vattenbyte vid dödsfall?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    vattenbyte vid dödsfall?

    I en annan tråd (http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=127795) försöker ansjo hjälpa mig med min oförklarliga fiskdöd (en fisk om dagen dör utan några symptom - pigg dag 1, apatisk dag 2, död senast dag 3).

    Det enda vi kommit fram till är att vattenbyten kanske kan hjälpa. Har också på andra ställen i forumet läst att upp till 75% vb avhjälper de flesta vattenproblem (så länge det inte är ammonium el nitrit och man byter med kranvatten). Och det låter vettigt att föra in friskt vatten i ett sjukt kar, samtidigt som jag undrar hur det påverkar fiskarna att ofta få nytt vatten - särskilt om de är sjuka eller på annat sätt hängiga.

    En person som är sjuk blir ju alltid piggare av frisk luft - men jag tror mig ha förstått att det inte går att jämföra vatten (för fiskar) med luft (för människor). Finns det något scenario där vb kan vara skadligt, är det annat som man (jag) bör tänka på vid vb nu när firrarna är oförklarligt krassliga?

    I mitt fall är de mätta vattenvärdena bra (pH 8, kH 6, nitrit och ammonium 0).
  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    #2
    Jag hade exakt samma problem under en längre tid. Flera fiskar per vecka dog, efter att inte visat några sjukdomssymptom alls.

    Då fick jag tipset att göra delvattenbyte med EasyLife, och sedan fylla lite mer EasyLife efter några dagar. Jag trodde inte på det efter att ha testat olika medicineringar, men det fungerade.

    Hur vet jag inte - men efter det så dog inte en enda fisk.
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


    Kommentar

    Arbetssätt...