Brun beläggning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrisPalwan
    • March 2008
    • 30

    Brun beläggning

    Har haft igång mitt 400l akvarium i snart ett år nu och under den tiden har jag fått en kraftig brun beläggning i akvariet. I stort sett ingenting på växter men desto mer på bakgrund och glas. Glasen är ju lätta att rengöra men inte bakgrunden som är "Back to nature's slim line" och som nu är mörkbrun istället för ursprungsfärgen.

    Jag har frågat om vad detta kan komma från i den lokala akvariebutiken och fick svaret att det är någon form av alger. Tror inte på det då jag provat att släcka ned belysningen gradvis till att bara ha tänt någon timme om dagen och inte märkt någon förändring. Jag har också två siamesiska algätare, en skäggmuns mal och en svartpricks mal i akvariet.

    Det konstiga med den bruna beläggningen är att den är mycket värre ju närmare filtrets utblås man kommer. Längts bort från filtret är det nästan rent.
    Jag har tre riktigt stora mangroverötter som fortfarande släpper loss en hel del små bitar. Kan det bruna vara någon form av utfällning från dessa?

    Vattnet i akvariet verkar annars vara bra, byter 20% varje vecka. Har aldrig haft någon nitrit och faktiskt ingen fisk har dött under det året som gått sen jag startade upp det(förutom ett par stackars Blackmolly som blev ihjälbitna av de Röda juvelcikliderna.)
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ända jag kan komma på är att det är Kiselalger som tyder på att du har obalans i karet,och det kan bero på många olika saker.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • prisoner
      • December 2008
      • 78

      #3
      Du har kiselalger. Prova att mörklägga i 4 dygn och se till att du inte ens matar fiskarna . det ska vara helt mörkt då minsta ljus gör att algerna får chans att växa.
      Lycka till.

      Kommentar

      • ChrisPalwan
        • March 2008
        • 30

        #4
        Är ni säkra på att det är kiselalger? Jag har tidigare haft akvariet släckt ett par dagar utan resultat. Har ju som sagt också fyra fiskar som är bra algätare. Jag har i stort sett inga grönalger alls.
        Beläggningen är mycket kraftigare ju närmare pumpens utblås man kommer. Jag fick för mig att det kunde vara nån form av utfällning från rötterna på grund av detta men jag kanske är fel ute. Är det ingen som har hört något om ifall stora mangrove rötter skulle kunna ge nån form av utfällningar???

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Kan du lägga upp en "bra" bild?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • ChrisPalwan
            • March 2008
            • 30

            #6
            Ska lägga upp några bilder så fort jag har möjlighet.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Vad jag kan komma på eller rätta sagt tror av att du skriver att du har mer brunt ju närmare utblåset är att kiselalger kanske trivs bättre där det är lite mer rörelse i vattnet som gynnar deras tillväxt.Vet inte om det är så men tror det, kan inte komma på varför det skulle vara så annars.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Ursprungligen postat av Patrik Steen
                Vad jag kan komma på eller rätta sagt tror av att du skriver att du har mer brunt ju närmare utblåset är att kiselalger kanske trivs bättre där det är lite mer rörelse i vattnet som gynnar deras tillväxt.Vet inte om det är så men tror det, kan inte komma på varför det skulle vara så annars.
                precis det samma tror jag för jag får lite tillväxt av dessa alger precis vid utblåset men ingen annanstans i karet!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ChrisPalwan
                  • March 2008
                  • 30

                  #9
                  Ursprungligen postat av Patrik Steen
                  Vad jag kan komma på eller rätta sagt tror av att du skriver att du har mer brunt ju närmare utblåset är att kiselalger kanske trivs bättre där det är lite mer rörelse i vattnet som gynnar deras tillväxt.Vet inte om det är så men tror det, kan inte komma på varför det skulle vara så annars.
                  Ja, det verkar ju i och för sig logiskt.

                  Notera den stora skillnaden på missfärgningen på olika ställen i akvariet. Det gröna på en av bilderna är inte alger utan någon slags mossa som jag försökt att få växa.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • ChrisPalwan
                    • March 2008
                    • 30

                    #10
                    Ingen som kan svara på om det ser ut som kiselalger eller inte?

                    Kommentar

                    • ljung
                      • December 2008
                      • 185

                      #11
                      När mitt ena kar var relativt nystartat hade jag snarlika alger inte lika utbrett som dina verkar vara dock, men det sades det var kiselalger och 2 ancistrus vart boten på det problemet.
                      Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                      Kommentar

                      • Lilla Len
                        • July 2008
                        • 29

                        #12
                        Jag måste bara säga (det kanske dock inte hör till diskussionen riktigt) men du har inrett det snyggt! =)

                        Kommentar

                        • daemon
                          • February 2007
                          • 75

                          #13
                          Jag råder dig att skaffa några Ampularia snäckor. Det tar de flesta alger till skilnad från algätande fiskar som inriktar sig på vissa sorters alger.
                          Jag har både ancistrus malar siamesiska algätare och Ampularia och har endast dessa alger i pumparna dä de är lätta att få bort vid rengöring.

                          Kommentar

                          • ChrisPalwan
                            • March 2008
                            • 30

                            #14
                            Väcker till liv en gammal tråd. Jag vet nu att det är kiselalger i akvariet och de har fått en ännu större tillväxt trots att jag försökt med de metoder som står i algbekämpingsschemat.
                            Jag byter varje vecka en större mängd vatten, ca 40%, och de algätande fiskarna som jag nämnde för två år sedan finns fortfarande kvar plus en yngre segelfenspleco som även han borde käka lite alger.
                            Algerna är nu så utbredda att de täcker hela bakgrunden och man kan knappt se någon struktur längre i btn slimlinen. Ska flytta nu och tänkt passa på att göra om akvariet lite med en mer strukturerad btn bakgrund och vill inte att en 3000kr sådan ska bli förstörd som den gamla.

                            Andra förslag på hur jag ska komma tillrätta med problemet?
                            Har sett att vissa rekommenderar mindre vattenbyten istället för mer? Snäckor är nog uteslutet då jag har 8 hungriga pakistan och zebrabotior i akvariet.

                            Har belysning 13h/dygnet och har kvar de urspungliga lysrören som fanns när jag köpte akvariet nytt för tre år sedan (Juwel Rio 400 ). Skulle nya starkare lysrör hjälpa?

                            Har temp 27deg C och ph 6,9. Har aldrig haft nitrit i akvariet och tror inte att det kan vara så mycket obalans eftersom väldigt få fiskar har dött på de tre år jag haft det igång. Nitrat har jag aldrig mätt, är det viktigt för algtillväxt?

                            Har i mina nuvarande lägenhet lite solljus som faller in på akvariet, kanske blir bättre när jag kan placera akvariet helt utan solljus?

                            Kommentar

                            • ChrisPalwan
                              • March 2008
                              • 30

                              #15
                              mod kanske kan flytta den här tråden till "växter och alger" föresten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...