Vad är felet? (kh,gh och ph) snabbsvar tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jessi_86
    • November 2007
    • 232

    Vad är felet? (kh,gh och ph) snabbsvar tack

    om någon är inne som kan hjälpa mig.

    Håller på med vattnet hör för att höja upp ph till malawi. Jag använder mig av teststickor "easy test 5 in 1" (vet att dropptest är säkrare)

    Iaf jag har hällt i "Easy life" (kh+) ph-buffer i akvariet. Det ska vara en skopa per 50 liter jag har sammalagt nu hällt i 4 skopor, har ett 240 l kar. Har alltså hällt i pulver för 200 l.

    testar med stickan som jag tycker visar, mellan 7,2 - 7,6 i ph. Mellan 6-10 i kh och nästan <3d i gh. (att jag skriver nästan <3d i gh är att om alla rutorna blir gröna är i den raden är det <3d i gh, men rutan högst upp är inte helt grön utan lite lila, skulle egentligen vara helt lila för att värdet skulle vara ok.

    Någon som kan hjälpa? <3d i gh klassas nämligen som inte alls bra.

    jag får känslan av att kh höjs mer än ph av det här pulvret? hur är de med bikarbonat, höjs ph:t mer av det?
    Kan man testa med bikarbonat också eller är det farligt att blanda preparat så?
    vattnet i karet är precis bytt (igår)
    Senast redigerad av Jessi_86; 05 February 2009, 14:03. Anledning: tillägg
  • Carassius
    • January 2006
    • 81

    #2
    Jag är ingen mästare på dessa så fler får gärna flika in - men du efterlyser ju ett snabbt svar.

    Hittade två tidigare trådar som diskuterar att höja pH. Det finns garanterat ännu fler om du söker lite.



    När det gäller det preparat du hällde i så hette det väl just "Easy life" (kh+) ph-buffer. Det innebär ju just som du beskriver att man höjer KH och inte (nödvändigtvis) pH. Så på så sätt har du nog fått precis vad du köpt.

    Vad gäller GH så verkar det väl inte vara nån katastrof så länge KH är så högt som du säger (om det inte är ett växtakvarium du kör). Men de som kan mer om detta får gärna fylla på som sagt.

    Kommentar

    • Jessi_86
      • November 2007
      • 232

      #3
      Ursprungligen postat av Carassius
      Jag är ingen mästare på dessa så fler får gärna flika in - men du efterlyser ju ett snabbt svar.

      Hittade två tidigare trådar som diskuterar att höja pH. Det finns garanterat ännu fler om du söker lite.



      När det gäller det preparat du hällde i så hette det väl just "Easy life" (kh+) ph-buffer. Det innebär ju just som du beskriver att man höjer KH och inte (nödvändigtvis) pH. Så på så sätt har du nog fått precis vad du köpt.

      Vad gäller GH så verkar det väl inte vara nån katastrof så länge KH är så högt som du säger (om det inte är ett växtakvarium du kör). Men de som kan mer om detta får gärna fylla på som sagt.

      nej det är ett malawi-kar. Men dom sa att det skulle höja ph också. Dom sa med att det är inte livsfarligt om kh är högt eftersom ph ska vara högt med.

      Har slängt i en skopa till nu av pulvret får se vad det visar snart.

      Kommentar

      • Carassius
        • January 2006
        • 81

        #4
        Ja de verkar kunna säga lite vad som helst på akvarieaffärerna.

        Om pH höjs av medlet eller inte, beror dels på vad medlet består av (står det på förpackningen?) och dels vad pH var från början. Eftersom du redan har ett basiskt vatten så lär det vara svårare att höja pH med en buffertlösning.

        Kommentar

        • Jessi_86
          • November 2007
          • 232

          #5
          Ursprungligen postat av Carassius
          Ja de verkar kunna säga lite vad som helst på akvarieaffärerna.

          Om pH höjs av medlet eller inte, beror dels på vad medlet består av (står det på förpackningen?) och dels vad pH var från början. Eftersom du redan har ett basiskt vatten så lär det vara svårare att höja pH med en buffertlösning.

          hehe jo, tror ändå dom kan mer om akvarier än om katt/hund foder iaf.

          Det verkar som att ph höjs iaf bara att jag tyckte det verkade ta sån tid och att kh höjdes mer än ph. Gh är kanske inte lika viktigt?!

          Ska snart släppa i firrarna iaf får se vad dom tycker om det.. min klogroda har ju vart i hela dan och hela natten och han ser helt ok ut hade de vart farligt vattnet borde han ju reagerat.

          men han ska få byta akvariium till ett mindre nu, för han vill väl inte ha så hårt vatten stackarn

          Kommentar

          • Kep
            • February 2009
            • 29

            #6
            Totalhårdheten gH är väl bara viktigå ligga på ett värde som dina fiskar gillar.

            Har för mej att sydamerikanska fisakr gillar mjukt vatten, malawi hårt. Kan ha fel

            ph & kh är det viktiga bikarbonat funkar kanon men bara temporärt bästa är en kalksten eller liknande
            325L Tropiskt-Sällskap
            220L Under renovering
            60L Växt/Yngel

            Kommentar

            • Jessi_86
              • November 2007
              • 232

              #7
              Ursprungligen postat av Kep
              Totalhårdheten gH är väl bara viktigå ligga på ett värde som dina fiskar gillar.

              Har för mej att sydamerikanska fisakr gillar mjukt vatten, malawi hårt. Kan ha fel

              ph & kh är det viktiga bikarbonat funkar kanon men bara temporärt bästa är en kalksten eller liknande
              tror du har rätt malawi vill ha hårt, för mjukare vatten är väl lägre ph?

              har släppt i firrarna för några tim sen, dom verkar må bra

              Kommentar

              • ulfand
                • May 2008
                • 111

                #8
                Se bara till att sköta vattenbytena så behöver du inte bekymra dig så mycket över värdena. Det är viktigare med stabila värden än helt "perfekta". vad har du för pH resp kH i ditt kranvatten? Vet du inte så ring tekniska verken och be att få ett mail hemskickat.

                Själv körde jag bikarbonat förut då det höjer ph till max 8,3, därefter buffrar det endast kH. Nu har jag slutat med det eftersom jag har ett bra ph i kranen och byter 80% vatten varje vecka, ibland tätare, beroende på hur mycket jag matar, ja du läste rätt, 80%!! Lycka till med Malawisarna.
                ___________________________________
                720L blivande SA

                Kommentar

                • Jessi_86
                  • November 2007
                  • 232

                  #9
                  Ursprungligen postat av ulfand
                  Se bara till att sköta vattenbytena så behöver du inte bekymra dig så mycket över värdena. Det är viktigare med stabila värden än helt "perfekta". vad har du för pH resp kH i ditt kranvatten? Vet du inte så ring tekniska verken och be att få ett mail hemskickat.

                  Själv körde jag bikarbonat förut då det höjer ph till max 8,3, därefter buffrar det endast kH. Nu har jag slutat med det eftersom jag har ett bra ph i kranen och byter 80% vatten varje vecka, ibland tätare, beroende på hur mycket jag matar, ja du läste rätt, 80%!! Lycka till med Malawisarna.
                  höjer bikarbonaten ph:t mer än kh:t?
                  isf tror du jag kan hälla i bikarbonat i vattnet nu och testa om ph:t kommer upp mer? tänkte på eftersom jag har de andra pulvret i just nu om det kan blandas?

                  men bikarbonaten håller sig i vattnet tills ett vattenbyte görs? läste nånstans att de sakta men säkert går tillbaka till de ph:t man hade innan

                  hur många hinkar bör man byta och hur ofta?
                  Senast redigerad av Jessi_86; 06 February 2009, 08:11. Anledning: tillägg

                  Kommentar

                  • ulfand
                    • May 2008
                    • 111

                    #10
                    Nej, bikarbonaten höjer pH till ca 8,3 om man sen häller i ännu mera så påverkas inte pH, däremot fortsätter kH att stiga, vilket iofs inte är skadligt, men ganska onödigt. jag tror att om du gör ett stort vattenbyte och sedan doserar med bikarbonat så får du ett bra vatten. Hur mycket bikarb du ska hälla i beror ju på vad du har för utgångsvärde i kranen, men börja med 1-2 msk/100L vatten och sedan får du ta ett test och prova dig fram. Det är aldrig skadligt att hälla i för mycket bikarb, bara onödigt dyrt. Jag tror inte det är någon fara att kombinera preparaten, men för att vara på den säkra sidan skulle jag höra med någon zoohandlare.

                    Du har rätt ang bikarb effekt, det klingar sakta men säkert av så småningom, därför är det viktigt att byta vatten 1 gång/v. Självbyter jag 80%/v och mina firrar mår utmärkt av det.

                    Hoppas du fått någon hjälp!
                    ___________________________________
                    720L blivande SA

                    Kommentar

                    • ulfand
                      • May 2008
                      • 111

                      #11
                      Gllömde.. Jag tycker inte ditt nuvarande pH är oroväckande lågt!
                      ___________________________________
                      720L blivande SA

                      Kommentar

                      • Jessi_86
                        • November 2007
                        • 232

                        #12
                        Ursprungligen postat av ulfand
                        Nej, bikarbonaten höjer pH till ca 8,3 om man sen häller i ännu mera så påverkas inte pH, däremot fortsätter kH att stiga, vilket iofs inte är skadligt, men ganska onödigt. jag tror att om du gör ett stort vattenbyte och sedan doserar med bikarbonat så får du ett bra vatten. Hur mycket bikarb du ska hälla i beror ju på vad du har för utgångsvärde i kranen, men börja med 1-2 msk/100L vatten och sedan får du ta ett test och prova dig fram. Det är aldrig skadligt att hälla i för mycket bikarb, bara onödigt dyrt. Jag tror inte det är någon fara att kombinera preparaten, men för att vara på den säkra sidan skulle jag höra med någon zoohandlare.

                        Du har rätt ang bikarb effekt, det klingar sakta men säkert av så småningom, därför är det viktigt att byta vatten 1 gång/v. Självbyter jag 80%/v och mina firrar mår utmärkt av det.

                        Hoppas du fått någon hjälp!
                        byter du 80% i veckan? de låter mycket :S det är väl nästan hela akvariet fast du lämnar kvar 20%? eller menar du att du tar ut 20% av vattnet typ?

                        mitt ph är nog ingen fara med men dom trivs ju bättre ju högre de är. skulle vilja ha upp de till 8 iaf..får se ska hälla i en skopa till av mitt pulver så kanske de höjs ytterligare

                        tack för hjälpen

                        Kommentar

                        • ulfand
                          • May 2008
                          • 111

                          #13
                          Ingen orsak, vet hur frustrerande det är när man ställs inför klurigheter.

                          Ja, jag byter 80% i veckan, dvs lämnar kvar 20% i karet. Fick det tipset av han jag köpte mina tfoffar från. Han har gjort så och hann har fött upp troffar och malawisar sen början på 80-talet, och det har funkat fint hos honom i alla år, har funkat fint för mig med. Han har även varit och dykt och fotat i T-sjön tillsammans med Ad Konings (han som skrivit BTN-böckerna) så man kan säga att jag litar på honom!!!!

                          Lycka till, du får hålla oss uppdaterade hur det går.
                          ___________________________________
                          720L blivande SA

                          Kommentar

                          • Fösen
                            • January 2009
                            • 383

                            #14
                            Bara ett litet tips använd ej mätstickor det är 70% till och med mer att det visar fel när jag tog Ph test med en sån så visade den i Ph 8.5 och när jag använde Seras så var det 7.5 och det rätta svaret var 7.5 och litet till

                            Kommentar

                            • Jessi_86
                              • November 2007
                              • 232

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fösen
                              Bara ett litet tips använd ej mätstickor det är 70% till och med mer att det visar fel när jag tog Ph test med en sån så visade den i Ph 8.5 och när jag använde Seras så var det 7.5 och det rätta svaret var 7.5 och litet till
                              aa jag ska köpa dropptest tänkte jag, antar att de va de du mena?

                              Jag tycker inte man ser på stickorna det är svårt att avgöra vilken färg det är dom är såpass lika...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...