Vilka symptom ger för mycket koppar respektive klor/kloramin i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Vilka symptom ger för mycket koppar respektive klor/kloramin i vattnet?

    Jag har felsökt mitt akvarievatten en tid nu och tagit bort en stor ruttnande rot som förmodligen kan ha ställt till något. Problemet har bestått i att fiskar, främst scalarer, fått kluvna fenor och dött efter en tid. Nu har jag skaffat ordentliga tester och konstaterat att just nu finns i alla fall inget ammonium och knappt någon nitrat. Ändock ser jag återigen en fisk med kluven fena. Jag får felsöka vidare men vet nu inte var jag ska börja, funderar på om jag borde kolla upp halterna av koppar eller klor. Vill inte riktigt införskaffa en himla massa tester på måfå- känns onödigt för att kolla en gång. Så jag undrar om någon här vet vad koppar- respektive klorförgiftning ger för symptom på fiskarna, och om det skulle kunna passa in på de problem jag har?

    Ska tillägga att jag använder vattenberedningsmedel som ska ta även kloramin. Kan man ändå ha problem med koppar eller klor?
    Senast redigerad av MariaBj; 23 July 2020, 20:36.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    hur ofta och hur mycket vatten byter du?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      Ungefär en tredjedel en gång i veckan.....

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Hittade den här studien; https://edis.ifas.ufl.edu/fa165
        Beskrivningen nämner ingenting direkt uppenbart om fenskador utan snarare systemiska problem men den nämner ju vagt vävnadsskador.
        Men det verkar krävas en långvarig exponering för höga halter av koppar - innan det går så illa. Och öht låter det snarare som att problemen yttrar sig på helt andra sätt då texten tycks fokusera mer på symtom som vore mer uppenbara för systemisk sjukdom/skada snarare än externa sådana.

        Däremot står det ju att koppar dödar biofiltret - vilket i sin tur då skulle betyda att avfallet inte tas om hand - vilket i sin tur skulle kunna orsaka externa skador via frätning.

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Men hur ser fenskadorna ut då? Ser det ut som fenröta? Det kan ju triggas av dålig vattenkvalitet - vilket du ju då med största sannolikhet har haft efter rotproblemet.
          Alla fiskar med långa fenor är ju mer utsatta. Iofs kan man nog säga att det generellt ÄR fenröta om fiskars fenor börjar kvadda. Det är ju egentligen snarare ett resultat än en specifik sjukdom i sig. Ett resultat av olika opportunister som utnyttjar fiskar som är i ett svagt tillstånd - som när sår blir infekterade. Känsliga och tunna kroppsdelar som gälar eller fenor brukar ju vara de som angrips först när vattnet varit uppåt väggarna och sedan något skit slår till.

          Fenröta är ju smittsamt eftersom du då vet att du har de specifika organismerna i karet - och då kan du väl kanske behöva behandla tanken? Det är ju diverse skit som redan finns i vattnet som orsakar det - medan svag fisk då blir mottaglig för det. Det låter inte som att du har svamp på dem iaf för det hade du väl noterat. Men även bakterier kan ju orsaka det. Jag har aldrig haft det på någon fisk men det är ju väldigt vanligt helt enkelt för att det kan slå till så fort fiskar är i ett skick som gör dem mer mottagliga. Många sjukdomar funkar ju så. Inte bara på fisk.
          Får man vita prick eller svamp i kar, är det ju väldigt sällan endast en enda fisk som drabbas. Inte nödvändigtvis alla - men oftast fler än en enstaka individid.

          Folk brukar väl iofs kanske börja med att behandla de fiskar med symtom men andra kör hela tanken när de märker av det. Jag vet inte alls vilket som är det smartaste i så fall. Ett otal mediciner finns iallafall tillgängliga.
          Men du har väl redan haft ett antal som strukit med av liknande symtom?

          Har du något extrakar där du kan sätta den specifika fisken i karantän? För att övervaka den och i så fall eventuellt behandla? Och för att få bort den från övriga också, för den delen. Men om det är någon skit som finns i tanken redan så får du nog börja med att storstäda och köra vattenbyten där men det är ju ingenting som är av ondo oavsett. Jag körde massiva vattenbyten dagligen efter mina problem nu - och efter ungefär en vecka hade det vänt totalt så vad som än orsakar problem, minskar de iallafall ju renare karet är. Om det nu är svamp eller bakterier så minskar ju mängderna med vattenbyten och bottenstäd även om det kanske inte är realistiskt att tro att man kan städa bort alltihop. Men att sätta den skadade/sjuka i karantän kunde nog vara en bra idé - och sedan besluta vidare utifrån det.

          När jag haft vita prick har jag behandlat hela karet, det var lika bra eftersom jag visste att skiten fanns där i och fick tre det skulle resten också kunna få det. Men vita prick går ju inte att ta fel på heller.
          Senast redigerad av Bambikill; 23 July 2020, 22:51.

          Kommentar

          • cambru

            • September 2008
            • 209

            #6
            De tester jag skulle rekommendera för felsökning är nitrit, nitrat, pH och KH. Nitrit och nitrat för att ha koll på nedbrytningsprocessen. PH för att kontrollera att fiskarna är i någorlunda rätt pH och slutligen KH för att se till att det inte är för lågt för då kan det bli snabba pH-förändringar.

            Min kunskap av trasiga fenor är att det oftast är andra fiskar som biter, inredning de kan riva sig på eller bakteriellt t ex fenröta. Har du fiskar som kan bita eller vass inredning? Om du inte har det är det säkert bakteriellt.

            Hålls fiskarna med fel invånare (för liten/stor grupp, fenbitare etc) eller i fel miljö (pH, fel temp/stora tempsvängningar, gömställen, växter eller inte etc) blir de stressade och det sänker immunförsvaret. Även ett nystartat akvarium där man kanske meckar runt lite extra och där vattnet inte hunnit bli stabilt är en stressande miljö. Det gör att de kan bli sjuka av saker som de normalt inte blir sjuka av.

            Kontrollera så de fiskar du har befinner sig i rätt pH, rätt temperatur och rätt gruppsammansättning. Kontrollera även så du har mat av bra kvalitet som är passande för de fiskar du har.

            Eftersom du tagit bort roten och använder vatteberedningsmedel så är du förhoppningsvis på väg åt rätt håll. Jag skulle fortsätta så här:
            * Mäta nitrit och nitrat varannan dag vid samma tidpunkt för att få en uppfattning om hur bakteriefloran fungerar. Tillsätta uppstartsbakterier om värdena drar iväg.
            * Byta ca 30 % var tionde dag (för att minska stress och temperatursvängningar) och då tillsätta vattenberedningsmedel för att få bort cloramin och annat oönskat innehåll.
            * Lägga i ett catappablad eller två (efter akvariets och bladens storlek). De ska ha välgörande effekt, man får tro på det om man vill. Jag har de alltid och jag har varit väldigt förskonad från sjukdom tack och lov.
            * Noga studera hur fiskarna beter sig för att identifiera ev mobbare, vilka individer som blir sjuka och hur förloppet är.
            * Om fenskadorna fortsätter, medicinera mot fenröta/brett bakteriespectra. Jag har aldrig behövt göra det så jag har inget medel att rekommendera men det finns säkert flera.

            Hoppas du får ordning på vattnet!

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av cambru

              Lägga i ett catappablad eller två (efter akvariets och bladens storlek). De ska ha välgörande effekt, man får tro på det om man vill. Jag har de alltid och jag har varit väldigt förskonad från sjukdom tack och lov.
              Jag är fullständigt övertygad om att det stämmer. För den klassiska och effektiva metoden att bota svamp (fungerar rimligtvis dock inte på exakt alla sorter, men Axolotl tycks oftast vara benägna för specifika sådana), speciellt i avbitna kroppsdelar - och att stimulera tillväxten av nya lemmar hos Axolotl (som jag haft i 10+ år förut) är att dagligen bada dem i vatten med tillsatt "tannin-te" bryggt på (kokta och torkade) löv. Catappa går bra men likaså ek eller andra tanninrika sådana. Är situationen allvarlig är det istället bättre att sätta dem i en burk i tanninvattnet, i kylen. (De är kallvattendjur och tål ner till väldigt låga temperaturer - och vävnadsregenering sker mycket fortare i låg temp). Det fungerar i stort sett alltid, om inte skadorna är för massiva och/eller infekterade. Många, många har räddat livet på sina Axolotl på det sättet. Jag har aldrig fått en enda infektion i avbitna ben och tår när jag upptäckt det fort och satt dem i tanninbad. Gör man det inte, är risken stor för infektioner + att kroppsdelarna inte växer ut ens i närheten lika fort - och inte heller riktigt lika komplett, generellt. (Axolotl regenererar exakta kopior av saknad lem. Till och med delar av samtliga inre organ inklusive hjärnan... Men det senaste då i sterila labb-miljöer. I husdjursmiljö får man nöja sig med ben, gälar, svansar etc. Inte bara rudimentära lemmar som de flesta andra amfibier och reptiler som kan regenerera vävnad. OT men intressant då det är en väldigt tydlig indikation på hur pass bra tanniner hjälper till).

              Tanniner ÄR välgörande på olika sätt. Sedan är de förstås inga mirakelmedel men definitivt nyttiga vid vissa situationer.

              Kommentar

              • MariaBj
                • January 2016
                • 121

                #8
                Tack för alla svar, och tack Bambikill för länken. Det står att koppar kan försvaga immunförsvaret hos fiskarna, så även om det inte primärt i sig skadar fenorna så kan säkert immunförsvagningen göra fiskarna mer mottagliga för exempelvis fenröta. Jag vet inte varför det skulle vara så mycket koppar här iofs- inga rör bytta inom överskådlig tid och kommunalt vatten. Kanske borde jag köpa ett test ändå.

                Fenrötebakterier förresten, vad jag förstått av sådant jag läst tidigare, finns väl alltid i alla akvarier men det är först när fiskarna blir försvagade av något annat som de får symptom. Då känns det inte som någon mening med att medicinera eftersom det ändå kommer tillbaka om inte det som var fel har åtgärdats. Tänker jag fel?

                Cambru, värdena just nu: ingen ammonium, nitrat knappt befintligt, KH 6, PH 7 (mätt med ordentliga tester, inte stickor). Har inte sett någon nafsa fenor, tror inte att det händer. Finns visserligen två botior i akvariet och de kan vara rätt tuffa när jag matar men jag har inte sett dem bita någon. Temperaturen dock är ett problem. 26 grader på morgonen, 27 när lysrören går igång, tidigare i somras var det 30 ett tag och jag fick inte ner det- en scalare dog men den hade redan innan varit fransig i fenorna av och till. Svårt att få ned temperaturen me har öppnat upp täckskivorna på båda kortsidor en aning. Mycket växter. Just nu för få kompisar för scalare och nyckelhålsciklid men det är för att de andra dött och jag vill ju inte släppa i nya förrän jag ser att allt är ok. Tror du temperaturen är ett problem (Jag syftar på 27 grader)?

                Kanske skulle det kunna vara så att det VAR problem med vattnet pga roten, men inte är problem längre, och att fiskarna utvecklade fenröta som ännu inte försvunnit helt därför att den nya balansen inte funnits under så lång tid ännu. Kanske måste jag bara vänta och se.

                Det enda som visat på oroväckande nivåer är klor när jag mätt med stickor. Har skrivit om det här tidigare och andra har tydligen upplevt att stickorna visar fel just vad gäller klor. Jag använder ju vattenberedningsmedel dessutom.

                Kommentar

                • cambru

                  • September 2008
                  • 209

                  #9
                  Enligt artbeskrivningarna är temperaturen perfekt för skalare och något i överkant för botia och nyckelhålsciklider. En variation på en grad eller två är ingen fara.

                  En anledning till att jag inte provat botia är att jag läst att vissa individer kan vara fenbitare. De ska även vara aktiva i skymning/natt så de kan vara svåra att ha koll på om de gör något dumt. Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet av dom.

                  Kommentar

                  • MariaBj
                    • January 2016
                    • 121

                    #10
                    Tack

                    Kommentar

                    • MariaBj
                      • January 2016
                      • 121

                      #11
                      KAN det finnas klor i vattnet fast man tillsätter vattenberedningsmedel? Teststickorna envisas med att indikera skadliga halter klor, trots att jag tillsätter vattenberedningsmedel efter varje vattenbyte.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av MariaBj
                        KAN det finnas klor i vattnet fast man tillsätter vattenberedningsmedel? Teststickorna envisas med att indikera skadliga halter klor, trots att jag tillsätter vattenberedningsmedel efter varje vattenbyte.
                        Är det klor eller kloramin som du har - det är 2 helt olika saker.
                        En del vattenberedningsmedel tar bort klor, andra tar bort kloramin (vad jag vet så finns det inget medel som tar bort bägge sorterna) och det finns säkert också medel som inte tar bort vare sig klor eller kloramin.
                        Det brukar alltid stå på förpackningen vad för något som preparatet neutraliserar.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • MariaBj
                          • January 2016
                          • 121

                          #13
                          Jag vet inte vad jag har, bara att teststickorna indikerar klor trots vattenberedningsmedel. Jag växlar mellan två sorter och på båda står det att de neutraliserar både klor och kloramin. Då borde det väl vara att stickorna visar fel, eller?

                          Hade inte du haft problem med koppar förut förresten, Kjell? Jag är nyfiken på vad du fick för symptom på fiskarna då. Berätta gärna!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av MariaBj
                            Jag vet inte vad jag har, bara att teststickorna indikerar klor trots vattenberedningsmedel. Jag växlar mellan två sorter och på båda står det att de neutraliserar både klor och kloramin. Då borde det väl vara att stickorna visar fel, eller?

                            Hade inte du haft problem med koppar förut förresten, Kjell? Jag är nyfiken på vad du fick för symptom på fiskarna då. Berätta gärna!
                            Jo jag hade problem med koppar innan, men det var inget jag direkt såg på fiskarna förutom då så klart att det var alldeles för dödlighet och att fiskarna verkade vara lite slöare. Det var när jag hade en lokal med några hundra akvarier i en hyresfastighet och där hade det tidigare fungerat bra. Jag kontaktade fastighetsägaren och det visade sig då att de hade bytt värmepannan och en del rör i fastigheten ungefär i samband med att mortaliteten kraftigt ökade.
                            Klor neutraliserar man genom att vid vattenbyten luftar ut kloren (låta vattnet "piska" ner i akvariet). Kloramin neutraliserar man genom att tillsätta C-vitamin vid vattenbyten.
                            Klor är sällan så farligt för fiskarna medan kloramin är väldigt farligt.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • MariaBj
                              • January 2016
                              • 121

                              #15
                              Ok, tack, intressant att höra om kopparproblemen.

                              Förutom att använda de metoder du nämner borde man väl också kunna lita på att vattenberedningsmedel som uppger sig neutralisera klor och kloramin gör det? C- vitamin förresten- hur tillsätter du det? Brustabletter? . Och i vilka mängder?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...