odla grönsaker i kretslops tank

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Sundqvist
    • December 2005
    • 88

odla grönsaker i kretslops tank

är det någon som har provat att ha ett krättslopp (sump) liknande system
    genom att låta te.x salad växa i en växt bädd som det kontuneligt riner akvarie vatten i genom. funderat på om det gör att nitrit och kväve blir upptaget av rötterna från saladen så att det blir högre kvalite på vattnat till fiskarna. ursäkta om jag skriver lite slarvigt men har lite koll på det än kan väldigt lite om växter och des egenskaper... fins en sida där de odlar tomater och sallad och användersig av lax.öring eller liknade fisk en dam och ett växt hus kallas för hydro odling tror jag vad tror ni om den i den så kanse blommorna i fönstret ser lite mindre hängiga ut

jag kan leta fram länken i senare har den hemma tror jag
  • Anemon
    • June 2006
    • 69

Jag har aldrig hört talas om detta! Det låter rätt intressant, om än lite märkligt.

Ser fram emot fler kommentarer i tråden.

nyfikna hälsningar, Anemon

Kommentar

• _Lena_
      • June 2006
      • 1273

använder vattnet vi byter bort till att vattna mina blommor och det funkar bra. För de allra flesta växtrer blir nog din lösning för blöt om bädden inte är väldigt djup.

Kommentar

• andreassofus
        • November 2005
        • 5643

Ursprungligen postat av _Lena_
        använder vattnet vi byter bort till att vattna mina blommor och det funkar bra. För de allra flesta växtrer blir nog din lösning för blöt om bädden inte är väldigt djup.
        blir det nån märkbar skillnad på blommorna när man vattnar med akvarievatten?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

Kommentar

• _Lena_
          • June 2006
          • 1273

Akvarievattnet ersätter annan gödning till viss del.

Kommentar

• Niklas Sundqvist
            • December 2005
            • 88

ok här är länken till sidan

jo du lenna vilka ämnen är det som är i akvarie vattnet .. som du inte behöver göda extra med?
            Senast redigerad av Niklas Sundqvist; 06 November 2006, 06:51.

Kommentar

• Niklas Sundqvist
              • December 2005
              • 88

ja då har jag gort ett försök i går stoppade ner rötterna på en fredskalla. så nu ska den få vänjasig några dagar sen ska jag prova med lite ppm eller, man skull nog vänta tills våren för blommans skulle dom brukar ju inte vilja ha så mycket näring den mörka tiden. är det ingen som har gort något liknande förut? har viseligen sett halv tomma akvatium med (blommor) vet inte vad dom kallas men jag tror det är entyp av växtkar för amfiber

Kommentar

• peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

Man använder en liknande teknik för dammar. Där har man en liten damm med vanliga växter som får suga upp nitrat och annat ur vattnet innan det leds tillbaka till huvud-dammen. Växter som har kontakt med luft kan använda den rikliga mängden med koldioxid som finns i luften för att konkurera med alger.
                Om du ska köra denna varianten så bör det vara en växt som är hyfsat snabbväxande. Anledningen är förstås att ju snabbare den växer desto mer näring behöver den = bättre vatten för dina fiskar.
                Jag har sett flera exempel på webben där man har en krukväxt med rötterna hängade ned i akvariet.

Kommentar

• Niklas Sundqvist
                  • December 2005
                  • 88

ok då komer det att bli den efekten jag har för hoppningar på. nu ska jag hålla lite koll på hur det funkar sen blir det nog att bygga en spicial ramp. en sand bädd över akvariet med växter i kan bli sjukt snyggt. är det någon som har koll på om rötter är känsliga för djus?
                  Senast redigerad av Niklas Sundqvist; 07 November 2006, 06:51.

Kommentar

• Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

Gör så med en Monstrea som får släppa ner sina "luftrötter" i akvariet så skall du få se på en fin inredning i karet.

MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

Halvtomma akvarier, kan kallas akvaterrarium, om växterna är det primära kan det kallas vivarium.

Huruvida växternas rötter är känsliga för ljus eller inte beror lite på, dels på vilken växt det rör sig om och dels vad man menar med det. De rötter som är ämnade att vara i ljus miljö är inte känsliga, många epifyter har klorofyll i rötterna, och antas dra nytta av ljus på rötterna. Andra växter som normalt har sina rötter i jorden skulle teoretiskt kunna vara ljuskänsliga, de lär iaf inte vara gynnade av eventuella alger som sitter direkt på rötterna och knycker näring eller bromsar näringsupptaget. Så länge du inte är ute efter optimal tillväxt på växterna så tror jag att det är av underordnad betydelse i ditt fall om det råkar komma lite ljus på rötterna.

Det finns massor av information på webben om detta, Hydroponics kallas det på engelska när man odlar i vatten, utan jord. Aquaponics brukar det kallas när man dessutom föder upp fiskar i samma system, vilket anses vara en vidareutveckling. Aeroponics är en annan vidareutveckling av hydroponics så kallas det om man i stället för flödande vatten låter en dimma bära med sig näringsämnena till växtrötterna (och ibland till själva bladen). Det allra senaste inom aeroponics (vad jag vet i skrivande stund) lär vara att använda ultraljudsdimgeneratorer för att skapa dimman. Vad alla dessa tekniker eller kombinationer av tekniker ska heta på svenska vet jag inte.

Det största problemet med för blöt jord är att det inte kommer fram något syre till rötterna, om man odlar hydroponiskt med ett konstant flöde av syrerikt vatten som innehåller bra med alla näringsämnen så växer i princip alla växter bättre hydroponiskt än i jord. Allt för fin sand kan skapa samma problem som jord, syrebrist för rötterna och dålig tillgänglighet för näringsämnena. Även med tanke på vikten är det bättre att odla i tillexempel lecakulor än i sand eller grus.

Det finns växter som växer naturligt på ett sätt som skulle kunna kalla hydroponiskt, de flytväxter som har sina rötter (eller motsvarande) i vatten och bladen ovanför ytan, några exempel är vissa Eichhornia sp., Pistia stratoites, Salvinia sp.. Vad som de flesta växter som växer så har gemensamt är att de kan växa mycket till extremt fort.

Om du har mycket växtmassa som växer fort kan du få näringsbrist för växterna ganska snabbt, om du inte har väldigt mycket fisk eller göder växterna. Själv odlar jag lite Ipomoea aquatica, den växer fortfarande fort i västerfönster, och naturligtvis även i starkt artificiellt ljus, den arten kan jag klart rekommendera om du vill få ut så mycket näring som möjligt i ur akvariet, förutom att den är lättodlad, växer fort och kan bli ganska snygg så är den trevlig att äta, även om den inte smakar så mycket.

Kommentar

• Niklas Sundqvist
                        • December 2005
                        • 88

ok

mycket intresant info erik tack o bock. du har möligtvis inga bra länkar med bilder på olika byggen som kan vara lärorikt att se?

jag forskar vidare i ämnet än så länge frodas fredskallorna

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

i stora akvarieguiden tar dem upp detta med att plantera blommor i en låda ovan akvariet (planterade i krukor som man trycker ner i en låda fylld med grus) och låter vatten pumpas upp i lådan och rinna igenom och ner i karet igen! Har provat att vattne mina blommor med akvarievatten och det var ingen höjdare... dem höll på att stryka med!
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Niklas Sundqvist
                            • December 2005
                            • 88

ok åheim men varför höll dom på att stryka med övergödning eller överbevattning eller vad kan det havarit

Kommentar

• Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

Akvarievatten kan vara väldigt fattigt på näringsämnen för växter om man har lite fisk som man matar sparsamt, om man håller sig i närheten av de tumregler vad gäller fisktäthet, vattenbyten och matning så får de flesta landlevande växter ett hårt liv på grund av näringsbrist. Om man dessutom odlar i "utarmad" jord som inte innehåller en massa näringsämnen i sig kan det bli väldigt problematiskt, dels för att fuktig jord är en ganksa värdelös näringstransportör jämfört med flödande vatten (eller dimma) och dels för att den lilla skvätt näringsfattigt vatten som behövs för att ge jorden rätt fuktighet inte innehåller nämnvärd mängd näring totalt. Om man däremot har mycket fisk som man matar mycket, och låter växternas rötter få tillgång till ett konstant flöde av detta vatten genom hydrokultur kan växterna få mycket goda förutsättningar.

Kommentar

Arbetssätt...