Vad är felet? (kh,gh och ph) snabbsvar tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    #16
    Hur mår firrarna? För det är ju det som är kvittot på att du har bra vatten trots allt....
    ___________________________________
    720L blivande SA

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #17
      Ursprungligen postat av ulfand
      Hur mår firrarna? För det är ju det som är kvittot på att du har bra vatten trots allt....
      dom mår bra
      tänkte jag skulle köpa dropptest och kolla kh och ph så jag får mer exakta värden.

      När man kollar nära på dom tycker jag inte dom är helt genomgula (har 5 golden) utan det är lite blandat med vitt. Iofs jag vet inte brukar dom vara precis knallgula?
      tänkte dom kanske inte får det fina färgutfall om inte ph:t är rätt.

      Kommentar

      • ulfand
        • May 2008
        • 111

        #18
        Ja, köp ett dropptest, mycket bra. Golden kan ju vara lite blekare innan de är helt fullvuxna, de kan ju också bli lite mattare om inte förhållandena är de rätta. Köp du ett test så får vi svaret. Vad har du mera för firrar i och vad har du för cirkulation?
        ___________________________________
        720L blivande SA

        Kommentar

        • Jessi_86
          • November 2007
          • 232

          #19
          Ursprungligen postat av ulfand
          Ja, köp ett dropptest, mycket bra. Golden kan ju vara lite blekare innan de är helt fullvuxna, de kan ju också bli lite mattare om inte förhållandena är de rätta. Köp du ett test så får vi svaret. Vad har du mera för firrar i och vad har du för cirkulation?
          ok. jag har bara dom 5 än så länge sen 4 siamesiska algätare
          så dom har gått om plats ensamma
          cirkulation har ja ingen aning om, det är pumpen som följde med när jag köpte karet. Iofs han som hade karet innan hade malawisar i det så han kanske bytt ut pumpen?

          Kommentar

          • Jessi_86
            • November 2007
            • 232

            #20
            nu har jag köpt test och testat vattnet. Fick det till att både kh och ph ligger på 8,0.

            är det för högt för kh?

            på mitt andra akvarium ligger ph på 7,5 så de är inte så stor skillnad (det andra karet är inte malawi utan vanligt)

            Kommentar

            • Kep
              • February 2009
              • 29

              #21
              4 - 12 är väl rätt ok värden hellre för högt än för lågt i kH
              325L Tropiskt-Sällskap
              220L Under renovering
              60L Växt/Yngel

              Kommentar

              • ulfand
                • May 2008
                • 111

                #22
                Bra värden!!! kH är ingen fara om det ligger lite högre. Ju högre kH desto stabilare pH. 8 är bra, jag ligger mellan 10-12 mitt, beroende på hur mycket bikarb jag doserar. Se bara till att ha god cirkulation ca 6-8, gärna 10 gånger akvariets volym.
                ___________________________________
                720L blivande SA

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  #23
                  Ursprungligen postat av ulfand
                  Bra värden!!! kH är ingen fara om det ligger lite högre. Ju högre kH desto stabilare pH. 8 är bra, jag ligger mellan 10-12 mitt, beroende på hur mycket bikarb jag doserar. Se bara till att ha god cirkulation ca 6-8, gärna 10 gånger akvariets volym.
                  hur vet man det där med cirkulationen då?
                  står de på pumpen kanske?

                  Hur fort "avdunstar" bikarbonat?
                  man måste göra vatten byte varje vecka om man har det i? det går inte varannan?

                  Kommentar

                  • ulfand
                    • May 2008
                    • 111

                    #24
                    Det står ofta på pumparna L/min. Kolla upp vad du har!

                    Svårt att säga hur fort bikarb effekt försvinner för det beror ju på hur hårt belastat akvarium du har, nu har du ju inte så mycket fisk i så det ger säkert bra effekt i 2 v kanske... När skiten ansamlas i akvariumet så påverkas ju vattnet och blir surare och det är då som bufferten träder in. Hoppas du förstår vad jag menar, annars är det bara att fråga igen.

                    Byt vatten minst en gång/v är mitt råd. Då får du bra vattenkvalitet och friska fina firrar som förhoppningesvis ynglar av sig. Har du fler frågor så får du gärna skicka PM till mig!
                    ___________________________________
                    720L blivande SA

                    Kommentar

                    • Jessi_86
                      • November 2007
                      • 232

                      #25
                      Ursprungligen postat av ulfand
                      Det står ofta på pumparna L/min. Kolla upp vad du har!

                      Svårt att säga hur fort bikarb effekt försvinner för det beror ju på hur hårt belastat akvarium du har, nu har du ju inte så mycket fisk i så det ger säkert bra effekt i 2 v kanske... När skiten ansamlas i akvariumet så påverkas ju vattnet och blir surare och det är då som bufferten träder in. Hoppas du förstår vad jag menar, annars är det bara att fråga igen.

                      Byt vatten minst en gång/v är mitt råd. Då får du bra vattenkvalitet och friska fina firrar som förhoppningesvis ynglar av sig. Har du fler frågor så får du gärna skicka PM till mig!
                      så ju renare vatten desto längre håller bikarbonaten?
                      ska se till att byta vatten snart här, just nu kör jag ju med min easy life att höja kh och ph med. Men sen kör jag med bikarbonat, det blir lite dyrt att köpa det andra. Tycker de har gått åt mkt redan och det gör ju inget om värdet går upp ytterligare ett snäpp..

                      Tack jag pm:ar om de är nåt

                      Kommentar

                      • Jessi_86
                        • November 2007
                        • 232

                        #26
                        såg precis nyss att en av dom har en svart prick på överläppen. Vad kan ha hänt?
                        försökte ta kort men dom är ju ivriga som fasen.. :S

                        som att de sitter nåt där..

                        fick en bild på 2 av malawisarna (dock inte den me svart i munnen). Men du ser va vita läppar dom har :P
                        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                        Senast redigerad av Jessi_86; 10 February 2009, 20:51. Anledning: tillägg

                        Kommentar

                        • ulfand
                          • May 2008
                          • 111

                          #27
                          Hej, hur går det med allt?
                          ___________________________________
                          720L blivande SA

                          Kommentar

                          • Jessi_86
                            • November 2007
                            • 232

                            #28
                            Ursprungligen postat av ulfand
                            Hej, hur går det med allt?
                            hej kul att du frågar
                            det går bra, tror jag...dom lever iallafall

                            Ingen som ska ha bebisar iaf iofs har dom ju inte bott där så länge men ändå. får väl se, jag håller tummarna iaf

                            Kommentar

                            Arbetssätt...