställe och dessa pumpar tillsammans bjuder upp till riktigt bra dans med fiskarna i mitt kar kan jag säga . Pumparna har jag f ö flyttat upp mot vattenytan.

                        Jag tog ett test idag och jag har fortfarande inget mätbart Nitrit, PH 8,5 och KH 8,5. Jag tar testerna dropp.
                        Senast redigerad av Violator; 05 March 2009, 08:46.

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Opps, du skulle ha låtit den gamla suttit i tills den nya var inkörd, eller kramade du ur filtermattan i den nya?
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Violator
                            • January 2009
                            • 65

                            #14
                            Jo, jag kramade ur filtermattan ur den gamla pumpen i den nya Fluvalen, sedan har jag ju en pump till som bör husera en del nyttiga bakterier...

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Då borde det inte vara några problem, lycka till!
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...