Akvarie vattnet grönt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dkos
    • January 2009
    • 10

    Akvarie vattnet grönt?

    Hej , har märkt på sista att mitt akvarie vatten blivit grönt kan ha varit för att växterna blev uppdragna osv utav mina fiskar har tagit bort alla växter nu bytt vatten osv men de är fortfarande grönt? har haft lite funderingar kring filtret om man borde rengöra de , men de gjorde jag för ett tag sen och vad jag har fattat så behöver man inte göra detta så ofta?
  • PeterL
    • November 2008
    • 10

    #2
    Svävaralger

    Det låter tyvärr som att du fått svävaralger.

    Prova att söka på detta i forumet så kommer du hitta många trådar.

    /Peter

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Håller med om att det låter som svävalger. Prova att mörklägga akvariet helt i tre dagar. Inte minsta gnutta ljus får komma in, så mata inte ens fiskarna under den tiden om det inte är kolmörkt i övrigt om du gör det. Försvinner inte algerna då, mörklägg igen under 4-5 dagar.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Dkos
        • January 2009
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Håller med om att det låter som svävalger. Prova att mörklägga akvariet helt i tre dagar. Inte minsta gnutta ljus får komma in, så mata inte ens fiskarna under den tiden om det inte är kolmörkt i övrigt om du gör det. Försvinner inte algerna då, mörklägg igen under 4-5 dagar.
        Hmm okej . finns de inget annat sätt? har nåt anti alg medel funkar inte detta eller ? har förövrigt bytt massa vatten igen och de blev lite bättre.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          UV-C filter fungerar.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Dkos
            Hmm okej . finns de inget annat sätt? har nåt anti alg medel funkar inte detta eller ? har förövrigt bytt massa vatten igen och de blev lite bättre.
            Anti-algmedel brukar skada lika mycket som de gör nytta, så jag skulle inte rekommendera det. Har man lite pengar, är ett UV-filter väldigt bra, som Gaffel säger.

            Men annars så funkar mörkläggning bra. I fortsättningen kan man gärna sätta i lite snabbväxande växter. Då tar de upp näring och minskar risken för algexplosioner.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Har man lite pengar, är ett UV-filter väldigt bra, som Gaffel säger.
              Jens A menar så klart "Om man har mycket pengar"
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Jens A menar så klart "Om man har mycket pengar"
                Hehe
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Dkos
                  • January 2009
                  • 10

                  #9
                  Tja igen , tack för alla tips men har fortfarande inte fått någon ordning på det :/ , men jag hade de mörklaggt me sopsäckar bara 1 dag ca kanske inte var tillräckligt för att ge någon effekt . du sa något om Snabb växande växter? kan du ge ett par tips på några sånna , som finns att köpa i gbg trakten? har förresten nån rot som de kommer vitt "slem" ifrån kan detta vara de som gjort algea invasion ? Har för övrigt bytt 80 % vatten ca ( har bara en fisk i just nu) och mörklaggt hela akvariet.

                  Kommentar

                  • Dkos
                    • January 2009
                    • 10

                    #10
                    Ideer?

                    Kommentar

                    • Platydoras costatus
                      • March 2008
                      • 44

                      #11
                      den här tabellen över olika alger och vad man kan göra åt dom är ganska bra tycker jag. http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf
                      när jag hade problem med svävalger(grönvatten) så gjorde jag som dom rekommenderade, vatten byte med 50% i veckan tills problemet var borta.
                      Conny

                      Kommentar

                      Arbetssätt...