Kloramin från Ringsjöverket from v 8

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Ursprungligen postat av Lasse
    Ett litet tips är en tesked c-vitamin (askorbinsyra) till ca 400 liter vatten (det är svårt att överdosera så det är en riktlinje) eller vatteberedningspreparat. RO tar inte kloramin - tänk på det saltvattensakvarister och diskussodlare.... Aktiv kol funkar för det mesta också.

    MVH Lasse
    Där står på det vattenberedningsmedlet att det ska ta Kloramin klart och tydligt på dunken
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • JonasN
      • September 2008
      • 357

      #17
      Det gör det också, precis som lasse skriver: c-vitamin eller vattenberedningsmedel

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #18
        Ursprungligen postat av JonasN
        Det gör det också, precis som lasse skriver: c-vitamin eller vattenberedningsmedel
        Ok vad inte riktigt med på texten hur det var skrivet så vattenberedningsmedel funkar det var ju bra.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #19
          Ursprungligen postat av Patrik Steen
          Ok vad inte riktigt med på texten hur det var skrivet så vattenberedningsmedel funkar det var ju bra.
          Ursäkta att jag uttryckte mig klumpigt - jag är helt inne i saltträsket och där är RO ett begrepp och betyder reverse osmos, dvs osmosvatten i dagligt tal. Många tror att om man använder det så åker allt bort men det är inte helt sant - silikater och kloramin slinker igenom membranen.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #20
            Väldigt irriterande att de inte kan sköta vattenkvaliteten utan att sätta till kloramin. Här i Uppsala planerar de att börja tillsätta kloramin regelmässigt. Vi har nya fina välfungerande vattenverk, så jag förstår inte varför de tänker göra det.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            Arbetssätt...