Invänjning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

Invänjning

Den här perioden som det tar för vattnet att "mogna", gäller den även utan växter? Och hur lång är den ungefär?

Mitt kar har stått i 1 vecka kanske utan växter, och kommer inte få växter förrän torsdag-fredag nästa vecka.

Karet är inte helt nystartat, utan omstartat, så att säga. Jag har lämnat kvar lite, lite vatten från förra omgången, och filtret är bara lite rengjort.

Kanske har glömt någon viktig fakta, fråga isf.

Mvh Fredrik
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

- Vem är den där lol alla snackar om?
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

Om du undrar om du kan lägga i fisk nu så är det inga problem. Själv lät jag 144 liters stå i med sand, vatten och pump och efter en vecka lade jag i alla växter tillsammans med fiskarna.
    Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Vet inte vad du menar med att "mogna".
      Om man inte har extremt dåligt kranvatten så kan man med fördel släppa i såväl fisk som växter från åtminstone andra dagen.
      Växterna bör vara snabbväxande och fiskarna bör vara av det tåliga slaget. Det viktiga är istället att man bara släpper i få fiskar (detta gäller för åtminstone de första 6 veckorna) samt att man matar väldigt försiktigt.

Zoopetartikel om start av akvarium http://www.zoopet.com/index.php?opti...=166&Itemid=84
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 September 2007, 12:50.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• FredrikH
        • February 2007
        • 724

Jo jag menade liksom att lite bakterier skulle få fäste elelr hur man säger.
        Men utmärkt, tack för svaren! Då planerar jag att plantera alla växter så fort jag får dem (torsdag-fredag som sagt), och sedan börjar jag på fiskbesättning till helgen.

Planerat är nån stimfisk - kardinal eller någon rasbora - sedan 2 arter av dvärgciklid + corydorasstim. Vilken av dessa kan vara lämpligast?
        200l SA

Kommentar

• Vic
          • November 2006
          • 1533

Ursprungligen postat av FredrikH
          Jo jag menade liksom att lite bakterier skulle få fäste elelr hur man säger.
          Men utmärkt, tack för svaren! Då planerar jag att plantera alla växter så fort jag får dem (torsdag-fredag som sagt), och sedan börjar jag på fiskbesättning till helgen.

Planerat är nån stimfisk - kardinal eller någon rasbora - sedan 2 arter av dvärgciklid + corydorasstim. Vilken av dessa kan vara lämpligast?
          Bakterier kan inte bildas utan akvarieinvånare.
          Nu blir det ju lite OT med fiskexempel i forumet "akvarievatten" men..
          Ang. Dvärgciklid. Det finns en hel del att välja mellan. Om du är ute efter en snygg, lättlekt så rekomenderar jag Kakaduacikliden. Sen har du ju Fjärilscikliden. Vacker, men ömtålig och väldigt svår att få överlevande yngel på.
          Ang. tetror skulle jag satsat på ett större stim med rödmunstetror! Riktigt fina och bra "stimmare".
          Ang. Corydoras så har du en massa fina arter, Men du kan ju sticka till akvarieaffären och välja ut en grupp som du gillar, sen åka hem för att ta redo på om den är passande för ditt kar. Alla corydoras vill ju ha nästan samma skötsel.
          Mvh Viktor

Apistogramma för hela slanten!

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Vic
            Nu blir det ju lite OT med fiskexempel i forumet "akvarievatten" men..
            ja det är off topic och hör inte hemma i denna kategori

Så FredrikH - din fråga hör hemma i en annan kategori.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• FredrikH
              • February 2007
              • 724

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              ja det är off topic och hör inte hemma i denna kategori

Så FredrikH - din fråga hör hemma i en annan kategori.
              Ja det stämmer ju, ber om ursäkt.
              @Vic för att avsluta OT, så ska jag ha A.borellii och grön bågfensciklid. Och tack för tipset om Rödmunnarna, har funderat på dem faktiskt!

Men tack för svaren. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte på. Längtaaar tills helgen.
              Jag ska testa Ph och Kh ikväll, både vattnet i akvariet och kranvattnet.

Mvh Fredrik
              Senast redigerad av FredrikH; 09 September 2007, 14:30.
              200l SA

Kommentar

Arbetssätt...